המעצב ויוצר הגופנים העבריים צבי נרקיס הלך לעולמו בגיל 89

נרקיס יצר את הגופן המפורסם על שמו, הפופולרי עד היום, וניהל מאבקים רבים נגד גופים שהפרו את זכויות היוצרים שלו ● הוא שימש יושב ראש אגודת המעצבים, והגן על זכויותיהם של עמיתיו למקצוע

צבי נרקיס, מבכירי הגרפיקאים בישראל, הלך אתמול (א') לעולמו בגיל 89. הוא עיצב אותיות ויוצר שורה של גופנים, ביניהם נרקיס – הגופן המפורסם על שמו.

נרקיס, יליד רומניה, הגיע לארץ ב-1944 והקדיש את כל חייו הבוגרים לעיצוב אותיות דפוס עבריות לספרים ועיתונים. עם הופעת הדפוס הדיגיטלי, עיצב נרקיס גופנים המבוססים על האותיות שלו, כאשר הגופן המפורסם ביותר הוא נרקיס בתצורות שונות, בהם נרקיס תם ונרקיסים.
נרקיס סיים את לימודיו בבצלאל זמן קצר לאחר שעלה ארצה, ובמשך שנים גידל דורות של מעצבים. ב-1955 פתח סטודיו לעיצוב שהתמקד בעיצוב כרזות ואילוסטרציות.

גופן נרקיס, על תצורותיו השונות, פופולרי ביותר עד היום. במשך שנים ניהל נרקיס מאבקים נגד מו"לים וגופים שונים שהפרו את זכויות היוצרים על האותיות שלו והשתמשו בגופנים בעלי אותיות דומות לנרקיס מבלי לקבל את רשותו. אחד מהם הוא אריאל, שפותח, שווק והופץ בארץ ללא ידיעתו, בין היתר בשורה ארוכה של כלי תקשורת ועיתונים גדולים בישראל. רק לאחר שנים רבות של מאבקים הושגה פשרה, ונרקיס קיבל קרדיט על האותיות שיצר.

נרקיס התמחה גם בעיצוב בולים. שתי סדרות שלו זכו בפרסים בתחרות עיצוב לקראת יום העצמאות תשי"ט.

אהבה גדולה הייתה לו לאותיות התנ"ך. יחד עם ידידו, איש הדפוס הוותיק נחום בן צבי, בעל בית הדפוס הירושלמי בן צבי, פיתח נרקיס גופן זהה לגופן כתר הוותיק, שלא התאים לעידן הדיגיטלי. גופן זה שימש את פרויקט התנ"ך "כתר ירושלים" של הוצאת כתר.

נרקיס היה במשך שנים יושב ראש אגודת המעצבים בישראל. הוא תרם רבות לקידום מעמדם של המעצבים ושמירה על זכויותיהם, במיוחד בעידן הדיגיטלי, שבו נפרצו זכויות יוצרים של מעצבי גופנים רבים שפעלו בישראל.

הוא הניח אחריו שתי בנות, נכדים ונינים. הלווייתו תתקיים היום (ב') אחר הצהרים בבית הקברות של קיבוץ נחשון, שם מתגוררת בתו, תמר נרקיס-גל.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עמי

    הוא אשם שנים אנו קוראים את ידיעות אחרונות ולא מפני שאנו מסכימים עם דעות כתביו להפך. הבעיה היא הגופנים שמעריב משתמש בהם גורמים לנו כאב ראש וטשטוש ראיה. ניסינו מספר פעמים להחליף את העיתון ללא הצלחה. את ישראל היום לא הצלחנו לקבל. הוא מחולק בפינת הרחוב אלא ששנינו כבר בני 80 והליכה לשם כמו 80 יום מסביב לעולם. יהיה זכרו ברוך עמי

אירועים קרובים