האם הדבר הבא בתחום הסמארטפונים נראה מקופל?

המכשירים החדשים של סמסונג ו-Royole מעידים, ככל הנראה, על מגמה חדשה בעולם הסלולר, וחברות כמו וואווי ושיאומי צפויות ללכת בעקבותיהן ● במה מדובר ולמה זה בא דווקא עכשיו?

המכשיר המתקפל החדש של סמסונג. צילום: יח"צ

עד 2007 התלהבנו בכל פעם שהושק מכשיר סלולר קטן יותר מקודמו. כמה קטן יותר – ככה חמוד יותר. עד שהגענו למכשיר פצפון, כמעט כמו כרטיס אשראי. זוכרים את מודו הישראלי של דב מורן, שהוכתר בתואר הטלפון הסלולרי הקל ביותר בעולם ואף זכה לשיא גינס? למרבה האכזבה, מסתבר שהוא הגיע בזמן הלא נכון, כי באותה תקופה כבר היה ה-iPhone בדרך לשווקים, ועם בואו של המכשיר עם מסך המגע – הכל השתנה: אפשר היה לגלוש באינטרנט, לבדוק אימיילים, לצפות בסרטונים ועוד כהנה וכהנה. ה-iPhone שינה לחלוטין את חוויית השימוש במכשיר הסלולרי וחולל מהפכה בעולם.

אחת התופעות הבולטות שבאו בעקבותיו היא היפוך המגמה בגודל המכשיר: מקטן לגדול. מדי שנה הושקו ועדיין מושקים סמארטפונים עם מסך גדול יותר מהשנה הקודמת, וגודל המסך הממוצע של מכשירי הפרימיום עומד כיום על כמעט 6.5 אינץ'.

לצד זאת, נראה שהמכשירים האחרונים שהושקו, כמו ה-iPhone XS MAX וה-Note 9 של סמסונג, הגיעו לקו הגבול של כמה גדולים יכולים להיות מכשירי הסלולר ועדיין להישאר בעלי ניידות נוחה – כלומר, להיכנס לכיס, להיות מוחזקים ביד בלי להוות מטרד, להפעיל אותם ביד אחת וכדומה.

הגיע הזמן למשהו מלהיב חדש

הצימאון של המשתמשים לחידושים בתחום הסלולר מניע את היצרניות לחפש את הדבר הבא, ונראה שהמכשירים המתקפלים, עם מסך גדול בהרבה, עשויים לענות על כך. המכשירים האלה מציעים חוויית שימוש מעניינת, אחרת, שונה – ולא על חשבון הניידות. הצצה בתצוגה של מכשירים בני ימינו מאמתת זאת – איכשהו, כולם נראים דומים זה לזה ודומים לאלה של השנה שעברה ולאלה של לפני שנתיים, רק גדולים קצת יותר. לאחר שנים ארוכות של ייצור אותו מכשיר מלבני שנה אחר שנה, באפיונים משתנים כאלה ואחרים, הגיע הזמן למשהו מלהיב חדש, והטל]ונים המתקפלים מספקים את הסחורה הזאת. הם גם נותנים ליצרניות סיבה טובה להעלות את מחירם של מכשירי הקצה העליון, שזו גם מגמה בולטת בתחום בשנה האחרונה.

מנגד, מכשירים עם מסך מתקפל, אם יצליחו בשוק, עלולים לפגוע בשוק הטאבלטים. אלא שהשוק הזה ממילא חווה ירידה ברבעונים האחרונים, כך שמבחינה מסוימת המתקפלים יכולים לפצות על הירידה במכירות.

ולמכשירים בהרחבה

אחד המכשירים המתקפלים הראשונים והמדוברים הוא זה שהציגה סמסונג בשבוע שעבר. יותר נכון לומר שהיא הציגה פרטים חלקיים עליו. השוק חיכה בסקרנות לפרטים הללו ועכשיו הוא מחכה לפרטים המלאים.

מה שההכרזה האחרונה כן הכילה הוא מידע על המסכים של המכשיר החדש והודעה שהם ייכנסו לייצור המוני בחודשים הקרובים. משמעות ההודעה הזאת היא שיצרניות יוכלו לרכוש ממנה מסכים למכשיריהן, כמו שהן רוכשות ממנה מסכי OLED ורכיבים אחרים.

לפי דיווחים שהתפרסמו בחודשים האחרונים, חברות גדולות רבות נוספות מתכננות להשיק מכשירים מתקפלים, בהן וואווי, לנובו, שיאומי ו-LG, וגוגל הודיעה שמערכת ההפעלה שלה תתמוך בטכנולוגיה. ייתכן כי תערוכת CES בינואר הקרוב תהיה נקודת פריצה ראשונה של הטכנולוגיה.

המכשיר המתקפל החדש של Royole. צילום: יח"צ

המכשיר המתקפל החדש של Royole. צילום: יח"צ

חברה נוספת שכבר השיקה מכשיר מתקפל באחרונה היא חברה ידועה פחות – Royole, שהמכשיר שלה זכה לסיקור בכל האתרים הטכנולוגיים. בניגוד לגישה של סמסונג, שהציגה מכשיר שהמסך שלו פנימי ונפתח כמו ספר, ושיש לו מסך חיצוני נוסף, למצב המקופל, המכשיר של Royole בנוי ממסך אחד, שמתקפל החוצה ומייתר את הצורך במסך שלישי.

קרוב לוודאי שבתחילת דרכם יהיו המכשירים המתקפלים נישה, מעין ניסוי ותעייה לפני שימצאו את מקומם בשוק, אם בכלל, כי התסריט יכול להיות כמו מסכי התלת ממד, שלא זכו להתרומם בשווקים למרות ניסיונות היצרניות. הצלחתם תהיה תלויה בחוויית השימוש ובתמיכה של מפתחים, שיצטרכו להתאים את האפליקציות שלהם למסך הגדול, אבל הגורם המכריע יהיה המחיר לצרכן. מי שירצה לרכוש מכשיר מתקפל ירצה גם שמחירו יהיה נמוך ממחירם של טאבלט + סמארטפון, ובהיבט הזה נראה שלפחות בהתחלה המשימה של היצרניות תהיה קשה במיוחד.

אפשרות נוספת של המתקפלים יכולה להיות דווקא שוב מגמה של היפוך – מגדול לקטן. הכוונה היא למכשירים שגודלם יהיה מחצית מזה של הסמארטפונים של ימינו, והם ייפתחו לגודל של 5-6 אינץ'. כך יוזל גם המחיר הסופי לצרכן, לכזה שייראה סביר בעיני המשתמשים.

אנחנו מחכים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים