בחירות 2.0

והפעם: על הפעילות של המועמדים ברשת ומסרי הבחירות שהם מעבירים אונליין ● חלק ב'

על כל המפלגות לגלות מה הן מציעות לתעשיית ההיי-טק. צילום: BigStock

במהלך קמפיין בחירות, התמריץ הפוליטי של נבחרי הציבור לרצות את הבוחרים על מנת שהם יצביעו עבורם מובן מאליו. הפוליטיקאים מיהרו לאמץ את השימוש באינטרנט, ולאחר מכן ברשתות החברתיות, כחלק בלתי נפרד מ-"ארגז הכלים" שבאמצעותו הם פונים אל הבוחרים.

לחלק א' של המאמר לחצו כאן.

החשיפה הגדולה לכלים אלה נתנה את אותותיה כבר במהלך הבחירות הקודמות, שהתקיימו לפני שנתיים. רבים מהפוליטיקאים אימצו כבר אז את הרשתות החברתיות ככלי עבודה וכערוץ תקשורת. הבולט בהם היה יאיר לפיד, שהקים אז את מפלגת יש עתיד והביא רעיון חדש: לנהל עם הציבור דיאלוג במקום מונולוג, שאפיין את התעמולה עד אז. הרעיון הזה נראה לו טבעי ועדיף, בבחינת פוליטיקה "חדשה" שמשתמשת בתקשורת ה-"חדשה". מה שהפתיע היה החלטתו של לפיד להמשיך ולהשתמש בפייסבוק (Facebook) כמכשיר לקשר עם הציבור גם לאחר שנכנס לתפקידו כשר האוצר. יתרה מזאת, באותה התקופה הוא נמנע כמעט לחלוטין מראיונות לאמצעי התקשורת ה-"ישנים".

ויראליות

אחת התופעות המתחזקות בבחירות הנוכחיות היא יצירת סרטונים שמוציאים את הפוליטיקאים מהעמדה הרשמית לטובת משחק או אנימציה. כך הם מסבירים את עמדתם יותר בפשטות. ניתן להזכיר, למשל, את סרטון ה-"לא מתנצל" של נפתלי בנט, שעלה לפני כולם וזכה לאהדה רבה. סרטון נוסף שהיה יוצא דופן הוא זה שכיכב בו ח״כ לשעבר יחיאל חזן, בתפקיד הסנדק, יחד עם בנו, אורן, שהתמודד בפריימריז של הליכוד. סרטון של הליכוד, "ביבי בגן הילדים", עושה אנלוגיה סרקסטית של מריבות בין ילדים על הצעצועים והכיסאות בגן לקשיי התפקוד של הקואליציה האחרונה, וסרטון נוסף של המפלגה, "ביבי סיטר", מבקש לקדם את בנימין נתניהו כאיש שישמור על הילדים.

ד"ר איתן לסרי

ד"ר איתן לסרי

גם בשמאל עשו שימוש בטרנד הזה. כנראה כדי לשבור את תדמיתה הרצינית והמעט מנוכרת, מרצ השיקה את הסרטון "מהפך עם מרצ בתוך הממשלה", ובו חתונה משעממת וקצת עצובה ההופכת לשמחה גדולה בזכות המועמדים של מרצ ששרים, רוקדים ואף שותים אלכוהול.

הפוסט סובל הכול ואם לא – תמיד אפשר למחוק!

תופעה נוספת שאנחנו עדים לה במערכת הבחירות הנוכחית היא פוליטיקאים שחוזרים בהם מדברים שרשמו בפוסטים שונים ומוחקים אותם. הכול בעקבות לחץ מהקהל. בלטו בכך פוסטים של שני מתמודדים בפריימריס בשתי מפלגות: אחד הוא סילבן שלום מהליכוד, עם הטלאי הצהוב. הגולשים מחו על ניכוס סמלי השואה למטרות הקמפיין. השני הוא רונן שובל מהבית היהודי, שהחליט לגנוז וידיאו בעייתי בו הוא מניס את הזומבים ציפי לבני ויריב אופנהיימר.

כוכבי הפעילות ברשת

ראש הממשלה, נתניהו, שלו כ-1.1 מיליון לייקים בפייסבוק, נחשב למי שמוביל את הפעילות ברשתות החברתיות וההתייחסות של המשתמשים אליו מבוצעות בעוצמות גבוהות יותר מהאחרים. לשר האוצר לשעבר, לפיד, הצטרפו רק בשנה האחרונה 140 אלף לייקים חדשים ובסך הכול יש לו כ-375 אלף. ח"כ מירי רגב הייתה השנה אחת מכוכבות הרשת הבולטות. היא סיפקה לא מעט שערוריות, רגעים קומיים וגם את אחד הפרדוקסים הגדולים שידעה הרשת הישראלית – גולשים ימניים ערכו בה לינץ' אינטרנטי בעקבות הגינוי שלה את ראש עיריית אשקלון, בפרשת אי העסקת העובדים הערבים. בנט, שפעילותו ברשת הייתה הבולטת ביותר בשנה הקודמת, ממשיך להציג יכולות מרשימות. כ-400 אלף גולשים שעשו לייק לדף הפייסבוק שלו נהנים מתכנים מרתקים, אינספור קטעי וידיאו והצצה לחייו הפרטיים של "האח".

קארן אומנסקי, דוקטורנטית למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב

קארן אומנסקי, דוקטורנטית למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב

בולטת באופוזיציה בהקשר זה ח"כ שלי יחימוביץ'. בתואר פייסבוקי אחד היא כבר זכתה: יחימוביץ' הצליחה לייצר את הפוסט הגימיקי הוויראלי של השנה. השימוש שלה בפיצ'ר החברות של פייסבוק כדי "להודות" לנתניהו צבר עד כה יותר מ-11 אלף לייקים וכ-2,000 שיתופים. יחימוביץ' ואנשיה מבינים את הרשת ועושים בה שימוש נכון ויצירתי במיוחד. גם הזכייה שלה כפוליטיקאית הכי נגישה בפייסבוק במבחן התוכנית חי בלילה בערוץ 2 מוסיפה לה נקודות זכות דיגיטליות.

לסיכום

בעולם הדיגיטלי בו אנחנו חיים רלוונטית במיוחד ההנחה שהשפעת טכנולוגיות תקשורת חדשות באה לידי ביטוי גם בזירה הפוליטית-תקשורתית. ככל שמיטשטשים ההבדלים בין מהלכים פוליטיים למהלכים תקשורתיים וכללי המשחק של שתי המערכות נעשים דומים יותר מאשר בעבר, כך גדלים הסיכויים ששינוי טכנולוגי-תקשורתי יתורגם לשינוי פוליטי. הפוליטיקה אולי לא השתנתה באופן מהותי, אך החברה האזרחית השתנתה והועצמה כתוצאה מהפוליטיקה המקוונת.

כיום, יותר מתמיד, הפעילות הפוליטית מונגשת לאזרחים באמצעות האינטרנט והמדיה החברתית. האזרחים מפיקים תועלת רבה מהקשר הישיר עם הפוליטיקאים: הם מקבלים עדכונים ישירות מהנבחרים והמועמדים המעניינים אותם ללא תיווך עיתונאי ופרשנות. מידע שעולה לרשת משמש את האזרח גם זמן רב לאחר שפורסם ויוצר מעין ארכיון ציבורי, שמאפשר ניתוח והשוואה בין דברי הפוליטיקאים. שימוש במדיה החברתית והנגשת הפוליטיקה לציבור נותנים לאזרח תחושה כי הוא חשוף יותר לתהליכים המתרחשים בקופסה השחורה שעונה לשם "פוליטיקה" ואף מעורב בהם, קרוב יותר לנציגי הציבור – אנשים בשר ודם בעלי תהיות ופקפוקים שאינם מורמים מעם. גם במישור הציבורי, השקיפות בהתנהלות הדרג הפוליטי גדלה ויש לכך יתרונות רבים.

השימוש ברשתות חברתיות חשוב ומעיד על קדמה ורצון לשיח ישיר בין הפוליטיקאים והציבור. עם זאת, הוא לא מחליף בצורה מלאה את התקשורת ה-"ישנה", אלא מהווה חלק אינהרנטי נוסף מהתמהיל השיווקי של הפוליטיקה ה-"חדשה".

על הכותבים

ד"ר איתן לסרי משמש כמנהל אסטרטגיה ופיתוח עסקי של קבוצת סאנגארד העולמית בישראל. שימש בעבר כיועצם של ראשי הממשלה אריאל שרון ובנימין נתניהו ונחשב למומחה באסטרטגיית הבחירות.

קארן אומנסקי, דוקטורנטית למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב, שימשה בעבר בתפקידי ניהול בקמפיינים פוליטיים ועוסקת, בין השאר, בניהול מיזמים באינטרנט ובכלל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים