האלוף עמי שפרן, ראש אגף התיקשוב: "היכולת מבוססת הרשת הצילה חיים בעופרת יצוקה"

"מבצע עופרת יצוקה כלל מלחמה מבוססת רשת שטרם ידענו כמותה; לממר"ם חלק נכבד בקיום היכולת הזו בצה"ל", כך אמר אמש (ד') האלוף שפרן בכנס שנערך במלאות 50 שנים לממר"ם ● לדבריו, "תעשיית ההיי-טק הישראלית חייבת את האצת ההתפתחות שלה לתעשיות הביטחוניות וליחידות הטכנולוגיות של צה"ל, ובראשן - ממר"ם"

"במסגרת מבצע עופרת יצוקה התנהלה מלחמה מבוססת רשת שטרם ידענו כמותה. היכולת של צה"ל בתחום אפשרה לו לפעול בהרבה יותר אפקטיביות ולחסוך בחיי אדם. לממר"ם חלק נכבד בקיום היכולת הזו בצה"ל", כך אמר אמש (ד') האלוף עמי שפרן, ראש ענף התיקשוב בצה"ל, בכנס שנערך במלאות 50 שנים לממר"ם.

הוא הוסיף, כי "לממר"ם תרומה אדירה לביטחון ישראל. לא על הכול ניתן לספר, אבל כולם יודעים שלממר"ם יש תרומה נכבדת למשק ולחברה הישראלית כולה. כבר מראשית דרכה, שימשה היחידה אבן שואבת לצעירים הטובים ביותר".

עוד אמר האלוף שפרן, כי "תעשיית ההיי-טק הישראלית חייבת את האצת ההתפתחות שלה לתעשיות הביטחוניות וליחידות הטכנולוגיות של צה"ל, ובראשן – ממר"ם". לדבריו, "כולם מדברים על התואר בוגר ממר"ם, שהוא כמו תואר אקדמי יוקרתי המלווה את אנשי היחידה".

צילום ועריכת וידיאו: עדי רמלר

הוא התייחס גם לביקורת שהופנתה כלפי תפקוד הצבא במלחמת לבנון השנייה, ולטענה, כי במקום להיות בשטח, המפקדים העדיפו לנהל את המלחמה מול מסכי הפלזמות במטה. "דעו לכם שבשבילנו, הפלזמה היא סמל לקדמה ועליונות טכנולוגית. אין מה להתבייש בה. נהפוך הוא".

מפקדת ממר"ם: "אנחנו ערש טכנולוגיית המידע בצה"ל"

מפקדת ממר"ם, תא"ל אילה חכים, אמרה, כי "בארץ ובעולם יודעים היטב שמקרב היחידה באים ויבואו מיטב אנשי המקצוע. הניסיון האדיר, מעשי ועיוני, הופכים את יוצאי ממר"ם למובילים בתחום תשתיות ה-IT, בבניין כוחו ובתפעולו". היא הוסיפה, כי "להיות בוגר ממר"ם זה זן מיוחד, מוניטין והכרה 'מייד אין צה"ל'. המשתייכים לקבוצה זו הינם מומחים ואומנים, אנשי מקצוע מעולים, וחלקם תופסים עמדות בכירות באקדמיה ובתעשיית ה-IT בארץ ובעולם".

לדבריה, "ממר"ם בונה כוח ותשתיות מיחשוב, מפעילה אותם ומלווה פרויקטים מייזום לביצוע, תפעול ועד גריטה. בהובלתה חווינו מהפכות רבות. את מהפכת המחשוב האישי, הדואר האלקטרוני ובשמו הידוע צה"לנט,תשתית לניהול מערכות המידע והידע לצד מענה למערכות השו"ב, מערך ניטור פרואקטיבי לצד בנית מרכזי מיחשוב מודרני וכלים לתפעולם. כל אלו דוגמאות לתוצריה של היחידה".

היא התייחסה גם להתפתחות הממר"ם מאז הקמתו ואמרה, כי "ממר"ם היה ערש טכנולוגיית המידע בצה"ל ובמערכת הביטחון. מאז הקמתה, בנתה היחידה תשתית ידע והכשרה בתחום טכנולוגית המידע, ברמה לאומית ובינלאומית, והציבה את ישראל ואת צבאה כמובילה בתחומים אלה".

"כאשר הוקם ממר"ם בשנות החמישים, איש לא חשב שכך יתגלגלו הדברים", הוסיפה תא"ל חכים. "לרוב חשבו, כי מחשב בודד ייתן מענה לצרכי המיחשוב של המדינה, לא כל שכן לצרכי צה"ל, ואילו כיום, כל מחשב ביתי, ואף אולי כל מכשיר סלולרי, הוא בעל עוצמה גבוהה ממחשבה הראשון של מערכת הביטחון".

"לממר"ם, בעבר כמו גם כיום, תפקיד ממשי לצרכי צה"ל המשתנים. עלינו לרתום את טכנולוגית המידע להבטחת יתרוננו האיכותי על פני אויבינו. האתגר גדל מיום ליום, שכן קצב השינוי מואץ ומכפיל את עצמו. הישגי האתמול אינם ערובה להצלחות בעתיד. עלינו להמשיך לחדש ולהתחדש. זו מחויבותנו", אמרה תא"ל חכים.

מפקד לוט"ם, תא"ל אופיר שוהם, שממר"ם נמצא תחת אחריותו, אמר ש-"בממר"ם נמצאים שורשיה של קהילת המיחשוב בצה"ל ובמערכת הביטחון. ממנה צמחו יחידות המחשב באגפים ובזרועות צה"ל, במערכת הביטחון ובמשרדי הממשלה".

"ממר"ם הכשיר דורות רבים של אנשי מקצוע, מפתחים ויזמים, אשר תרמו לבנייתה הביטחונית, הטכנולוגית והכלכלית של ישראל", הוסיף. "לאורך כל הדרך, הובילה ממר"ם את תשתיות המיחשוב וכוח האדם הטכנולוגי ושימשה כמנחה מקצועי המפתח ומחדש הנמצא בחזית הטכנולוגיה".

תא"ל שוהם אף אמר, כי "עם הזמן עבר ממר"ם שינויים ארגוניים ומשימתיים ותמיד הפגינו אנשיו מקצועיות, יצירתיות, התלהבות ודבקות במשימה. לא בכדי עברה היחידה גם שינויים ארגוניים ושיוכים ארגוניים, כי הכול רצו בקרבתה וביוקרתה. כיום, היחידה משולבת ומסתמכת על תשתיות הנדסיות ותפעוליות בעולם התקשורת, אחראית על ניתוח, הקמה והפעלה של תשתיות המיחשוב, חומרה ותוכנה, וכן על קליטה והפעלה של מערכות המידע שמפותחות בלוט"ם ועל יישום והטמעה של אמצעי הגנת המידע. שילוב זה הוא ברכה לאגף התיקשוב, ללוטם ולממר"ם, וזאת – תוך שמירת ייחודו של ממר"ם כאבן שואבת וכבית גידול למוכשרים שבאנשי המיחשוב בצה"ל".

הוא אף דיבר עך כך ש-"בשנים האחרונות הורחבו תחומי הפעילות של ממר"ם, במיוחד בתחום השו"ב המבצעי, וכיום אנחנו כבר בעידן שבו לוחמת המחשבים תופסת מקום גדל והולך באתגרים העומדים בפנינו. ממר"ם ידע תמיד לפתח יכולות טכנולוגיות בחזית המיחשוב ולהשתנות איתן. הכול בזכות הסוד האמיתי של ממר"ם – רוח היחידה ואנשיה, שרבים מהם נמצאים בעמדות בכירות באקדמיה ובתעשיית המיחשוב בארץ ובעולם".

שלושה דורות בממר"ם

שמעון בוקשפן, מראשוני היחידה ומי שייצג באירוע את ותיקי ממר"ם, אמר, כי "בתחילת שנות החמישים, טרם גיוסי לצה"ל, עבדתי בלשכה לעיבוד נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עם קוראי הכרטיסים המנוקבים של יבמ (IBM). לפיכך, בצבא נשלחתי לממ"ס, שישבה אז ביפו ועשתה את אותו הדבר עבור מספר לקוחות בצה"ל, כגון: אגף אפסנאות, אכ"א ומת"ש".

בוקשפן, המשמש כיום כמנכ"ל איגוד משתמשי ציוד יבמ, הוסיף, כי "התחלנו עם כרטיסי ניקוב שתפסו שטח רצפה באולמות צמודים, פחות מחצי מיפס של היום. בשירותי הצבאי ובמילואים הייתי בצוות העברת ממ"ס מיפו לרמת גן והקמת  ממר"ם". לדבריו, "מאז הקמתו, ממלא ממר"ם את כולנו ברגשות עזים של גאווה, מקצועיות, ציונות וגם מימוש. הוא מהווה גם כבית היוצר למערכת הביטחון ולכל יחידות המיחשוב הצה"לי. למרות הקדמה הטכנולוגית נשמרה אותה רוח של חדוות יצירה".

הוא אף ציין, כי העמיד שני דורות נוספים של יוצאי ממר"ם: "בתי, נוגה בוקשפן-קנצליך, המשיכה אחריי גם בשירות קבע, וביתה-נכדתנו המשיכה אחריה. אני תקווה שגם הדורות הבאים ימשיכו את המסורת".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ד

    אילה עדיין אל"ם, כפי שניתן גם לראות בכתבה, ולא תא"ל.

אירועים קרובים