האם הסינים משתלטים על שוק עמדות המכירה החכמות בישראל?

ווינטק, שמגיעה ממדינת הענק, עקפה את טושיבה והגיעה לכמעט מחצית מהשוק ● מעניין מה יקרה בהמשך ואיך ישפיעו התקנות הממשלתיות החדשות על השחקניות בו

קופת המכירה החכמה של ווינטק בכנס NRF. צילום: יח"צ

הממשלה אישרה אתמול (ג') תקנות לפיהן כל חברות האשראי יהיו חייבות להנפיק מעתה כרטיסים הכוללים צ'יפ בטכנולוגיית EMV. זהו צ'יפ שמחייב לקוח שמגיע לשלם בעמדת מכירה להקיש קוד סודי במכשיר פלט שנמצא מחוץ לעמדת הקופה, והוא זה שמאשר למוכר לבצע את העסקה. הצ'יפ מגביר מאוד את רמת האבטחה של כרטיסי האשראי.

הפתרון הזה כבר קיים בכמה מדינות באירופה וחברות שם משתמשות בו. בקרוב הוא יהיה קיים, כאמור, גם בארץ.

לתקנות הממשלתיות יש משמעות רבה ביותר עבור שוק עמדות המכירה הממוחשבות (EPOS). זאת, משום שכדי שטכנולוגיית ה-EMV תעבוד נדרשות קופות ממוחשבות חכמות שידעו לקרוא את הקודים, לעבוד ישירות מול גורמי הסליקה והכי חשוב – לשחרר את הלקוח במהירות. המלחמה בעולם הריטייל היא על חוויית הלקוח, וניצחון בה מותנה בכך שהוא ישהה ליד הקופה את הזמן המינימלי ביותר, ואם אפשר בלי תור.

החידושים האחרונים בתחום ה-EPOS, שהוצגו ב-NRF, התערוכה הגדולה בעולם למגזר הריטייל, שהתקיימה לא מכבר בניו-יורק, מדברים על כך שכאשר נגיע לעמדת הקופה בסופר לא נפגוש קופאית אלא מערכת אוטומטית. זו תסיע את המוצרים שלנו, תזהה את הקוד, תתרגם את המחיר ותחייב את כרטיס האשראי שלנו.

גבירותיי ורבותיי, מהפך!

בסיום התערוכה פורסם דו"ח מקיף של חברת המחקר RBR, שנחשבת לגרטנר (Gartner) של עולם הריטייל. הדו"ח סוקר את מצב השוק בתחום ב-50 מדינות בעולם, בהן בישראל. הוא נערך ב-2015, פורסם בינואר 2016 ומתייחס ל-2014, אולם גורמים בשוק מעריכים שהשוק לא השתנה בהרבה גם בשנה שהסתיימה לא מזמן.

על פי הדו"ח, יצרנית עמדות המכירה הממוחשבות הסינית ווינטק (Wintec) הדיחה מצמרת השוק הזה את המובילה המסורתית מזה שנים, טושיבה (Toshiba). ווינטק תופסת 45% מהיקף מכירות מערכות ה-EPOS בשוק הישראלי, בעוד שטושיבה תופסת 32%. אחריהן ברשימה NCR, שקנתה את ריטליקס, מלכת המערכות הממוחשבות לעמדות המכירה, עם 12% מהשוק.

שוק עמדות המכירה החכמות בישראל, לפי EBR

שוק עמדות המכירה החכמות בישראל, לפי EBR

ככלל, השוק הזה צמח בישראל, לפי הדו"ח, ב-25%, עם 5,500 עמדות מכירה חדשות שנמכרו בשנה החדשות. ווינטק מכרה 2,500 מהן והעמדות שלה החליפו בחלק מהמקומות את אלה המסורתיות של יבמ (IBM) או טושיבה, שקנתה את פעילות עמדות המכירה של הענק הכחול לפני ארבע שנים. יצוין כי טושיבה העבירה את פעילות השיווק שלה בישראל ל-One1 ואילו ווינטק, שמיוצגת בארץ על ידי צ'יינה ישראל, משווקת בארץ את מוצריה מהיום הראשון שלה בה באמצעות טלדור.

בדו"ח מצוין שהגידול בשוק הישראלי נובע בעיקר מהיתרונות הטכנולוגיים של ווינטק. החברה הציגה ב-NRF מספר שיתופי פעולה עם חברות מובילות כמו אינטל (Intel), טאבלטים חכמים שמכילים מדפסת מובנת, קורא מגנטים, קורא ברקוד דו מימדי ועוד. פתרון נוסף שהציגה הוא מסוע ייחודי שמנהל את העברת המוצרים ומאפשר לסייע בו זמנית לשני לקוחות.

אבל השורה התחתונה פחות ורודה: השוק הישראלי נמצא עדיין בפיגור של כמה שנים בכל מה שקשור לעמדות מכירה חכמות ונתח השוק של החברות השחקניות בו עדיין לא מגרד אפילו רבע מהפוטנציאל הקיים. מרבית הקופות שליד עמדות המכירה שייכות לדור הישן. רשתות גדולות עדיין יושבות על הגדר, כי נראה שאף אחד לא הצליח לשכנע בעל רשת בישראל שהצבת עמדות חכמות זולה יותר מקופאית, שמשתכרת בקושי שכר מינימום.

לסיום ניתן לומר שניסיון ההשתלטות הסיני על השוק הזה בישראל החל ושיש להמתין לדו"חות של 2015 כדי לראות האם הוא הצליח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים