"אין מה לדאוג מהשפעת הורדת דירוג האשראי על ההיי-טק"

"מי שבא לישראל להשקיע בהיי-טק לוקח בחשבון אלמנטים אחרים, לא את דירוג האשראי", אמר רונן מנחם, כלכלן שוק ההון הראשי של בנק מזרחי טפחות ● לדבריו, הרווחיות היא החשובה למשקיעים, ודירוג האשראי אינו חלק ממנה

רונן מנחם, כלכלן שוק ההון הראשי של בנק מזרחי טפחות.

חברת דירוג האשראי מודי'ס הודיעה ביום ו' האחרון שהיא מורידה את דירוג האשראי של ישראל, עם אופק שלילי. משמעות הדבר היא שמודי'ס סבורה שמצב המשק הישראלי פחות טוב ממה שהיה בעבר ושמעמדו לא צפוי להשתפר בינתיים, ולכן, ייתכן שבעתיד הנראה לעין החברה תבצע הורדה נוספת של דירוג האשראי של ישראל.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב במהלך השבת ואמר שמדובר בדו"ח שמושפע מהמלחמה ושבסיומה, הדירוג יוחזר לקדמותו. שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', טען שמדובר בדו"ח פוליטי, שהשפעתו תהיה מינורית. גורמים בשוק אמרו שתגובתו של סמוטריץ' מעידה על בורות והעדר הבנה מה זה דירוג אשראי. מחאת ההיי-טק פרסמה תגובה חריפה, בה נכתב כי "הממשלה נגד הישראלים. כפי שהפקירו את הביטחון, כך נתניהו וסמוטריץ' הפקירו גם את הכלכלה, עתיד המשק והסטארט-אפ ניישן. המדיניות הפושעת שלהם הובילה בשנה האחרונה את ההיי-טק לשפל".

מה אומרים המומחים? רונן מנחם, כלכלן שוק ההון הראשי של בנק מזרחי טפחות, לא מודאג מההשפעה של המהלך על ההיי-טק. הוא אמר בראיון לאנשים ומחשבים כי "מי שבא לישראל להשקיע בהיי-טק לוקח בחשבון אלמנטים אחרים, לא בהכרח את דירוג האשראי שלה. מדובר בענף יציב, בעל מוניטין, שמבוסס על הידע ועל כוח האדם המעולה שיש בישראל. מי שבא להשקיע בהיי-טק המקומי עושה זאת מכוונת רווח, ולדו"חות של דירוג אשראי כלל אין מקום ברווחיות של החברות המועמדות להשקעה. הרווחיות מבוססת על יכולות הפיתוח שלהן, על הידע, על הטאלנטים של החברה, על הטכנולוגיה שלה ועוד. זה המצב גם בענפים אחרים, שגם בהם ההשקעות מושפעות משיקולים אחרים".

זאת אומרת שאין מה להתרגש מהמהלך של מודי'ס?
"החלטת דירוג האשראי של מודי'ס היא לא אירוע נעים. אין לזלזל בו, אבל יש לקבל אותו בפרופורציה. אין ספק שיהיו לו השפעות שליליות, כולל על רקע העובדה שמודי'ס נתנה אופק שלילי לעתיד. הוא עלול להביא לייקור עלות האשראי של ישראל – הן לממשלה והן לסקטור העסקי. בתקופה של מלחמה, שמעלה את צרכי המימון של הממשלה ואת הגרעון, לא מן הנמנע שעלויות גיוס הכסף יגדלו".

האם יש סכנה שהחלטת מודי'ס תקשה על הממשלה ועל הסקטור העסקי בישראל לגייס כסף בשווקי העולם?
"זה לא סביר. לישראל יש שם מצוין בשווקי ההון הגלובליים. ישראל עברה משברים דומים בעבר, מלחמות ומבצעים צבאיים לאין ספור, והיא תמיד עמדה בהחזר החובות. כך גם בתקופות של משברים כלכליים, כמו משבר הדוט.קום ב- 2001 ומשבר משכנתאות הסאב פריים ב-2008, וכך גם בקורונה. בכל התקופות הללו ישראל עמדה בהחזר החובות. אני לא חושב שהדו"ח של מודי'ס יפגע במעמדנו בשווקי ההון העולמיים".

מה יקרה אם גם שתי חברות דירוג האשראי הגדולות האחרות – S&P ופיץ' – יחליטו להוריד את דירוג האשראי של ישראל?
"להערכתי, זה לא ישפיע רבות. מודי'ס הסבירה את הסיבות להורדת דירוג האשראי, ואם גם S&P ופיץ' יחליטו להוריד – זה כנראה יהיה בגלל אותן סיבות".

מה להערכתך יקרה בתום המלחמה? האם אז יחזור הדירוג לקדמותו?
"קשה לדעת. הכול תלוי בכיצד הממשלה תנהג לגבי הורדת הגרעון, עידוד הצמיחה ומהלכים דומים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים