כך השפיעה המלחמה על הרגלי הגלישה של הישראלים

דו"ח שפרסמו yes ופלאפון מעיד כי המלחמה השפיעה רבות על צריכת הטלוויזיה, האינטרנט והסלולר שלנו - בהרגלי הצפייה, התכנים הפופולריים, הגלישה במובייל ועוד

כך גלשנו ב-2023.

yes ופלאפון מפרסמות היום (ב') את דו"ח הרגלי הצפייה והגלישה של הישראלים במהלך 2023. מן הממצאים עולה, כי המלחמה הייתה גורם שהשפיע על קטגוריות רבות בדו"ח – אם בהרגלי הצפייה בטלוויזיה, התכנים הפופולריים, הגלישה הסלולרית ועוד.

לפי הדו"ח, ניכר כי המלחמה משנה את הרגלי הצפייה. על פי נתוניyes  עולה, כי מספר שעות הצפייה היומיות הממוצעות לבית אב בישראל טיפס השנה ל-10.1, בהשוואה ל-9.2 שעות ביום בשנת 2022. בתחילת המלחמה אף נרשם זינוק במספר שעות הצפייה היומיות לכ-12 שעות. שיעורי הצפייה בערוצי הברודקאסט (כאן 11, קשת 12, רשת 13 וערוץ 14) רשמו צפייה ממוצעת של 48% מנפח הצפייה עד פרוץ המלחמה, וכ-60% צפייה מתחילתה – לעומת 46% צפייה ממוצעת בשנת 2022. עוד מהשפעות המלחמה: הישראלים מעדיפים צפייה בלייב, שכן נרשמה ירידה של 31% בשירותי הצפייה הנדחית, כאשר ערוצי הברודקאסט רשמו צניחה של 63% בשירותים אלה.

אולי זה לא מפתיע, אך הדו"ח הראה, כי הסרט התיעודי המדובר NOVA# הוא הסרט הנצפה ביותר השנה והמסמך הדוקומנטרי הנצפה ביותר בתולדות yes, שגם שודר בגופי תקשורת מרכזיים נוספים באדיבות yes.

חדשות, חדשות, חדשות

על פי סקר מיוחד שערכו yes ופלאפון באמצעות מכון המחקר 2the point בקרב 500 אנשים בני 18+, 78% מההורים ציינו כי הם מפחיתים את צפיית החדשות בסלון מחשש לחשיפת הילדים לתוכני המלחמה. מחצית מהנשאלים אמרו שהם מתעדכנים בחדשות לפחות מדי שעה או שעתיים: כרבע מכלל הישראלים הבוגרים (24%) נוהגים בימים אלה להתעדכן בחדשות לפחות פעם בחצי שעה כאשר 10% עושים זאת כל כמה דקות. קרוב למחצית (47%) נוהגים להתעדכן בחדשות מספר פעמים ביום, 24% מתעדכנים בחדשות 1-2 פעמים ביום ואילו 4% מדווחים שהם לא נוהגים להתעדכן בחדשות על בסיס יומי.

צורכים חדשות. והרבה.

צורכים חדשות. והרבה. צילום: yes

ממצא נוסף מאשש את מה שידוע כבר מזה זמן: בימים אלה הרשתות החברתיות מהוות את הפלטפורמה העיקרית לצריכת תכנים חדשותיים: 76% מהישראלים ציינו כי הם נוהגים להתעדכן בחדשות באמצעות פייסבוק, וואטסאפ, טלגרם ו-X, לעומת 66% שאמרו כי ערוצי הטלוויזיה מהווים את מקור המידע החדשותי שלהם, ו-57% ציינו כי אלו אתרי האינטרנט.

השימוש בטלגרם ובטוויטר מזנק בחסות המלחמה

הגלישה הסלולרית לכל מנוי קפצה ב-2023 ב-27%, לפי הדו"ח, כאשר מנויי דור 5 גולשים בממוצע כ-20% יותר מאשר מנויי דור 4. עם פתיחת המלחמה הגלישה זינקה ב-17%.

עוד נמצא, כי בחודש אוקטובר האחרון היו כמעט פי שישה מתקפות סייבר בהשוואה לחודש ספטמבר, וכי 65% מהישראלים ציינו כי הם חוששים לפתוח קישורים הנשלחים אליהם.

בגזרת האפליקציות, טיק-טוק היא הצומחת ביותר השנה, עם עלייה של 23% במספר המשתמשים, ואינסטגרם רשמה עלייה של 12%, וזאת לעומת פייסבוק, שרשמה ירידה של 5%. מספר המשתמשים בוואטסאפ נותר ללא שינוי.

השימוש בטלגרם, שעד תחילת המלחמה נותר דומה לשיעורו בשנת 2022, זינק מפרוץ המלחמה בכ-60% במספר המשתמשים, והכפיל את עצמו בנפח השימוש היומי מתחילת המלחמה. כיום השימוש בו גבוה פי 2 בהשוואה לימי שגרה. אפליקציית X (טוויטר לשעבר) שרשמה עד לתחילת הלחימה עלייה של כ-6% בלבד במספר המשתמשים, זינקה מפרוץ הלחימה ב-50% בנפח השימוש וב-20% במספר המשתמשים. כיום השימוש בX גבוה ב-31% מאשר בימי שגרה.

אפליקציות התחבורה הציבורית WAZE ומוביט, שעד ה-7 באוקטובר שמרו על רמת שימוש זהה ל-2022, ירדו ב-44% וב-46% בהתאמה בימיה הראשונים של המלחמה. עם התמשכות המלחמה השימוש באפליקציות אלה הולך וגדל וכיום השימוש בשתיהן קטן בכ-10% בלבד מהשימוש שלהן בימי שגרה.

רבות מאפליקציות הפנאי והמוזיקה והאי-קומרס, כמו טינדר, ספוטיפיי ועוד, הראו ירידה חדה לאחר ה-7.10, אם כי באחרונה חלקן מראות התאוששות וחזרה לרמה שלפני פרוץ המלחמה.

עם פרוץ המלחמה וסגירת השמיים באופן כמעט מוחלט, היקף הטסים לחו"ל צנח משמעותית וחזר לרמתו הנמוכה של שיא תקופת הקורונה. בתחילת 2023 שלושת היעדים הפופולריים ביותר עבור הישראלים היו: יוון, טורקיה ואיטליה, אך בחודש נובמבר השתנתה רשימת היעדים, כשבמקום הראשון ניצבת ארצות הברית,  ואחריה יוון וגרמניה. טורקיה, שהייתה במקום השני צנחה למקום החמישי.

דרור בהט, סמנכ"ל השיווק של yes ופלאפון: "המלחמה שינתה בצורה דרמטית את הרגלי הצפייה והגלישה של כולנו. מאז ה-7 באוקטובר הישראלים צופים משמעותית יותר בטלוויזיה, גולשים יותר באמצעות הנייד, מתעדכנים בחדשות בכל כמה דקות ומנסים להימנע מחשיפת הילדים לחדשות הקשות. אנו מזהים שינויי מגמות בשימוש באפליקציות בהשפעת המלחמה ומצב הרוח הלאומי, אך למרות זאת, הישראלים שומרים על אופטימיות ומעריכים כי יטוסו לחו"ל בשנה הקרובה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים