אורקל: הראש הוחלף – לא החזון

אירוע הענק שקיימה אורקל השבוע בסן פרנסיסקו הוכיח שהדרך של אליסון תמשיך להתקיים גם בעידן של צפרא כץ ומארק הרד ● החברה מסתערת על סביבת הענן, אבל לא זונחת את הסביבות המסורתיות, ותמיד רוצה להיות מספר אחת

02/10/2014 17:33
ממשיך להיות דומיננטי באורקל גם לאחר שעזב את תפקיד המנכ"ל. לארי אליסון

כנס המשתמשים השנתי של אורקל (Oracle), שנערך בסן פרנסיסקו, הוכיח שהחברה לא שוקטת על השמרים. שהחלפתו של לארי אליסון האגדי בתפקיד המנכ"ל לא אומרת החלפת רוחו, ושצפרא כץ ומארק הרד, המנכ"לים החדשים, עומדים להגשים את "צוואתו הרוחנית": להיות מספר אחת.

65 אלף המשתתפים בכנס שנערך השבוע האזינו לכץ והרד מציגים את המתווה והכלים בעזרתם הם יגשימו את אותה צוואה. אליסון קבע את החזון, אבל כמנכ"לים, הרד וכץ קובעים את האסטרטגיה – ומממשים אותה.

אליסון מתמקד בתפקידו החדש כ-CTO, מנהל הטכנולוגיה הראשי, בהבאת הטכנולוגיה שתאפשר לכל לקוח לעבור ולחזור בין הסביבה הארגונית המסורתית שלו ובין סביבת הענן. תפקידו של אליסון לא מסתכם בפיתוח והצגת הטכנולוגיה, אלא כלולה בו גם דאגה לכך שהיא תעמוד בחמישה קריטריונים מרכזיים: הכלים צריכים להיות פשוטים לתפעול, קלים למימוש, מחוללי ביצועים טובים יותר, לא מעמיסים על הלקוח במשאבים נוספים וזולים.

הפתרונות של אורקל בנושא, אותם הציג הרד, נוגעים למגוון לקוחות – מהרמה העליונה, של לקוח שמעביר את כל הפעילות שלו לענן, ועד ללקוח המסורתי, שמעביר לשם חלק קטן, וגם זה בדרך כלל בענן פרטי. לכל אחד מהלקוחות הללו יש החל מעכשיו פתרון באורקל, ומה שמעניין הוא שהפתרון זהה לכל סוגי הלקוחות.

אורקל שומרת על היתרון הטכנולוגי שיש לה כמי שמייצרת בעצמה את רוב הכלים הנדרשים, החל בתחומי הנתונים וכלה באחסון, בשיפורי הביצועים, בתווכה וביישומים הארגוניים. אליהם נוספו גם יישומי האנליטיקה והענן, כאשר בקרוב יהיו גם פתרונות למובייל.

מוטב מאוחר מאשר אף פעם?

לכאורה, אורקל מגיעה לתחום מאוחר. היא פספסה לחזות את חשיבות הענן וכמו מיקרוסופט (Microsoft) בשעתה, לא התייחסה לאינטרנט כנושא מרכזי ולכן איבדה את ההגמוניה שלה בעולם התוכנה. אולם בפועל, אליסון הוכיח את המקטרגים בכך שהציג את רשימת ספקי העננים המובילים בעולם, והראה ש-19 מתוך 20 החברות המובילות משתמשות בטכנולוגיה של אורקל. כלומר, לא מדובר על "איחור בקליטת השוק", ואולי להפך. לאורקל יש יתרון בכך שכל אחת ממתחרותיה משתמשת בפתרונות של אורקל עצמה, אבל אף אחת מהן לא משתמשת בכל הפלטפורמה.

כובשת את תחום הענן. אורקל

כובשת את תחום הענן. אורקל

אורקל הקדישה סכומי נכבדים על מנת לספק סט של מה שמכונה XaaS, או Anything as a Service. בכל רובד, בכל תחום, בכל סקטור יש כיום לאורקל פתרון ענן. כך, למשל, ב-DBaaS אורקל לא מתייחסת רק לבסיס הנתונים הרלציוני המסורתי שלה אלא מספקת מעטפת גם ל-Hadoop ודומיה. סט ה-PaaS כולל מחסני נתונים, כלי פיתוח, המרות והסבות, בקרה, אבטחת מידע והגנה על הנתונים בתחום מחשוב הענן. פתרונותיה בעולם ה-IaaS מספקים כלים לתשתיות, תשתיות חומרה ותוכנה. ה-SaaS מספק מענה לסביבת היישומים כגון CRM ,SCM ו-ERP.

