תחקיר: ישראל עוקבת אחרי פלסטינים עם תוכנות זיהוי פנים

הוושינגטון פוסט דיווח שחיילים מצלמים פלסטינים בשטחים, מעלים את התמונות למערכת זאב כחול - וזו מסמנת להם האם הם צריכים לעצור אותם ● הצבא ערך תחרות נושאת פרסים בין היחידות – מי מפרסמת הכי הרבה צילומים

מחסום בשטחים.

צה"ל מרחיב את המעקב שלו אחרי פלסטינים בשטחים, ולצד רשת מצלמות מעקב נרחבת משלב תוכנות לזיהוי פנים – כך דיווח הוושינגטון פוסט. מטרת המעקב הנרחב היא לטובת הקמת מאגר מידע דיגיטלי על פלסטינים תושבי השטחים.

לפי תחקיר שפרסם העיתון בשיתוף ארגון שוברים שתיקה, חיילים מפעילים ומתחזקים את המערכת, שנקראת זאב כחול. הם מצלמים פלסטינים בסמארטפונים, תוך כדי סיורים בערי הגדה, והאפליקציה מספקת להם מידע על מי שהם צילמו – ומסמנת להם בצבעים, במעין "רמזור", האם נדרש לעצור אותו. לדברי החיילים, הם מקבלים תמריצים על כמה יותר צילומי פנים שכאלה. חיילים סיפרו לעיתון שלטובת הגדלת מספר התמונות שבמאגר נערכה בשנה שעברה תחרות צילום, כולל צילומים של ילדים וקשישים, כאשר היחידה שצילמה את המספר הרב ביותר של תמונות קיבלה פרס. המספר הכולל של האנשים שצולמו לא ידוע, אולם בוושינגטון פוסט העריכו שמדובר, לכל הפחות, באלפים.

תוכנית המעקב שורטטה על בסיס ראיונות שערך העיתון עם חיילי סדיר שהשתחררו באחרונה, לצד ראיונות שהעניקו חיילים נוספים שהשתחררו מהשירות לשוברים שתיקה. צה"ל, מצדו, אישר את קיומה של תוכנית המעקב בעלון שאותו הוא פרסם באחרונה ברשת.

לצד מערכת זאב כחול, צה"ל התקין מצלמות סריקת פנים בחברון, לטובת זיהוי פלסטינים במחסומים, עוד לפני שהם מציגים את תעודות הזהות שלהם. עוד הקים הצבא רשת רחבה יותר של מצלמות טלוויזיה במעגל סגור, במסגרת תוכנית חברון עיר חכמה. זאת, על מנת לנטר בזמן אמת את אוכלוסיית העיר. אחד החיילים העיד שהמערכת כה משוכללת, עד שניתן להבחין בפעילות של התושבים בתוך הבתים שלהם.

"חדירה דיסטופית לפרטיותם של תושבים"

בעקבות התחקיר צייץ ח"כ מוסי רז (מרצ) בחשבון הטוויטר שלו: "חשיפה מטלטלת הבוקר בוושינגטון פוסט – צה"ל מנהל מאגר מידע עם פרטים אישיים של תושבים פלסטינים, שמבוסס על טכנולוגיה לזיהוי פנים. מדובר בחדירה דיסטופית לפרטיותם של תושבים, שאינם מעורבים בכל עבירה על החוק, וללא יכולת להתנגד".

מנכ"ל שוברים שתיקה, אבנר גבריהו, אמר כי "המערכת החדשה מדגימה כיצד הפך הכיבוש בגדה המערבית לשדה לניסוי ופיתוח של טכנולוגיות מעקב דיגיטלי. ישראל מתגאה עד היום בפיתוח עגבניות השרי והדיסק און קי, אבל אחרי 54 שנות שליטה צבאית בשטחים היא הפכה דווקא לשם נרדף לטכנולוגיות מעקב ורדיפה שמשמשות עריצויות ברחבי העולם. בושה שאנחנו שולחים חיילים לשטחים כדי להתחרות על הכנסת פנים של פלסטינים למאגר מידע דיגיטלי בשם הביטחון, ובושה שיש צורך בעדויות חיילים לשוברים שתיקה ובחשיפה של עיתון בינלאומי כדי שאזרחי ישראל יגלו אילו אמצעים מופעלים בשמם בשטחים. הסיפור הזה חורג הרבה מעבר לדיון על כלי טכנולוגי נוסף. הוא חושף עד כמה חשופות זכויות הפרט של פלסטינים בשטחים, ומהווה עוד ציון דרך במדרון החלקלק של הכיבוש".

מצה"ל נמסר לוושינגטון פוסט כי "באופן טבעי, אנחנו לא מגיבים על היכולות שלנו בקונטקסט הזה". עם זאת, נמסר כי "פעולות ביטחוניות רוטיניות מבוצעות כחלק מהמאבק נגד הטרור והמאמצים לשפר את חיי האוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון".

ללא קשר, למעט סמיכות הזמנים, סוכנוחת הידיעות AP דיווחה היום (ב') כי רוגלת פגסוס של חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO נמצאה בטלפונים הסלולריים של שישה פעילי זכויות אדם פלסטינים, שמחצית מהם קשורים לארגונים הפלסטיניים שמשרד הביטחון הכריז עליהם לפני כשבועיים וחצי כארגוני טרור, שפועלים בשירות החזית העממית. לפי סוכנות הידיעות, הייתה זו הפעם הראשונה שבה נחשף שפעילים פלסטינים שימשו יעד של תוכנת פגסוס. בדיווח צוין כי לא ברור מיהו הלקוח שהזמין את המערכת.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שי

    אין הצדקה לחדור לפרטיות של ציבור נורמטיבי רק כדי שיהיה קל יותר לפענח פשע שעדיין לא התרחש. אבל, האם זה המצב בשטחים? האם אין הבדל בין יחס לציבור נורמטיבי, ליחס לציבור שמונע ברבדיו השונים מאידיאולוגיה ששוללת את זכותך להתקיים? ותוך כדי המאביים הללו רוצים להינות מעבודה ושרותי רפואה מהישות שהם רוצים בחיסולה? אז באמת סליחה אם הם לא יוצאים משהו בתמונות, אבל ראבק.

  2. גדי

    השמאל ההזוי הפועל כנגד האינטרסים של המדינה ממשיך בעיוות העובדות. המערכות לזיהוי פנים נועדו להגביר את הבטחון של אזרחנו. אם הפלסטינאים היו חיים כאזרחים שלווים ללא טרור ורצון לפגוע באזרחים היהודים לא היה קם הצורך במערכות המעקב. אז לפני שהשמאלנים יוצאים כנגד מדינת ישראל שיבחנו קודם כל את הגופים עליהם הם מגינים כביכול וישברו את השתיקה מי ממן אותם ואלי פעם גם אבנר גבריהו יציג את השכר שלו וחברי הנהלתו כמה הוא משלם על הידיעות שהוא מוציא מחילים המשתחררים.

  3. איכס של מגזין - ביי למנוי!

    ״כולל תמונות של ילדים וקשישים״… הפלסטינים מעלים את הפרצופים של החיילים שלנו לפייסבוק ולטיקטוק ולאיפה לא ולכם מפריעה מערכת שאמורה להגן עליכם?! הפכתם לצהובון פוליטי זול שאין לו דבר וחצי דבר עם אנשים או עם מחשבים! ביי למנוי!

אירועים קרובים