מה צריך ארגון לעשות כדי להיות מוכן לאמץ מחשוב ענן?

מחשוב ענן הוא אחד מגדולי המשבשים הטכנולוגיים שנראו אי פעם ● אימוצו מאפשר לעסקים להתמקד בפעילות הליבה שלהם וכך להגיע לשוק מהר יותר ולפגוש את הציפיות המשתנות של הלקוח

20/04/2016 11:09
אריה עמית, יועץ אסטרטגי וניהולי בכיר ב-I-amIT

כאשר מפתחים אסטרטגיה לאימוץ ויישום מחשוב ענן ישנם מספר נושאים עסקיים שיש לשקול.

ההיערכות

חשוב שהעסק יחשוב בגדול אך יתחיל את המימוש בקטן. חשוב לבנות תוכנית הממוקדת באימוץ הענן בתוך הארגון כולו. לדוגמה, כדאי לשקול להתחיל באימוץ פתרון מבוסס ענן עבור קו עסקים נבחר אחד במערכת העסקית כגון יישום Salesforce.com לניהול קשרי הלקוחות או Workday כמערכת ERP או לשקול תשתית מבוססת ענן כחלופת השקעות הון לתשתיות IT הצפויות.

כדי לעזור לקבל ההחלטות כאלה מומלץ לבנות "צוות ענן" המורכב מאנשי מפתח של הארגון ומיועצים מומחים חיצוניים שיעזרו לזהות ולהבהיר את היעדים העסקיים ואיך להשיגם בצורה המיטבית. בהתבסס על הצרכים והיכולות צריך לשקול שימוש בענן ציבורי מול עננים פרטיים, התקשרות עם ספק יחיד או תחרות עם ספקים רבים. מענה  על שאלות כגון אלה יאפשר לארגון להתחיל בזיהוי הסיכונים הגלומים עבור עסקיו.

להלן סוגי העננים המקובלים:

סקירת התהליכים העסקיים והיישומים הקיימים בארגון

כאשר פירמה עושה את הצעדים הראשונים לקראת המעבר לענן, לעתים קרובות מתחולל מאבק לזיהוי המהלך הנכון. המועמדים אפשריים הם הדוא"ל, ניהול קשרי לקוחות, תכנון משאבים ארגוניים, פונקציות חשבונאות כגון הוצאת חשבונית, טיפול בפניות או בתביעות, טיפול בהוצאות אישיות של עובדים, תחזית תזרים מזומנים וכדומה.

הארגון ו"צוות הענן" שלו יצטרך לשקול האם שירותי האינטרנט הנוכחיים והקישוריות שלהם מספיקים למלא את תפקידם החיוני בתחום מחשוב הענן. יש מקום לשקול את הגדלת רוחב הפס והתעבורה באינטרנט כדי להפכו לזמין עבור שירותים אלה ולגידול שלהם בעתיד.

המודלים לשירות והטמעה

פרופיל הסיכון עבור הפירמה משתנה בהתאם לסוג השירות הנבחר ומודל הטמעתו בארגון.

אם נבחר במודל ה-SaaS, ספק השירות אחראי לשמירה על רמות השירות המוסכמת, רמת האבטחה, מידור והפרדת הנתונים, אבל הפירמה ממשיכה להיות אחראית על ההתאמה והעמידה בחוקים ובתקנות רגולטוריות.

אם נבחר מודל PaaS או IaaS [ראה פרק הגדרות בסוף הכתבה) הפירמה בעצם מקבלת אחריות כוללת בעוד ספק השירות מבטיח כי הפלטפורמה או רכיבי התשתית מובטחים כראוי.

כאשר הפירמה בחרה להצטרף לענן ציבורי, היא מאחסנת את נתוניה אצל צד  שלישי וצריכה לדרוש ערבויות ובטחונות לכך שהנתונים יהיו מגובים ומופרדים
מלקוחות אחרים בענן הציבורי.

בעננים ציבוריים משתמשים רבים, אותו רכיב תוכנה משרת מאות לקוחות שונים, אותם רכיבי זיכרון מאחסנים נתונים של לקוחות שונים. נתונים אלו יכולים להיות מוצפנים או שמורים במחיצה אחרת או בבסיס נתונים נפרד. זה מאפשר שהנתונים של הפירמה ישמרו בפרטיות, הפירמה יכולה לממש את בעלותה על הנתונים ולשלוט בהם, ובכך לפעול בהתאמה לתקנות רגולציה מחייבות.

אם הפירמה מחליטה להשתמש  בענן פרטי, אזי באחריותה לשמור על נתונים שונים בנפרד ולגבות אותם.

בענן היברידי האחריות על הסיכונים יכולה ליפול על שני הצדדים, על הפירמה ועל ספק השירותים, עובדה שמקשה להצביע על האחראי האמיתי כשהדברים משתבשים.
לכן, חשוב לשקול איך משלבים את יישומי הענן עם שירותי IT קיימים ואיך בונים ומודדים את הסכמי השירות עם ספק הענן.

להלן סוגי השירותים:

בחירת הספק

אם נדרש ספק שירותי ענן למימוש אסטרטגיית הענן הנבחרת, אזי צריך לבחור את המתאים ביותר למודל שנבחר. לצורך בחירת הספק חשוב לאסוף מידע על יכולותיו לעמוד בדרישות ובסטנדרטים של הפירמה, על המוניטין שלו וניסיון עבודתו עם לקוחות דומים אחרים.

בדרך כלל מקובל להוציא בקשה להצעת מחיר (RFQ), לבחור את הספק בהתבסס על תכנית מעבר ברורה העונה על צורכי הפירמה.

גידור הסיכונים

חייבים להכין תוכנית מגירה ל"התאוששות" במקרה של תקלות ושיבושים. מומלץ לבנות אסטרטגיה להיפרדות (חוזה גירושין יחד עם חוזה הנישואין) כדי להפחית את הסיכון הכרוך במעבר לענן.

עסקים כרגיל

לאחר השלמת הטמעת מודל הענן והסבת המערכות שתוכננו לעבודה בסביבתו נדרש מודל ניהולי ממשלי (Governance) לצרכי הבקרה השוטפת שהעסקים כרגיל. היעדים שהוגדרו ביציאה למסע חייבים להימדד כדי להבטיח שהדרך הייתה נכונה והיעדים אכן הושגו.

ככל שהארגונים יתחילו לאמץ וליישם את אסטרטגיית הענן שלהם הם יגלו יותר ויותר אתגרים להשגת היתרונות הגלומים בענן.

עירוב חכם של תשתיות ותפעול IT נדרש כדי לתמוך בהגירה מוצלחת ממחשוב פרטי באתר הלקוח לניהול משאבים אלה בענן.

טכנולוגיות משבשות הופכות לפחות נדירות בתקופתנו, מחשוב ענן הוא אחד מגדולי המשבשים הטכנולוגיים שנראו אי פעם. אימוץ מחשוב ענן מאפשר לעסקים להתמקד בפעילות הליבה שלהם, כדי לספק במהירות שירותים חדשים, להתמקד בייזום מקורות להכנסות חדשות, להגיע לשוק מהר יותר ולפגוש את הציפיות המשתנות של הלקוח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים