"השקעות בסיבים ובדור 5 חיוניות להתמודדות עם גל נוסף של הקורונה"

כך אמר המנכ"ל היוצא של משרד התקשורת, נתי כהן ● כיצד נערך המשרד לרציפות בתשתיות התקשורת, ואילו אוכלוסיות עדיין לא ערוכות לגל הבא?

נתי כהן, מנכ''ל משרד התקשורת לשעבר. צילום: ניב קנטור

"השקעות בסיבים אופטיים, בפריפריה והאצת דור 5 הם תנאים הכרחיים ליכולת ההתמודדות של מדינת ישראל עם גל נוסף של הקורונה, שעלול להביא עמו סגרים והגבלות בדומה לגל הראשון", כך אמר תא"ל (מיל) נתי כהן, שפרש באחרונה מתפקידו כמנכ"ל משרד התקשורת. כהן דיבר בכנס הווירטואלי תשתיות 2020 של אנשים ומחשבים שנערך בשבוע שעבר.

כהן סקר את הפעילות של משרד התקשורת בתקופת הסגר ואת הפעולות שנעשו כדי לשמור על רציפות תפקודית של כל ספקי התקשורת והתשתיות, כדי שיאפשרו תקשורת ניידת ואינטרנטית רציפה ואמינה.

"הגל הראשון הוכיח, שמדינת ישראל הייתה ערוכה מבחינת תשתיות ברמה הכללית, אבל היו ועדיין יש פערים וקשיים אצל אוכלוסיות מודרות, כגון חרדים, ערבים ובדווים", אמר כהן. "הבעיה הייתה בעיקר בכל הנושא של לימוד מרחוק. אוכלוסיות אלו משתמשות בטלפונים ניידים כשרים מדור 2 ו-3, ואין שום תשתית סלולרית שיכולה לתמוך בהיקפים עצומים כל כך של שימוש במגזרים אלו בתשתיות". לדבריו, המשרדים השונים עושים מאמצים כדי לאפשר לאותם ילדים במגזרים אלו להשתתף בלימוד מרחוק בתחילת שנת הלימודים הבאה.

לגבי ההיערכות לגל הראשון, אמר כהן "בפגישת כל מנכ"לי המשרדים ב-14 במרס במשרד האוצר, כאשר הובהר לנו כי הולכים לסגר, האתגר המרכזי שלנו היה לנהל נכון את המשבר, לקבל החלטות נכונות וברורות תוך כדי האירוע ולהיערך ליום שאחרי. המענה הארגוני הראשון שציין כהן הוא הקמת משל"ט שינהל את כל המערכות, יבדוק, ינטר ויוודא, שכל ספקי התשתיות והתקשורת שקשורים בהם אכן מסוגלים לענות על הביקושים, והיכן שצריך היה להתערב, או לשנות הוראות ותקנות, הדבר נעשה באופן מיידי. מה שאפשר את הפעילות הזאת, לדבריו, היה מהלך משולב עם משרד הבריאות, מל"ל ויתר הגורמים, שהחריגו את ענף התקשורת, כולל עובדי חברות הסלולר והתקשורת ואפשרו להם לעבוד הן במתקנים והן אצל לקוחות. המעקב היה ברמה יומית, כאשר כל אלו שאיישו את מרכז השליטה קיבלו דיווחים שוטפים, וכל בעיה שעלתה קיבלה מענה על ידי האנשים שישבו שם, נציגי אגפים, נציגי משרדים, דוברים, ועוד.

"מהר מאוד הבנו כי תמונת המצב אינה אחידה", המשיך כהן. "מצד אחד היו מגזרים עסקיים שהיו מורגלים לעבודה מרחוק, אבל מצד שני יש מגזרים שכל הנושא של עבודה בצורה מקוונת לא היה קיים אצלם, בין היתר באותם מגזרים מודרים".

"ברמת הפעילות של החברות המפעילות וספקי ISP, הנחינו אותם לקבוע סדרי עדיפויות חדשים", אמר כהן. המשמעות היא לעזוב את כל הפעולות השיווקיות וכל הפעולות שקשורות בתחרות בין החברות ולתת דגש על תמיכה בתקלות, מתן מענה לביקושים ושירות ללקוחות", הסביר. המשרד עצמו טיפל בסוגיות כמו תעריפים של חבילות, שנועדו להקל על הלקוחות, בעדכון סכומי ערבויות, הקלות ברגולציה על האינטרנט ועוד.

ואכן, הביקושים לשירותי תקשורת גדלו בזמן הגל הראשון ב-30% לעומת תקופות רגילות. "כל יום ניטרנו את יכולת הקיבול של הרשתות, והיכן שהיה צריך שחררנו צווארי בקבוק ביחד עם החברות", אמר כהן.

שימוש שיא בזום נרשם בליל הסדר וביום הזיכרון. "ביצענו היערכות מקדימה עם חברות הסלולר וחברות התשתיות, וזה בהחלט סייע, וראינו את העומסים הרבים באותם ימים", אמר כהן

בין הגל הראשון לשני, סיפר כהן, כי המשרד האיץ פריסת סיבים, השלים את ההיערכות למכרז דור 5, ופרסומו מתוכנן לימים הקרובים. "אני צופה שבחודשים הקרובים תהיה האצה בפריסת סיבים על ידי בזק וחברות שאינן בזק, המשך השקעות בפריפריה על ידי הלוואות ומימוש מכרז דור 5 באופן מהיר יותר מאשר אנו רואים היום", הוא סיכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים