אנדרואיד תשלוט בשוק הניידים גם ב-2014

האם העובדה שב-2014 יהיו גם Firefox OS וגם אובונטו לטאבלטים וסמארטפונים מוכנות לשימוש, יכולה לגרום לשינוי בשוק מערכות ההפעלה לניידים בו שולטת אנדרואיד עם כ-70% מהשוק? ● או שמא חלונות 8.1 לסמארטפונים והעדכונים שבאים איתה תצליח סוף סוף לפרוץ ולשנות את המפה? ● גם אם שלושת מערכות ההפעלה המוזכרות לעיל יצליחו מאוד ב-2014, כנראה שהן לא יצליחו לערער את מעמדה של אנדרואיד, לפחות לא בצורה משמעותית

אחד מכמה פנים. אנדרואיד

אחד הדברים המעניינים ביותר שאמר גונג לי, סגן נשיא בכיר בקבוצת ההתקנים הניידים של מוזילה (Mozilla) ונשיא הפעילות של הארגון באסיה, בראיון שנתן לאתר DigiTimes הסיני, היה שהוא רואה במערכת ההפעלה שמציע הארגון חלופה אמיתית לאנדרואיד (Android) של גוגל (Google). לטענתו, ההתנהלות של גוגל והלחצים שהיא מפעילה על היצרניות שמשתמשות במערכת ההפעלה שלה, ישחקו לטובת Firefox OS, שהיא מערכת קוד פתוח מלאה ואמיתית שמבוססת על תקנים פתוחים כמו HTML 5.

לי הזכיר את האירוע בו לטענת אתר המסחר האלקטרוני Alibaba, גוגל הפעילה לחצים על אייסר (Acer) בניסיון למנוע ממנה לשחרר טלפונים עם מערכת ההפעלה Aliyun OS, שפיתח האתר. הוא גם הוסיף וטען שלמרות שאנדרואיד היא מערכת הפעלה שמבוססת על לינוקס וקוד פתוח, לגוגל יש שליטה על החומרה שהיא מאשרת לשימוש, כדי שניתן יהיה להשתמש במערכת ההפעלה שהיא מציעה.

האם יש בדברים האלה משהו שיכול לערער את מעמדה של אנדרואיד כמערכת ההפעלה השלטת בשוק? האם העובדה שב-2014 יהיו גם Firefox OS וגם אובונטו (Ubuntu) לטאבלטים וסמארטפונים מוכנות לשימוש, יכולה לגרום לשינוי בשוק הזה?

מדובר בשתי חברות שניגשות באופן מעט שונה לשוק. במוזילה מתכוונים להציע את Firefox OS לכל דכפין. כל מי שירצה להשתמש במערכת ההפעלה הזו יוכל לעשות זאת בלי מגבלות מצד הארגון. למעשה, יש כבר רשימה נאה של יצרניות שמתכוונות להשיק בשנה הקרובה (ואולי עוד לפני זה), טלפונים מבוססי Firefox OS. ברשימה הזו ניתן למצוא את חוואווי (Huawei) הסינית, LG, סוני (Sony), וזה אחרי ש-ZTE ואלקטל (Alcatel) כבר השיקו טלפונים כאלה לפני כמה חודשים.

Firefox היא גם מערכת שמבוססת על HTML 5, ולכן היא חושבת שהיא אטרקטיבית ליצרני יישומים: כתיבה ב-HTML 5 מאפשרת התאמה כמעט אוטומטית של היישומים לכל פלטפורמה שמריצה HTML 5 וזה כולל דפדפנים במחשבים מבוססי חלונות (Windows) ולינוקס (Linux).

בחברת קנוניקל (Canonical) מצד שני, רוצים להציע את אובונטו – מערכת ההפעלה היחסית מוצלחת שלהם לתחום המחשבים השולחניים והניידים, בהתאמה לטלפונים ולטאבלטים. אובונטו קרובה יותר לאנדרואיד מ-Firefox OS מכיוון שהיא מערכת הפעלה מבוססת לינוקס. מה שבקנוניקל רוצים להציע זה יכולת חיבור קלה בין העולם הנייד לעולם הנייח. הם רוצים לתת את היכולת לעבוד עם הטלפון או הטאבלט גם כמחשב שולחני לכל דבר, זאת, ברגע שמחברים לטלפון עכבר, מקלדת ומסך. מכיוון שמדובר באותה מערכת הפעלה, המעבר בין מצבי העבודה אמור להיות קליל, ומי שכבר רגיל לשימוש באובונטו בשולחן העבודה, ירגיש בבית גם בגרסה הניידת שלו.

ההצלחה של Firefox OS או אובונטו או כל מערכת הפעלה אחרת שמיועדת לשוק הזה תלויה אך ורק בדבר אחד: בכמות היישומים שתהיה זמינה בחנות. אם מוזילה או קנוניקל יצליחו למשוך מפתחים לאקו-סיסטמה שלהם, מעבר ליצרניות חומרה שיאמצו את מערכת ההפעלה (ובטוח שיהיו כמה כאלה בכל מקרה), אז אולי יש להן סיכוי לגנוב כמה אחוזים. לערער ממש את מעמדה של אנדרואיד? קצת קשה לי להאמין שזה יקרה ב-2014.

כן. לא שכחתי את חלונות. 2014 עומדת להיות שנת המבחן המשמעותית ביותר של מיקרוסופט (Microsoft) עבור שתי מערכות ההפעלה שלה: חלונות בגרסה 8.1 לטאבלטים וחלונות 8.1 לטלפונים. ב-2013 זה לא ממש הצליח לה, אבל אולי העדכונים שנחשפו אתמול באירוע Build של החברה בסן פרנסיסקו יפנו אליה מאמצים חדשים. מצב שוק היישומים של מיקרוסופט גם יכול להראות כמה האפשרות של Firefox OS ואובונטו להפתיע את אנדרואיד קלושה. מיקרוסופט הכריזה שיש לה כבר 100,000 יישומים, וזה בקושי מדגדג את המיליון בחנות של iOS וכמעט מיליון ב-Google Play, חנויות שממשיכות לצמוח בקצב מהיר יותר מזו של מיקרוסופט.

אנדרואיד שולטת כיום בכ-70% משוק הטלפונים החכמים והטאבלטים. גם אם שלוש מערכות ההפעלה המוזכרות לעיל יצליחו מאוד ב-2014, אני לא חושב שהן יצליחו לערער את מעמדה באופן קריטי. לכל היותר הן יצליחו לגלח ממנה כ-10% – ביחד. אם זה יקרה, אולי בשנים לאחר מכן התמונה תהיה קצת שונה. בטח לא בשנה הקרובה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים