"המטרה: יותר ויותר מדענים שיכתבו ערכים בוויקיפדיה"

"מדענים לא רוצים לכתוב שם ערכים כי זה לא מקדם אותם מקצועית, אבל כדאי שיעשו את זה, למען הידע המדעי והדורות הבאים", אמר פרופ' ישראל חנוקוגלו מאוניברסיטת אריאל, ממנהלי פרויקט Gene Wiki

פרופ' ישראל חנוקוגלו מאוניברסיטת אריאל, ממנהלי פרויקט Gene Wiki

אתה ואחיך, פרופ' אהרון חנוקוגלו, מנהלים את פרויקט Gene Wiki, מיזם של מכוני בריאות בארצות הברית לעדכן ולכתוב ערכים לוויקיפדיה. כיצד זה התחיל?
"הרעיון היה של פרופ' אנדרוס סו ממכון סקפריטס בקליפורניה, שמשמש כעורך הראשי של כתב העת Gene. במסגרת המיזם פנו אליי ולאחי כדי שנכתוב מאמר שמיועד לכתב העת ולאחר מכן נכתוב מאמרים וערכים במסגרת ויקיפדיה (Wikipedia). הפנייה נעשתה בעקבות מאמר אחר שכתבנו לכתב העת וזכה לתשבחות ולקריאת שיא.

אנחנו מנהלים את פרויקט Gene Wiki במקביל לכתב העת עצמו. כל מאמר עובר ביקורת עמיתים ועריכה מדעית, ואני מוניתי לאחד מששת העורכים".

מיהם השותפים לפרויקט?
"המיזם מנוהל בשיתוף עם כמה גורמים – הראשון הוא העורך הראשי, פרופ' סו. הנהלת ויקיפדיה העמידה לרשות המיזם את השירותים שלה ומממנים אותו המכונים הלאומיים לבריאות בארצות הברית, שככלל מממנים את הפרויקטים המרכזיים בתחום הביו-רפואה.

המיזם לא היה מתאפשר לולא התמיכה של אלסוויר, שמוציאה לאור את Gene. צוות העורכים של כתב העת הוא זה שמבצע את הסינון, הכתיבה והשיפוט המקצועי של המאמרים".

מדוע מדענים לא ממש מתלהבים לכתוב ערכים בוויקיפדיה?
"מדענים לא רוצים להשקיע מזמנם בכתיבה ועדכון דפי ויקיפדיה כי דפים כאלה לא נחשבים לפרסום מדעי ולא מקדמים מדענים שמעורבים בכתיבתם. עם זאת, כדאי שיעשו את זה, למען הידע המדעי והדורות הבאים".

איך אתם מקפידים על נושא האמינות?
"כמשתמשי אינטרנט אנחנו מכירים את הבעיות של ויקיפדיה – מה אמין ומה לא. לפיכך, החלטנו לערב יותר ויותר מדענים בכתיבת הערכים. הערכים בוויקיפדיה נכתבים על ידי מתנדבים שרוצים לתרום לבנייה של אנציקלופדיה חופשית בממדים שלא ראינו לפני כן. ויקיפדיה הפכה לאנציקלופדיה עצומה, אבל בגלל אותן הסתייגויות ראינו לנכון שהערכים יהיו מקצועיים ומתאימים לידע העדכני בתחומי המדע השונים".

יש הבדלים בין מאמרים מדעיים לכתיבת ערכים בוויקיפדיה. כיצד מוודאים שהמדענים הכותבים במסגרת הפרויקט לא ישתמשו בשפה מקצועית מדי?
"הם מבינים שהשפה חייבת להיות אחרת לחלוטין מאשר במאמרים מדעיים. יש צורך להשתמש במושגים שכל מי שיש לו השכלה בסיסית בלבד יוכל להבין. בנוסף, הם מבינים שהם צריכים לשים תמונות ואיורים שימחישו את ההסברים, ולהפוך את הערכים לרלוונטיים לציבור הרחב".

עד כמה המדענים משתפים פעולה?
"ג'ינג'ר טסואנג מהמעבדה של פרופ' סו ערכה סקר שנועד לבדוק את מידת המעורבות של המדענים במיזם. כמו כן, היא בדקה האם המדענים יודעים כיצד לכתוב ערך בוויקיפדיה, האם הם מעדכנים את הערך במקרה צורך ומהי מידת החשיבות שהם רואים בכך. בסך הכול, התוצאות של הסקר חיוביות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים