2021: שנת השקיעה הגדולה של וואווי

ה"מלחמה" האמריקנית העיקשת נגד יצרנית הסלולר וציוד התקשורת וואווי הובילו לצניחה של 81% במכירות הסמארטפונים של החברה הסינית הכי שנואה על הממשל האמריקני ● ליצרניות המתחרות זה דווקא תרם

שוב מעורבת בסקנדל ריגול. וואווי

רק לפני שלוש שנים הייתה היצרנית הסינית וואווי כמעט בפסגת העולם בתחום הסמארטפונים, עם מכירות של 240 מיליון מכשירים ב-2019 ובמקום השני – אחרי סמסונג ולפני אפל. אבל אז התחילה המלחמה של הממשל האמריקני, שצירף ב-2019 את החברה, מסיבות ביטחוניות, לרשימת חברות "מוחרמות", שמנועה מלרכוש טכנולוגיות אמריקניות ללא היתר מיוחד ממשרד המסחר, מה שכמובן מנע את גישתה לשרשרת האספקה האמריקנית שלה ואת יכולה לרכוש – מלבד רכיבים – גם את הטכנולוגיות של גוגל – בהן מערכת ההפעלה אנדרואיד וכל השירותים, כמו מפות, חיפוש, חנות Play ועוד. בעקבות זאת, מכירותיה העולמיות של החברה החלו לצנוח, אבל דווקא בסין היא נהנתה מנאמנות, כנראה משום שבסין השירותים של גוגל ממילא חסומים, כך שהיעדרם מהמכשירים פחות הפריע למשתמשים הסינים.

שנה לאחר צירופה לרשימת החברות המוחרמות, שינתה ארה"ב את חוקי הייצוא שלה, ואסרה גם על חברות גלובליות המייצרות שבבים תוך שימוש בטכנולוגיה אמריקנית למכור את מוצריהן לוואווי – מה שמנע מוואווי אפילו את השימוש במעבד Kirin שהיא עצמה פיתחה ואילץ אותה להשתמש במעבדים של קוואלקום ללא תמיכה בדור 5 במכשירי הדגל שלה.

עוד אירוע חשוב שהייתה לו השפעה על מכירות וואווי היה מכירת המותג המוזל שלה הונור, מתוך כוונה להוציאו מההגבלות שהתמודדה עימן. היא מכרה אותו תמורת 15 מיליארד דולר ובכך אפשרה למותג להמשיך להתפתח, אבל למרות זאת הוא לא הצליח לטפס למקום גבוה.

כל האירועים האלה הובילו, לפי הדו"ח האחרון של חברת המחקרים אומדיה (Omdia), לצניחה של 81% במשלוחי המכשירים של וואווי בשנת 2021, שהסתכמו ב-35 מיליון מכשירים בלבד, מה שהצניח גם את נתח השוק שלה ל-3% – לעומת 15% ב-2020. גם הונור, כחברה נפרדת, מכרה רק 39.4 מיליון מכשירים, עם נתח שוק של 3%.

וואוי מצידה מנסה להילחם בחרמות ובהגבלות, וכדי לשרוד בשוק פיתחה מערכת הפעלה משלה – הרמוני, ואף פתחה ביוזמה לפיתוח אפליקציות, אבל לפי המצב כרגע, נראה שתהילת העולם שלה תיכנס לדפי ההיסטוריה.

מי תפס את החלל שפינתה וואווי?

בתוך כך, לפי הנתונים הנוספים המוצגים בדו"ח לשנת 2021, סמסונג ניצבת במקום הראשון, עם עלייה של 5.9% במשלוחי המכשירים ונתח שוק של 20%. אפל, במקום השני, השיגה נתח השוק של 18% – לעומת 16% בשנה קודמת ועלייה של 15.6% במשלוחי המכשירים. שיאומי הסינית ניצבת במקום השלישי, עם נתח שוק של 14%, שעלה מ-11% בשנה קודמת, ועם קפיצה של 28.2% במשלוחי המכשירים. אחרי שיאומי ניצבות ויבו, אופו, ריאלמי, מוטורולה, הונור, וואווי וטנקו – כולן סיניות, וכולן חוו גידול במספר משלוחי המכשירים, כשריאלמי ומוטורולה הציגו קפיצה ממש גדולה במספר המשלוחים, של 48.6% ו-44.2%, בהתאמה, ונראה שהן תפסו חלק גדול מהחלל ש"פינתה" וואווי.

בסך הכל, בשנת 2021 נמכרו 1.34 מיליארד מכשירים, לעומת 1.29 מיליארד ב-2020, כלומר גידול צנוע של 3.4%.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים