רגיעה בהיסטריה סביב השתתפות וואווי בהקמת רשתות דור 5

ממשלות במדינות שונות, שבעבר היו קשוחות מול חברת התקשורת הסינית, בחשד שהיא משתפת פעולה עם המשטר בבייג'ינג לצורך ריגול, החלו לנקוט בימים האחרונים בגישה יותר רכה כלפיה ● ארצות הברית, אם תהיתם, נותרת בשלה

שוקעת. וואווי

וואווי הסינית, יצרנית הציוד לרשתות תקשורת הגדולה בעולם, מתמודדת בחודשים האחרונים מול בדיקות קפדניות במדינות רבות בהקשר ליחסיה עם הממשל הסיני, ומול טענות המובלות על ידי הממשל האמריקני שלפיהן הציוד שלה עשוי לשמש לריגול בהוראת הממשל בבייג'ינג. החששות האלה מבוססים על חוק שחוקק בסין ב-2017, שלפיו ארגונים חייבים "לשתף פעולה ולתמוך בעבודת המודיעין הלאומי". המבקרים אף מדגישים כי מייסד החברה, רן זנגפיי, היה בעבר מהנדס בצבא הסיני והצטרף למפלגה הקומוניסטית השלטת ב-1978.

החששות גרמו לכמה מדינות לאסור את השתתפותה של וואווי בפריסת תשתיות בשווקים שלהן. ספקית התקשורת הבריטית בריטיש טלקום אף הצהירה כי כבר החלה להסיר ציוד של החברה הסינית ממרכזי רשתות דור 3 ודור 4 הקיימות שלה, וכי לא תשתמש ברכיבים של וואווי בליבת רשת דור 5 שתפרוס.

עד כה לא פורסמה כל הוכחה לטענות האלה. וואווי מצידה מכחישה מכל וכל קשר סמוי עם הממשל בבייג'ינג וטוענת כי אינה נותנת לו דבר חוץ ממסים.

בריטניה, ניו-זילנד וגרמניה מתגמשות

נראה כי בימים האחרונים ההיסטריה סביב הנושא שוככת. בתחילת השבוע פורסם בפייננשל טיימס כי הממשלה הבריטית החליטה שתוכל לנהל את הסיכונים הנובעים מהשימוש בציוד של וואווי ברשתות דור 5. זאת, בעקבות החלטת מרכז אבטחת הסייבר הממשלתי, שהוא זרוע של סוכנות האבטחה הבריטית, כי ניתן לפקח ולהתמודד מול כל סיכון שעשוי לעלות בעקבות שימוש בטכנולוגיה של וואווי בפרויקטי תקשורת במדינה. ההחלטה הסופית עדיין לא פורסמה באופן פומבי, אך סוכנות הביטחון פרסמה הצהרה כי "יש לה הבנה מעמיקה בנושאי ההנדסה ואבטחת הסייבר של וואווי".

בעקבות פרסומים אלה, ציין המנמ"ר לשעבר של ממשלת בריטניה ש-"איננו אומרים 'האמינו לנו'. אנחנו אומרים 'בואו ותבדקו בעצמכם, בואו ועשו את הבדיקות ואת האימותים שלכם'. ככל שיותר אנשים יבדקו ויחקרו, הם יוכלו לספק לעצמם ביטחון מבלי להקשיב למה שיש לוואווי לומר".

לאחר הפרסומים מהממלכה המאוחדת, ראשת ממשלת ניו-זילנד, ג'סינדה ארדרן, הודיעה אתמול כי המדינה תבצע הערכות עצמאיות בהקשר לסיכונים שעלולים לנבוע משימוש בציוד של וואווי בפריסת רשתות דור 5 בה. לדבריה, כחברה בברית המודיעין Five Eyes, הכוללת מלבדה את אוסטרליה, קנדה, בריטניה וארצות הברית, ניו-זילנד תבצע ותנהל את הערכותיה בעצמה. "אני מצפה", אמרה, "שסוכנות אבטחת התקשורת הממשלתית תתייחס להקלות ולהערכות האבטחה שלנו. ברית Five Eyes משתפת מידע, כמובן, אבל את החלטותינו אנחנו מקבלים בעצמנו".

לפני כשבוע פורסם ברויטרס שגם ממשלת גרמניה מעוניינת להימנע מהדרת מוצרים של וואווי בפריסת רשתות דור 5 במדינה. לפי הפרסום, הדברים הוסכמו בפגישה שהתקיימה בין ראשת הצוות של הקנצלרית, אנגלה מרקל, ושרי הפנים, החוץ, הכלכלה, התשתיות והאוצר של המדינה. פגישתם התקיימה לאחר ישיבה שבה דנו שרי הקבינט כיצד להגן על האבטחה ברשתות דור 5 העתידיות, על רקע הוויכוחים האם לסלק את וואווי מהשוק הגרמני. לדברי המקור, מרקל אמרה כי גרמניה זקוקה לביטחונות שוואווי לא תעביר נתונים לממשל הסיני לפני שתוכל להשתתף בבניית רשתות דור 5, שיחברו לאינטרנט כל דבר – החל ממכוניות ועד למפעלי ייצור.

בעקבות החששות מפעילותה, הקימה וואווי מעבדות לאבטחת מידע בגרמניה ובבריטניה, שנועדו לבנות אמון בקרב לקוחותיה שהציוד שלה אינו מכיל "דלת אחורית", שחושפת את הרשתות לריגול סייבר, והציעה להקים מרכז כזה גם בפולין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים