המלצות צוות המנכ"לים: ביטול ההפרדה המבנית בבזק והוט יפגע בתחרות

הצוות לבחינת עדכון ההפרדה המבנית בקבוצת בזק והוט העביר לשר התקשורת את המלצותיו שלא לבטל את ההפרדה המבנית בקבוצות בזק והוט בשל חשש לפגיעה בתחרות ● עם זאת, הצוות סבור כי יש להמשיך לבחון את הנושא, לאור השינויים בשוק ● שר התקשורת: "אבחן את החלופות בנוגע למדיניות משרד התקשורת בנושא ההפרדה המבנית ואקבל החלטות"

שר התקשורת, יועז הנדל

לאחר בחינה של שנתיים, חברי הצוות ממשרד התקשורת בראשות המנכ"ל היוצא של משרד התקשורת, נתי כהן, והמשקיפים מאגף תקציבים במשרד האוצר ומרשות התחרות, לבחינת עדכון ההפרדה המבנית בקבוצת בזק והוט העביר לשר התקשורת, חה"כ יועז הנדל, את המלצותיו, שעולה מהן כי לא בשלה העת לביטול ההפרדה המבנית בקבוצת בזק ובקבוצת הוט. הצוות מציין, כי כוחן המשמעותי והדומיננטיות שלהן בשוק התקשרות עלולים  – עלולים להביא לפגיעה בתחרות המתפתחת ולהביא לפגיעה משמעותית בתועלת הצרכנים בשוק התקשורת. לכן ההמלצה לשר היא לא לבטל את חובת ההפרדה המבנית בעת הזאת.

הצוות בחן לעומק את חובות ההפרדה המבנית הקיימות בקבוצות בזק והוט ואלטרנטיבות אחרות למבנה ההפרדה הנוכחי, ובפרט את ההשפעה של ביטול ההפרדה המבנית על קבוצת אלו ועל שוק התקשורת. במסגרת עבודתו הצוות שמע את עמדותיהם של אגף התקציבים במשרד האוצר ורשות התחרות, חברות בשוק התקשורת ונפגש עם נציגי רגולטורים ממדינות אירופה.

שר התקשורת ציין עם פרסום ההמלצות, כי "המטרה היא לשמר ולפתח את רמת התחרות בשוק, לוודא שהתחרות מאוזנת ומגוונת, להפחית עלויות רגולטוריות מיותרות, לאפשר את גמישות הרגולציה להתפתחות הטכנולוגיה וכל זאת לטובת הציבור. לאחר שקיבלתי את ההמלצות אבחן את החלופות בנוגע למדיניות משרד התקשורת בנושא ההפרדה המבנית ואקבל החלטות".

בזק: כוח משמעותי בשוק התקשורת

לגבי חברת בזק, מצאו הצוות והמשקיפים, כי לקבוצת בזק כוח שוק משמעותי ודומיננטיות בשוק התקשורת וכי ביטול ההפרדה המבנית כעת עלול להביא להגדלת כוחה של קבוצת בזק ולפגיעה במתחרותיה.

עוד קבע הצוות כי, השילוב של קפיצת מדרגה טכנולוגית משמעותית לבזק כמפעיל פנים ארצי  בהיקף פריסה נרחב, יחד עם היכולת לנצל את מלוא כוחה ויתרונותיה הייחודיים כתוצאה משילוב כוחות בין החברות השונות בקבוצה, בתוספת היתרון הפיננסי האדיר שעומד לרשותה לעומת הקבוצות האחרות בשוק – עלולים להביא לפגיעה בתחרות המתפתחת ולהביא לפגיעה משמעותית בתועלת הצרכנים בשוק התקשורת.

עם זאת צוין בהמלצות, כי המשרד אישר לאחרונה לבזק באנדל הפוך ללא פיצול, ובנוסף, המשרד אינו מונע מהלכים של התלכדות החברות הבנות בקבוצת בזק ומוכן לשקול צעדים נוספים להגדלת המיזוג של הפעילויות של החברות הבנות (בזק בינלאומי, פלאפון ו-יס), וכן הצוות ממליץ לשר התקשורת לבחון שינוי בהפרדה הקיימת בין שירות התשתית לשירות ה-ISP.

הוט: מעמד דומיננטי בשוק התקשורת בזכות תשתית נייחת עצמאית

גם לגבי קבוצת הוט מצאו הצוות והמשקיפים כי יש לה מעמד דומיננטי בשוק התקשורת, המקנה לה יתרונות תחרותיים. פרט להיותה של הוט שידורים מונופול בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית, מהווה הוט טלקום חלק מדואופול בשוק תשתיות התקשורת הנייחות, המחזיקה בתשתית נייחת עצמאית הנגישה לכ-90% ממשקי הבית. מעמד זה מאפשר לקבוצה הוט יתרונות תחרותיים רבים, לרבות גישה רחבת היקף למנויים ויכולת למנף את כוחה ולהשפיע על שווקי תקשורת נוספים.

עם זאת הצוות סבור כי כוחה של קבוצת הוט אינו שווה ערך לכוחה הדומיננטי של קבוצת בזק בשוק התקשורת. כאמור, יתרונה התחרותי של קבוצת הוט נעוץ בהיותה בעלת תשתית נייחת עצמאית בהיקף גדול והיותה מונופול בתחום השידורים,  אך עם זאת המאפיינים הטכניים של התשתית, יחד עם העובדה שהחברה לא מחזיקה בתשתית פסיבית בהיקף משמעותי,  מקטינים את כוחה של הקבוצה ביחס לכוחה של קבוצת בזק ובפרט בפריסת רשת סיבים אופטיים.

כאמור, הצוות סבור כי לא בשלה העת לביטול ההפרדה המבנית בקבוצת הוט, אך במקביל לעבודת הצוות, המשרד נקט מהלכים ואפשר את מתכונת הבאנדל ההפוך לחברה.

בתוך כך, הצוות ממליץ לשר התקשורת לבחון את ביטול ההפרדה בין שירות תשתית לשירות ה-ISP ולשקול את האפשרות לתקן את רישיונות החברת כך שיתאפשר להוט שידורים ו/או הוט טלקום להגיש בקשה למשרד לשיווק סל שירותים משותף עם מגזרי הפעילות הסלולר והשיחות הבינלאומיות.

למרות ההמלצה שלא לבטל את ההפרדה המבנית בקבוצות בזק והוט בעת הזאת, הצוות סבור כי יש להמשיך לבחון את הנושא, לאור השינויים בשוק. הצוות ממליץ כי תימשך עבודת המטה השוטפת במשרד על מנת להעמיק ולבחון את הנושא, וזאת תוך שיתוף ותיאום עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, במטרה לשמר ולפתח את רמת התחרות בשוק, להפחית עלויות רגולטוריות מיותרות, לאפשר את גמישות הרגולציה להתפתחות הטכנולוגיה והכל לטובת הציבור.

מבזק נמסר בתגובה, כי "מצער מאד לגלות שלאחר שנים ארוכות של עבודה, ולאחר עשרות שנים של הפרדות מבניות, מסקנות הצוות לבחינת ההפרדה המבנית הן שמה שהיה הוא שיהיה, וישראל תמשיך להיות המדינה היחידה בעולם המנהיגה רגולציה פוגענית ומיותרת של הפרדות מבניות ופיצולים ביחס לקבוצת בזק, והכל על בסיס ניתוח שגוי של המציאות התחרותית בשוק התקשורת. חשוב לזכור, שהפגיעה אינה רק בבזק, אלא במיליוני לקוחותיה, והכל ללא טעם ממשי. למרות הכל, בזק תמשיך לקדם את תשתיות התקשורת בישראל ולספק את שירותי התקשורת הטובים והמתקדמים ביותר".

מהוט נמסר בתגובה: "אנו לומדים את המלצות הצוות הבין-אגפי במשרד התקשורת. על פי הדו"ח, ההצדקות להטלת מגבלות בעניין הוט הינן פחותות משמעותית אם בכלל. אנו מברכים על נכונות שר התקשורת, וכן על ההמלצות בדו"ח, לנקוט במהלכים הדרושים להפחתת וביטול המגבלות הרגולטוריות על מנת לקדם תחרות שוויונית לטובת ציבור הצרכנים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים