פייק ניוז: אנטנות הדור החמישי מסייעות להתפשטות הקורונה

מפיצי חדשות הכזב טוענים שראשי רשויות מקומיות מתקינים אנטנות 5G ועל ידי כך אשמים בהפצת נגיף הקורונה ● אלא שבנוקיה ישראל מציינים שאין בישראל אנטנות כאלה ומבקשים להעמיד דברים על דיוקם

אילוסטרציה: BigStock

עם התפשטות מגפת הקורונה בשבועות האחרונים מתפשטת ברחבי העולם מגפה נוספת – הפייק ניוז. יותר נכון, מאיצה את התפשטותה, מאחר שבעוד שהקורונה הוא נגיף חדש, הפייק ניוז כאן כבר מזמן. במקרה זה, שלל מומחים מטעם עצמם מפיצים ברשתות החברתיות ובאמצעים נוספים ידיעות כוזבות אודות הנגיף, דרכי התפשטותו ואיך מטפלים בו.

אחד הפייק ניוז היותר ביזאריים הוא קישור בין הדור החמישי לקורונה ולהתפשטותה. מה קשור וירוס שעובר מאדם לאדם על ידי נוזלים לטכנולוגיה סלולרית? לפי ההיגיון של מפיצי הפייק ניוז, יש גם יש. ויש גם מאמינים לכך: מספר ראשי ערים ומועצות מקומיות "הואשמו" בימים האחרונים על ידי תושבים שהם מתקינים אנטנות דור חמישי ביישוביהם, ובכך לא שומרים כיאות על בריאות הציבור או גרוע יותר – אשמים במו ידיהם בהפצת מגפת הקורונה. אלא שלא דובים ולא יער מכמה סיבות: למשל, שאין בישראל אנטנות סלולריות מהדור החמישי.

"הדור החמישי – הפתרון ליום שאחרי המגפה"

בענקית התקשורת נוקיה מצאו לנכון לצאת נגד חדשות הכזב הללו ולהבהיר את הדברים, במכתב ששלחו ליו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, שמשמש גם כראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות. מנכ"ל נוקיה ישראל, אריק טל, שהתראיין באחרונה לפודקאסט אנשים ומחשבים ודיבר על קורונה ותשתיות תקשורת, כתב לביבס כי "בשבועות האחרונים מופץ במדינה פייק ניוז הקושר את תשתית הסלולר המתקדמת 5G להפצת וירוס הקורונה". הוא ציין כי בימים כתיקונם, הוא כלל לא היה מתייחס לנושא, כי מדובר בפייק ניוז, אולם "האשמת" ראשי הרשויות בדברים חסרי השחר הביאה אותו לבצע את הפנייה.

טל ציין כי "בימים אלה, שבהם ידי ראשי הרשויות עמוסות לעייפה בעבודה, אני סבור שאין זה הגון להשאיר בידיהם את המערכה המכוערת הזו ומציע כאן את העובדות לאשורן – באחריות מלאה, כמנכ"ל נוקיה ישראל, ספקית תשתיות התקשורת העיקרית בישראל".

ראשית הוא כתב כי "מחצית מהתקשורת – שיחות, אינטרנט, טלוויזיה – הלאומית והבינלאומית עוברת דרך תשתיות של נוקיה, בכל הרשתות. זאת ועוד, כמנכ"ל חברה שעומדת בחזית הטכנולוגיה, אני רואה בתשתית ה-5G את הפתרון לעולם שייווצר ביום שאחרי המגפה, הכולל בתי ספר מקוונים, ערים חכמות ורפואה מרחוק".

לדברי טל, "עבודה מהבית, למידה מרחוק ורפואה מרחוק – כל אלה תלויים בתקשורת מהירה ומתקדמת, שהוכחה כחיונית לרציפות תפקודית והמשכיות עסקית של המשק, בעיקר בעתות חירום. תקשורת זו מושתתת במדינות המתקדמות על סיבים אופטיים לבתים, ועל תקשורת סלולרית מסוג 5G".

עובדה נוספת שציין טל, שלבדה סותרת את הטענות של מפיצי הפייק ניוז, היא ש-"אין במדינת ישראל ולו אנטנת 5G אחת! המכרז להקמתן ברמה הלאומית עוד לא התקיים. כל מי שמצביע על עמוד תאורה תמים בתואנה שמדובר באנטנת דור חמישי טועה, מטעה ואף מסית ל-ונדליזם".

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות. צילום: דניאל בר און

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות. צילום: דניאל בר און

הוא הוסיף כי "בחלק מהישובים, לדוגמה במזכרת בתיה, הציבור מקשר בטעות בין שמועות הזויות על הסכנות שכביכול טמונות בדור החמישי לבין קופסאות של בזק ועליהן הכיתוב 5G (שהינו בעל משמעות אחרת לחלוטין – תדר Wi-Fi)".

באשר לקרינה, הוא מציין שני דברים: "אין כל הבדל מדעי בין קרינת סלולר בדור השני, השלישי, הרביעי או החמישי לבין Wi-Fi, שמצוי כיום בכל בית, עסק וקמפוס, ואין כל סיבה לחשוש מאף אחד מהם. כמו כן, 100% מהמחקרים בעולם הוכיחו: ריבוי אנטנות מקטין את עוצמת הקרינה. לדוגמה: המשרד להגנת הסביבה בחן עוצמת קרינה בשני בתי ספר באור יהודה במרחקים שונים מאנטנות, והוכיח כי רמת הקרינה הייתה נמוכה משמעותית בבית הספר הקרוב לאנטנה. בשני המקרים, הקרינה הייתה בטוחה ונמוכה בהרבה מהסף המותר בישראל, שהוא בעצמו נמוך מאוד בהשוואה לעולם".

טל קרא לביבס להעביר את הדברים לראשי הרשויות המקומיות וסיים את מכתבו באמרו ש-"אנשי נוקיה ישראל, ואני בראשם, לרשותך בכל מהלך הסברה, ככל שתזדקק לכך".

ממרכז השלטון המקומי נמסר כי הם קיבלו את המכתב ולומדים את הנושא.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. נעמי

    את כל המלל אפשר לסכם במילה אחת: ס מ נ ט י ק ה ...אז תקראו לרמות הקרינה שהטכנולוגיה שלכם מפזרת "טנקרבל"...מדי הקרינה (קורנט לדוגמה)יתנו תוצאה שונה? הלא רמות הקרינה המופרעות כבר כבר פוגעות במערכת החסון של האוכלוסיה.במערכת העצבים...במערכת הנשימה...העיכול...הרביה...אז אם תקראו לה בשם אחר היא תפסיק לפזר חולי?????? המשק יעזר בטכנולוגיה שלכם בעתות מגפה ובעתות חירום גם אם תהיה מחווטת...ויוסיפו המומחים....תקשורת מחווטת הרבה יותר יציבה ואיכותית

  2. עמיר - ללא קרינה בשבילך

    התקנים לכאילו הגנה מקרינת רדיו מבוססים על הנחת היסוד שההשפעה היחידה של קרינה זו היא חימום. זאת בעוד המחקרים הראו כבר כי קרינה זו יכולה לגרום להשפעות ונזקים ביולוגים וביוכימיים גם ברמות נמוכות שלא גרמו לחימום. זאת למרות שיש כבר אנשים שסובלים מכאבי ראש ותסמינים נוספים בעת השימוש בסלולרי והציוד האלחוטי, וגם כאלה שכבר מצבם רע יותר והם כבר סובלים מתסמינים גם ברמות חשיפה נמוכות יותר כמו למשל מול אנטנה סלולריות או בסביבת משתמשים אחרים בטלפונים סלולריים או ציוד אלחוטי אחר (למשל WIFI). לכן התקנים הגבוהים והלא מגנים , מגנים למעשה רק על התעשיה ולא על בני אדם. לכן יש להכיר מייד בנזקי הקרינה הבלתי מייננת בגדש על קרינת רדיו, להכיר הנפגעים מהקרינה והרגישים לקרינה, ולהגדיר תקנים נמוכים פי 10000 ויותר מהתקן המקובל היום. אז ניתן יהיה לתכנן ולפרוס רשת סלולרית אחת יעילה ונמוכת קרינה שתתן שירות חיוני ולפרוס עוד ועוד טכנולוגיות חוטיות-קויות כדי להרכיב את תשתית התקשורת שאנחנו זקוקים לה ושלא תפגע בבני אדם ובבריאותם.

  3. מיקי ברקאי

    שמעתי הרחבה לידיעה הכוזבת על סכנות הדור החמישי. טענו שיש סיכון בפריסת אלפי לווינים שישרתו את רשתות הסלולר ובמיוחד בדור חמישי. כל תלמיד תיכון יודע שעוצמת הקרינה פוחתת עם ריבוע המרחק. אם נניח שהספק השידור של הלווין זהה לזה של תחנת בסיס קרקעית, וגובהו של הלווין (לצורך חישוב זה בלבד) הוא 100 ק"מ, הרי על פני הקרקע עוצמת השידור של הלווין היא 1 חלקי מיליון של תחנה קרקעית במרחק 100 מטרים. גם אלף לווינים לא יצליחו לכבות פער כזה!

אירועים קרובים