מבחן הדפדפנים: מי הכי מהיר?

התחרות על לב המשתמשים בשוק דפדפני האינטרנט אף פעם לא הייתה לוהטת כל כך ● בתקופה האחרונה מוצעות גירסאות חדשות של חמשת הדפדפנים העיקריים, וכולם טוענים שהם מהירים יותר מהשאר ● החלטנו לקחת אותם למבחן שטח כדי לבדוק מי מביניהם הוא מלך המהירות ● אז רשת אינטרנט שבקיר, מי הדפדפן הכי מהיר?

לעדכן את Chrome

באחת הידיעות שפורסמו בשבוע האחרון ברשת נכתב, שמיקרוסופט (Microsoft) טוענת שאינטרנט אקספלורר 8 (Internet Explorer) נראה כאילו הוא פועל לאט יותר מדפדפנים אחרים בגלל הדרך שבה הוא מבצע אינטראקציה עם תוכנות צד שלישי, כמו תוספים של תוכנות אבטחה ועוד. מבלי להתייחס לשאלה האם מדובר בטענה נכונה או לא, מצביעה הטענה הזאת על הדבר המרכזי שמניע את הדור הנוכחי של מלחמת הדפדפנים – המהירות שבה עובד הדפדפן. לא שתכונות אחרות כמו בטיחות, נוחות ממשק וכדומה כבר אינן חשובות, אך נדמה שהדבר שהכי מעסיק את היצרניות השונות, ויש לפחות חמש עיקריות, הוא עד כמה המוצר שלהן עושה את זה מהר.

למעשה, כבר כשמיקרוסופט השיקה את הגירסה החדשה שלה לאינטרנט אקספלורר, השמינית במספר, היא ניסתה לגונן על מהירות העבודה שלו. רוב היצרניות האחרות פנו למבחני ג'אווה-סקריפט כדי להראות עד כמה השתפר הדפדפן שלהן בתחום מהירות העבודה, ובדרך כלל גם כדי להראות עד כמה הוא מהיר יותר מהדפדפן של הארכי-יריבה. מיקרוסופט טענה, שהמבחן האמיתי הוא המבחן שבו בודקים מהי מהירות עליית האתרים, ואף פרסמה רשימת בדיקות שבהן התיימרה להוכיח כי הדפדפן שלה אינו אטי יותר מזה של המתחרה העיקרי, והוא פיירפוקס (Firefox) של מוזילה (Mozilla).

אבל, בחודשים האחרונים שחררה מוזילה דפדפן מתקדם יותר, הלוא הוא פיירפוקס 3.5; אפל (Apple) השיקה את הגירסה הסופית של ספארי 4.0 (Safari 4); גוגל (Google) המשיכה לעדכן את כרום 2.0 (Chrome 2); וגם אופרה הצטרפה לחגיגה עם עוד גרסת בטה לאופרה 10 (Opera 10). החלטנו שזה בדיוק הזמן לבדוק מיהו הדפדפן המהיר ביותר, שבו אפשר להשתמש כיום בסביבת חלונות.

אחוז המשתמשים

אבל לפני שניגשנו למבחני המהירות עצמם, רצינו לבחון מה קורה מבחינת תמונת השימוש בדפדפנים. בדקנו קודם כל מה קורה מבחינה גלובלית, כשהתמונה הראשונה שרצינו לראות היא תמונת השימוש לפי סוגי הדפדפנים. השינוי בשוק מורגש כבר בגרף הזה באופן מובהק. אינטרנט אקספלורר אמנם מוביל, אבל נכון למועד כתיבת שורות אלה, צנח אחוז המשתמשים בו אל מתחת לקו ה-60%. הנוגס הגדול בנתח השוק הוא פיירפוקס, עם יותר מ-31%, ושאר הדפדפנים שהחלטנו לבדוק תופסים נתח שוק קטן בהרבה: ספארי – כ-3.5%, כרום – כ-3.4% ואופרה – כ-1.7%.

כשבודקים את התמונה לפי גירסאות הדפדפנים מגלים, שהגירסה החדשה של פיירפוקס, 3.5, כבר צברה 7.8% מהשוק, אבל אינטרנט אקספלורר 8 כבר הגיע במקביל ליותר מ-15.4%. בכל מקרה, הדפדפן המוביל הוא אינטרנט אקספלורר 7, עם 27.7%, והשני בטור הוא פיירפוקס 3.0, עם 21.5% שימוש.

אבל תמונת השימוש המקומית שונה מאוד. כאן שלוש גרסאות הדפדפנים המובילות שייכות לאותה חברה, והיא מיקרוסופט. בניגוד מוחלט להצלחה הגדולה של פיירפוקס בעולם באופן כללי, ישראל הייתה ונותרה מדינת מיקרוסופט גם בתחום הדפדפנים. למעשה, אחוז השימוש בגירסה האחרונה של אינטרנט אקספלורר כבר צמח לכ-16%, וזה אחוז אחד יחיד יותר משילוב של כל הגירסאות של פיירפוקס שנמצאות בשימוש בארץ, כולל הגירסה החדשה, 3.5. כשמתעלמים מהגירסאות ומתייחסים לסוג הדפדפן בלבד – ההכרעה ברורה אף יותר: יותר מ-78% משתמשים באינטרנט אקספלורר בארץ לעומת כ-15% המשתמשים בפיירפוקס, כשכל הדפדפנים האחרים כמעט זניחים מהבחינה הזאת.

מה בדקנו וכיצד

אבל אחוזי השימוש והפופולריות של דפדפן זה או אחר אינם רלוונטיים לסקירה זו. כפי שכבר הבנתם בפתיחה, בכתבה זו החלטנו לקחת על הדפדפנים כדי לבדוק מי מהם המהיר ביותר. בחנו זאת בשתי רמות: בחינת ביצועי ג'אווה-סקריפט ובחינת ביצועים בעולם האמיתי.

לצורך בחינת ביצועי הג'אווה-סקריפט השתמשנו בשתי תוכניות בדיקה שונות – האחת ותיקה יחסית והשנייה צעירה יחסית בתחום בדיקות הדפדפנים. הבדיקה השנייה היא בדיקת Peacekeaper של Futuremark, חברה שעיקר התמחותה בתוכנות בדיקה בתחום כרטיסי התצוגה וחומרת ה-PC באופן כללי. בבדיקה זו מצאנו שהדפדפן המהיר מבין החמישה הוא ספארי בגרסה 4.0, שהגיע לציון של 2,898 נקודות – כ-250 נקודות יותר מכרום 2.0 של גוגל. פיירפוקס 3.5 ואופרה 10 הגיעו לאמצע הערמה, עם 1,841 ו-16,74 נקודות בהתאמה, ואינטרנט אקספלורר 8 הגיע אחרון, עם 752 נקודות בלבד.

ישראל הייתה ונותרה מדינת אינטרנט אקספלורר, בכל מה שקשור לשימוש בדפדפני אינטרנט. שלוש הגירסאות השמישות ביותר שייכות לדפדפן מבית מיקרוסופט, ובהפרש גדול מהמתחרים

הבחינה השנייה היא בחינה ותיקה יותר בתחום, והיא מבוצעת על ידי SunSpider. אתר זה מפעיל כמה בדיקות ג'אווה-סקריפט ובודק כמה זמן דרוש לדפדפן עד לסיומן. הפעם המנצח היה הדפדפן מבית גוגל. כרום סיים את סידרת המבחנים לאחר 789 אלפיות השנייה. עם זאת, כמו במבחן Peacemaker, לא ממש אפשר היה להפריד בין התאומים, וספארי סיים את המבחן לאחר 860 אלפיות השנייה, ומדובר בהפרש שולי למדי. פיירפוקס כבר נדרש לכ-50% יותר זמן, עם 1,240 אלפיות השנייה, ואילו אופרה ואינטרנט אקספלורר כבר נמצאו בבחינה בזו ב"אופרה" אחרת לחלוטין – עם 3,704 ו-5,155 אלפיות השנייה.

לפי המבחנים הללו אפשר לומר באופן חד וחלק למדי, שאינטרנט אקספלורר 8 הוא דפדפן האינטרנט האיטי ביותר, וזה משמעותי במיוחד במבחן Sunspider, שבו הדפדפן נזקק לפי 6.5 יותר זמן מאשר כרום כדי לבצע את אותה פעולה.

אבל ג'אווה-סקריפט אינו המבחן האמיתי, טוענים במיקרוסופט, ואנחנו נוטים להסכים איתם. לא כל אתר משתמש ב ג'אווה-סקריפט באופן גורף כל כך כדי שהפרשי הזמנים הבולטים הללו בין כרום וספארי לאינטרנט אקספלורר יבואו לידי ביטוי. זו הסיבה שהניסוי שלנו היה מורכב מעוד חלק – והוא מבחני שדה בזמן אמת.

כמה זמן לוקח לאתר

ולמה הכוונה? החלטנו לקחת קבוצת אתרים ולבדוק כמה זמן לוקח לכל אחד מהדפדפנים לטעון את דף הפתיחה שלהם עד סופו. בחרנו, כמובן, באתרים שאינם מתחילים מיד בדף פרסומת, ונתנו משקל רב יותר לאתרים ישראליים. הרשימה היא: פורטל אנשים ומחשבים, אתר Dailymaily, אתר ynet, וואלה!, ספורט 5, ויקיפדיה ישראל, אתר CNN וכן את דף הבית של יאהו!, כמה רגעים לפני שהוא משתנה.

חזרנו על כל טעינת אתר חמש פעמים בזמנים שונים במשך היום כדי לתת אפשרות לשינויים בתנועה ובאתר עצמו לבוא לידי ביטוי, כולל שינויי פרסומות. מבין הזמנים הללו "חתכנו" את הזמן האטי ביותר והמהיר ביותר כדי להוציא מהתמונה את המקרים הקיצוניים, שיכולים להתרחש עקב שינוי מקרי, ומשלוש הבדיקות הנותרות חילצנו זמן ממוצע.

לאינטרנט אקספלורר 8 נדרשו 5,155 אלפיות השנייה כדי לסיים את מבחני הג'אווה-סקריפט של Sunspider – כמעט פי עשרה מהזמן שנדרש לכרום

את הבחינה ביצענו במחשב נייד שמחובר לחשמל ופועל בחיבור אלחוטי 802.11g בעוצמה מלאה, כלומר בקרבת הנתב, וסביבת העבודה שלנו הייתה מחשב המבוסס על מעבד Core 2 Duo P8600 של אינטל (Intel) במהירות 2.26 ג'יגה-הרץ, עם 3 ג'יגה-בייט זיכרון וכרטיס תצוגה GeForce 9300M GS של NVIDIA עם 256 מגה-בייט זיכרון תצוגה בלעדי. החלטנו להשתמש בגירסת ה-RC של חלונות 7 (Windows 7), כדי לראות אם הדפדפנים מוכנים לדור הבא של מערכת ההפעלה מבית מיקרוסופט, ולפני שהתחלנו את הבדיקות הקפדנו לוודא שאנחנו משתמשים בגירסאות העדכניות ביותר שיש לחברות להציע: פיירפוקס 3.5.1 במקרה של הדפדפן מבית מוזילה, 10b2 במקרה של הדפדפן מבית אופרה, שנמצא במצב בטה, והורדת כל העדכונים שמצאנו לדפדפן של מיקרוסופט. כמו כן, התקנו את תוסף הפלאש של אדובי (Adobe) שרוב האתרים משתמשים בו כדי להציג מידע ויזואלי של האתר או של הפרסומות המוצגות בו.

אז מה קרה?

עוד לפני שהצלחנו לברר איזה דפדפן הוא המהיר מבין כולם, הצלחנו לראות מיד איזה מביניהם הוא האיטי ביותר. באופן טבעי נופל ברגע זה החשד על הדפדפן של מיקרוסופט, אבל התוצאות החד משמעיות הראו שהדפדפן האיטי מכולם במבחן הזה הוא גירסת הבטה הנוכחית של הדפדפן החדש של אופרה. למעשה, ברוב האתרים הוא היה איטי באופן משמעותי אפילו מאינטרנט אקספלורר 8, ובמיוחד כשבחנו את אתר DailyMaily (נזקק בממוצע ל-58.66 שניות) ואת ynet (נזקק בממוצע ל-23.8 שניות, יותר מפי שניים מאינטרנט אקספלורר, שנזקק ל-10.3 שניות).

אינטרנט אקספלורר אמנם היה איטי ממנו בטעינת האתר של CNN (ממוצע של 15.84 שניות לעומת 13.42 שניות) וגם באתר של ויקיפדיה (11.44 שניות לעומת 46.8 שניות של אופרה), אבל היו אתרים שבהם הוא היה מהיר אפילו מפיירפוקס (אתר אנשים ומחשבים עם 7.36 שניות לעומת 10.14 שניות של השועל, לדוגמה), כך שהוא במפורש אינו יכול להיחשב לדפדפן האיטי ביותר.

בסופו של דבר גם לא היה לנו ספק מי הדפדפן המהיר ביותר באופן כללי. גם בבחינה של הטבלה אפשר לזהות זאת בקלות – הדפדפן של אפל עושה את זה יותר טוב מכולם, והוא היה מהיר משאר הדפדפנים בשישה מבין שמונה האתרים שבדקנו, ובאופן משמעותי ביותר, אפילו קיצוני. למעשה, אם מחלצים זמן ממוצע לעליית כל אתר בכל שמונת האתרים שבדקנו, ספארי בולט בגדול מול כולם, עם זמן ממוצע של 6.01 שניות, בקצת יותר מ-4.5 שניות מאשר כרום שמגיע אחריו. אינטרנט אקספלורר נדרש לזמן ממוצע של 14.28 שניות, כ-5 שניות מהיר יותר מאשר הדפדפן מבית אופרה, ובסך הכל שתי שניות אטי יותר מהדפדפן של מוזילה.

כל התוצאות מכל האתרים שבדקנו. הדפדפן המהיר ביותר בכל אתר מסומן באדום

כך שהמנצח הברור שלנו במבחן הקטן הזה הוא הספארי של אפל, והוא עושה זאת בחזית מבחני זמן האמת, כמו גם במבחן הג'אווה-סקריפט. כך שאם המבחן היחיד שלכם לדפדפן הוא מהירות עליית אתרים, הבחירה שלכם ברורה. מיקרוסופט אולי צדקה שמבחן ג'אווה-סקריפט הוא לא מבחן המהירות האולטימטיבי עבור דפדפן, אבל גם כך בשורה התחתונה מתברר שהדפדפן שלה לא ממש הכי מהיר מכולם.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים