ביהמ"ש העליון בארה"ב דן בשאלה: האם App Store היא מונופול?

קבוצה של תובעים מבקשת להכיר בתביעתם בייצוגית, בטענה שאפל מפקיעה מחירים על האפליקציות בצורה מונופוליסטית ● החברה וטוענת שהיא רק זו שמספקת את הפלטפורמה ● ההכרעה - באביב

App Store.

האם חנות האפליקציות של אפל היא מונופול לא חוקי? בשאלה זו דן אתמול (ב') בית המשפט העליון בארצות הברית, בעקבות בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה לפני שבע שנים על ידי קבוצה של משתמשי iPhone. לטענתם, אפל יצרה שוק סגור של אפליקציות, המאפשר לה להפקיע מחירים על כל מכירה של אפליקציה בחנות שלה ולגזור עליה עמלה של 30%.

הרכב של תשעה שופטי בית המשפט העליון האזין אתמול לטיעונים של התובעים ושל אפל, שניסתה לשכנע אותם לדחות את התביעה. התובעים דורשים מחברת הענק פיצוי כספי, בטענה שהיא מפירה חוקים פדרליים בכך שהיא יוצרת מונופול בשוק האפליקציות ל-iPhone וגורמת למשתמשים לשלם יותר ממה שהיו צריכים.

התביעה הזאת, הידועה בשם פפר נגד אפל, החלה ב-2011, כאשר רוברט פפר ועוד שלושה משתמשי iPhone טענו שהמכירה של המכשיר בבלעדיות ב-AT&T, כמו גם האיסור על חברות צד שלישי למכור אפליקציות, מהווים הפרה של חוק ההגבלים. בתביעתם טענו התובעים שהאפליקציות יכולות היו להיות זולות יותר אילו הייתה קיימת פלטפורמה מתחרה למכירתן, חוץ מ-iOS.

בית המשפט אמור להכריע בשאלה האם לתובעים יש בכלל זכות לתבוע את אפל בנושא, משום שהפרקטיקה המקובלת בבתי המשפט בארצות הברית היא שרק הקונים הישירים של המוצר יכולים לתבוע פיצוי במקרה של מונופול. כלומר, מי שיכול לתבוע אותה הם רק המפתחים, משום שהם אלה שרוכשים את שירותי ההפצה שלה. על בסיס הדוקטרינה הזאת דחה בית משפט בסן פרנסיסקו את התביעה, בקביעה שאפל לא מכרה דבר בצורה ישירה למשתמשי ה-iPhone. אבל בית המשפט לערעורים הפך את ההחלטה, וקבע שאפל היא בעצם קמעונית שרוכשת מוצרים ואז מוכרת אותם שוב ולכן, לתובעים יש זכות לתבוע אותה. על ההחלטה הזאת ערערה אפל לבית המשפט העליון.

אפל טוענת שהיא לא מוכרת דבר, אלא רק מפעילה זירת מכירות המאפשרת למפתחים למכור את מוצריהם. אם התביעה תאושר, טוענת החברה, יסכן הדבר את כל תעשיית האי קומרס, המתבססת ברובה על מודלים של תיווך – כמו חברות למכירת כרטיסים או אפילו אמזון ו-eBay.

ראוי לציין שממשל טראמפ מצדד באפל, ולדברי משרד המשפטים האמריקני יהיה קשה מאוד לברר האם חיוב היתר בחנות האפליקציות נקבע על ידי אפל, שכן המחירים נקבעים על ידי עשרות אלפי מפתחי יישומים.

ההכרעה בתיק צפויה באביב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים