פייסבוק, יוטיוב וזכויות יוצרים – מה אומר החוק?

שיתפתם תוכן שפרסם מישהו אחר בפייסבוק או הטמעתם יצירה שהועלתה ליוטיוב באתר שלכם - האם אתם חשופים לתביעה? עו"ד גיא אופיר מנסה לענות ● חלק א'

כל הזכויות שמורות - גם בפייסבוק וביוטיוב. צילום אילוסטרציה: BigStock

האם מותר להעתיק תכנים מיוטיוב (YouTube) ומפייסבוק (Facebook)? האם מי שמעלה תכנים לרשת החברתית מוותר על זכויותיו? אלה שתי שאלות משפטיות מרכזיות שעולות בימים אלה, בהם גולשים רבים מעלים ומשתפים סרטונים, פוסטים, תמונות ושאר תוכן לרשת.

הנה שתי דוגמאות רלוונטיות: טיילת בהודו וצילמת תמונה מצחיקה של קוף שגנב טלפון נייד מתייר. לאחר מכן העלית את התמונה לפייסבוק. האם מותר לחברה המייצרת טלפונים להשתמש בתמונה שלך עבור פרסומת ברשת החברתית, תחת הכיתוב "המכשירים שלנו כל כך פשוטים שגם קופים יודעים להשתמש בהם?" (או כל כיתוב אחר?).

ראית סרטון יפה שמישהו העלה ליוטיוב. האם את/ה יכול/ה להטמיע את הסרטון בפרופיל שלך בפייסבוק, או באתר שלך? הלוא יוטיוב בעצמה מאפשרת לעשות זאת.

בסקירה זו אנסה לפרט כללים מנחים וכלליים על המותר והאסור בכל הנוגע זכויות יוצרים באינטרנט בכלל וברשתות חברתיות בפרט.

ברירת המחדל: יש זכות ביצירה ואני לא רשאי להעתיק אותה או לעשות בה יצירה נגזרת ללא אישור היוצר, אפילו אם נתתי לו קרדיט

סרטון, תמונה, שיר, מאמר, ציור, קוד מקור, קליפ וכיוצא בזה מהווים על פי הדין בישראל יצירה המוגנת בחוק זכות יוצרים.

על פי החוק, כל יצירה מקימה לבעליה את הזכות שלא יעתיקו אותה, לא ייצרו ממנה יצירה נגזרת, לא יעמידו אותה לרשות הציבור, ושלא יפגעו בכבוד היוצר ובכבודה של היצירה (הזכות המוסרית).

אין זה משנה בהכרח האם שם היוצר מופיע על גבי היצירה או לא, האם כתוב "כל הזכויות שמורות" או לא, או האם התוכן נמצא בפוסט עלום שאיננו יודעים מי נמצא מאחוריו. בדיוק כפי שאיננו יכולים להכריז על אופניים המצויים ברחוב ללא בעלים שהם שלנו, כך עלינו להניח שיש בעלים ליצירה אותה אנחנו רוצים לשתף או להעתיק.

אם נטען להגנתנו בבית המשפט ששגינו לחשוב שמישהו "זרק" את היצירה באינטרנט לשימוש הציבור, ספק רב אם הגנה זו תתקבל.

במילים אחרות, אם אין היתר מפורש מטעם בעל הזכויות ביצירה המתיר לנו להעתיק או לפרסם אותה אצלנו, איננו רשאים לעשות כן. אך לכלל זה יש חריגים ואותיות קטנות, וכמו שאומרים, "אלוהים נמצא בפרטים הקטנים".

חריג ראשון: פייסבוק

אם בעל הזכויות מעלה יצירה לפייסבוק, בפוסט ציבורי – הוא נותן רישיון שימוש מוגבל לציבור. כך נכתב בסעיף 2(4) לתנאי השימוש של פייסבוק:

"כשאתה מפרסם תוכן או מידע באמצעות ההגדרה 'ציבורי', פירוש הדבר שאתה מאשר לכולם, לרבות אנשים מחוץ לפייסבוק, לגשת למידע זה, להשתמש בו ולשייך אותו אליך (כלומר, לשמך ולתמונת הפרופיל שלך)".

פייסבוק לא מגדירה בבירור למה היא מתכוונת במונח "שימוש" – האם הוא כולל העתקה ויצירת יצירה נגזרת או לא. אולם, לא יכול להיות ספק שבהתאם לתנאי לעיל, פייסבוק מחייבת את המשתמש לתת רשות לכל משתמש אחר לבצע שיתוף או הטמעה של התכנים גם בפרופיל אחר ברשת החברתית.

עו"ד גיא אופיר, מתמחה בזכויות יוצרים ודיני אינטרנט

עו"ד גיא אופיר, מתמחה בזכויות יוצרים ודיני אינטרנט

לשאלה האם ה-"שימוש" מתיר גם את העתקת התוכן לאחר חיצוני לפייסבוק אין תשובה ברורה בתנאי השימוש, למרות האמירה "לרבות אנשים מחוץ לפייסבוק", שניתן לפרשה בחיוב. בתי המשפט בישראל ובארצות הברית טרם נתנו החלטות בנושא. אולם, ראוי לזכור שדיני זכויות היוצרים בארץ קובעים שיש לפרש רישיון שימוש על דרך הצמצום, כדי להגן על זכויות היוצרים של בעל היצירה. לכן, אין לתת פרשנות מרחיבה מידי למונח "שימוש".

כן חשוב לציין שעם העלאת היצירה מעניק המשתמש רישיון מקיף יותר לפייסבוק עצמה, שמאפשר לה לבצע בה שימוש משמעותי יותר.

בטרם אסכם את עניין הפרסום בפייסבוק, חשוב להעיר שבישראל חל חוק החוזים האחידים, המסמיך את בתי המשפט לא לכבד תניות מקפחות בחוזים אחידים (חוזים שהלקוח נדרש לחתום עליהם As is, כפי שהם, ללא אפשרות להתמקח עליהם), תקנון ותנאי שימוש הם ללא ספק "חוזה אחיד". התקנון של פייסבוק רווי תניות מקפחות כה רבות, עד שבהליכים שמשרדי ניהל נגדה היא נזהרה מלהפנות לתניות אלה, חלילה תינתן החלטה שמדובר בתניות מקפחות שאין לקבל אותן. לכן, אם פייסבוק "תגזים" בשימוש בצורה בלתי סבירה תוך פגיעה בזכויות היוצר, עלול בית המשפט לראות בתנאי ה-"שימוש" הנרחב שפייסבוק מתירה לעצמה בתקנון שלה סעיף מקפח ולא להכיר בו.

חריג נוסף: יוטיוב

תנאי השימוש של יוטיוב מחייבים את המשתמש לתת רישיון שימוש גורף למשתמשים האחרים, כך שיהיו רשאים לבצע "כל שימוש ביצירה" ששירותי האתר מאפשרים. מדובר ברישיון גורף יותר משל פייסבוק.

הלכה למעשה, על פי תנאי השימוש, יצירה המצויה ביוטיוב ניתנת להטמעה (Embed או Iframe) בכל אתר ופרופיל כלשהו, ללא קבלת אישור בעל הזכויות. אולם גם כאן ראוי שאזכיר את סוגיית החוזים האחידים. המשמעות שלה בהקשר זה היא שההיתר בתנאי השימוש אינו "מבצר בלתי עביר" למי שמבקש לתבוע את המשתמש, אך מנגד, לא מדובר ב-"חומת קש" שניתן לדלג עליה בקלות.

בחלק הבא של המאמר אדון בשאלה האם מי שמשתף תוכן בפייסבוק או מטמיע יצירה מיוטיוב באתר שלו חשוף לתביעה על פי חוק זכות יוצרים, ובאילו מקרים יש הגנה מפני תביעה שכזו.

המשך יבוא…

עו"ד גיא אופיר מתמחה בזכויות יוצרים ודיני אינטרנט, ואין האמור מהווה ייעוץ משפטי.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. זיו

    שלום, אם שמתי קישור של סרטון ביוטיוב בעמוד שלי בפייסבוק (וגם קרדיט לבעל הסרטון), אז אני עדיין יכול להיענש על כך? תודה

אירועים קרובים