סדרת כלי ה-XaaS מיועדים לענן, אבל בה בעת משרתת גם את הלקוחות שממשיכים לעבוד עם הסביבות המסורתיות, ברשת הארגונית הפנימית. היתרון הוא שברגע שלקוח מחליט או נדרש לעבור לענן, זה כבר לא יהיה פרויקט מורכב שמצריך משאבים רבים ולוקח חודשים ושנים. על פי אליסון, מדובר בימים ובשבועות, ובמחיר זול יותר מהפתרונות החלופיים. כל הפתרונות האלה מותאמים לענן אבל לא זונחים את המשתמשים המסורתיים, שממשיכים לעבוד "כמו שעבדו עד היום". זה נשמע טוב מדי, אבל ההמחשה של התהליך של העברה מסביבה לסביבה רק על ידי הקשה על כפתורים וללא כתיבת שורת קוד. עם ההוכחה הזו קצת קשה להתווכח.

במהלך הכנס הציג הטכנולוג הראשי, אליסון, את האבולוציה שאורקל עברה בעשרות השנים שבהן הוא עובד בחברה. בתחילה, בדור 1.0, החברה סיפקה פתרונות למיני-מחשבים. לאחר כמה שנים, בדור 2.0, החברה סיפקה פתרונות לסביבת עבודה מקומיות. בגרסה 3.0 היא עברה לספק פתרונות לעבודה ברשתות האינטרנט וכעת הגענו לדור 4.0. זהו הדור בו החברה מעבירה את העסקים שלה ואת הפתרונות שלה לענן, ומזמינה את כל לקוחותיה להצטרף אליה.

מה בין BOB ו-BAB?

על מנת לעמוד ביעדים שקבעה הנהלת החברה, הן מבחינת ביצועים והן מבחינת לוח זמנים, אורקל נקטה בשתי גישות שהשלימו אחת את השנייה: הרד הציג את המתודולוגיה שלו כיצד אורקל צריכה להתנהל על מנת להשיג את המקום הראשון ולשמור עליו. לדבריו, חלק מהפתרונות שהוא מציע הם במודל "הטוב מכל העולמות" – Best Of Breed (או בקיצור BOB).

לגבי שאר הפתרונות והמוצרים, הרד נקט בגישה של לפתח לבד אבל לא להתבייש לרכוש טכנולוגיה אם מזהים משהו שמתאים לאסטרטגיה שלה. כך היה עם סאן (Sun) בתחום השרתים ועם BEA בתחום התווכה. בקיצור, Build And Buy (או BAB) הוא המודל של אורקל להגיע לצמרת ולהישאר שם לתקופה ארוכה. אורקל השקיעה רק בפיתוחים ובמו"פ סכום ענק של כחמישה מיליארד דולר, והיא מתכננת להשקיע סכום דומה גם בשנתיים הקרובות. סכום זה אינו כולל את הרכישות שאורקל ביצעה ובכנס נשמעו "ציוצים" כאילו אורקל עשויה לרכוש את נוקיה (Nokia) או יצרנית מובייל גדולה אחרת – על מנת להעמיק את הדומנינטיות שלה בשוק המובייל.

השלב הבא: פתרונות גם ל-Big Data ולמובייל

ככלל, הנהלת אורקל הבינה שפתרון שאינו מספק מענה גם לסביבות ה-Big Data והמובייל לא מתאים לאסטרטגיה של החברה. לכן, היא הכריזה בימים האחרונים על שורה של פתרונות לתחומים האלה. לאורקל יש יתרון מקדים אל מתחרותיה, מאחר שה-Big Data מתחיל ב-Data ובמגזר זה, אורקל כי הדומיננטית. עקב כך, זה אך טבעי שהיא תציע כעת פתרונות לאנליטיקה, אחזור, בקרה, ניהול המידע ואפילו ניהול ושיתוף מסמכים. כל מה שקשור לעולם ה-Big Data מוצא פתרון בפלטפורמה החדשה של אורקל.

כאמור, מה שמעניין הוא שהפתרונות הללו מתאימים לסביבת הענן אבל ניתנים למימוש גם בסביבות העבודה המסורתיות, אלה שרוב הארגונים עובדים איתן כבר כיום. נראה שאורקל מכוונת להיות מספר אחת גם בשווקי ה-BI והאנליטיקה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים