דו"ח המולמו"פ: יש להגדיל את ההשקעה הממשלתית במו"פ פי שניים

המועצה הלאומית למחקר ופיתוח במשרד המדע והטכנולוגיה פרסמה את הדו"ח השנתי, הכולל את המלצות חבריה בתחומים שונים, בהם מחקר מדעי, חינוך, מו"פ עסקי, מו"פ רפואי ועוד ● פרופ' דניאל הרשקוביץ, שר המדע והטכנולוגיה: "אנו נותנים משקל גדול מאד לדו"ח המועצה, ונפעל להוציא את המלצותיה מן הכוח אל הפועל"

הדו"ח השנתי של המולמו"פ – המועצה הלאומית למחקר ופיתוח במשרד המדע והטכנולוגיה, הוצג היום (ב') בפני חברי ועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת. בעיקרו של הדו"ח, קוראת המועצה להגדיל את ההשקעה הממשלתית במו"פ פי שניים. עוד כולל המסמך את המלצות חברי המועצה בתחומים שונים, בהם מחקר מדעי, חינוך, מו"פ עסקי, מו"פ רפואי ועוד.

לדברי אלוף (מיל') פרופ' יצחק בן-ישראל, שהציג את הדו"ח בוועדה, "ישראל עדיין מובילה בהוצאה למו"פ כאחוז מהתל"ג – 4.4%, אך רק כ-20% מהוצאה זו מגיעה ממקורות ממשלתיים והשאר מהתעשייה. המועצה קוראת להגדיל את ההשקעה הממשלתית במו"פ פי שניים תוך ארבע שנים, כדי ליישר קו עם מדינות ה-OECD".

בדו"ח נכתב, כי "המועצה רואה בדאגה את הקיטון המתמשך של נטל מימון המו"פ התעשייתי מצד הממשלה והטלתו על המגזר העסקי, בשיעורים יחסית גבוהים בהשוואה למדינות ה-OECD". על רקע נתונים אלו, ממליצה המועצה שהשתתפות הממשלה במו"פ העסקי תגדל תוך ארבע שנים לשיעור של 10% – שיעור השתתפות דומה לממוצע בין השנים 2000-1999.

עוד ממליצה המולמו"פ לממשלה, כי יש להתייחס למו"פ העסקי בכלל והתעשייתי בפרט, כאל "מנוע צמיחה אסטרטגי למשק", ולאמץ מדיניות המבוססת על אופק תכנון רב-שנתי החיוני בהשגת אפקטיביות גבוהה ותשואה שולית מרבית למשק.

כמו כן, המועצה קוראת להקים קרן ייחודית חדשה למימון תשתיות מחקר לאומיות בהיקף של 100 מיליון שקלים לשנה. על פי הדו"ח, "תוספת כזאת תהיה בעלת משמעות מכרעת ליכולות המחקר של הקהילה המדעית הישראלי,ת ותבסס את מעמדה בשיתופי פעולה עם קהיליות מחקר באירופה ובעולם". המועצה סבורה, כי שיפור תשתיות המחקר בישראל הוא הכרחי לקידום המדע ולביצוע מחקרים פורצי דרך בעולם שבו ההתקדמות הטכנולוגית הולכת קדימה כל הזמן. בנוסף, ממליצה הוועדה להשוות את תשתיות המחקר לאלו של האוניברסיטאות המובילות בעולם, כדי להדביק את הפער.

באשר למערכת החינוך, קוראת המולמו"פ לתכנון מדיניות לאומית ארוכת טווח למערכת, בדגש על מערכת ההשכלה הגבוהה וטיפוח מצוינות בחינוך. "בהיעדר מדיניות לאומית" אמר פרופ' בן-ישראל בדיון, "יש למערכת יותר גמישות – אך אין תיאום ובקרה ואין המשכיות". על פי הדו"ח, יש חשיבות לטיפוח המצוינות גם בקרב אוכלוסיית התלמידים המחוננים (האחוזון העליון) והמצטיינים (העשירון העליון), וגם לטיפוח תרבות מצוינות בקרב כלל התלמידים. על פי המועצה, על הממשלה להכיר בחשיבות המשאב הלאומי של אוניברסיטאות המחקר ולתמוך בהן עם תקצוב נאות. לגבי מחקר במכללות, המועצה ממליצה לעודד שיתופי פעולה מחקריים בין אנשי סגל מהמכללות לבין חוקרים מהאוניברסיטאות, שיאפשרו לחוקרי המכללות להשתמש בתשתיות המחקר של האוניברסיטאות ועל ידי כך להרחיב את בסיס והיקף המחקר בישראל.

עוד ממליצה המועצה, בנוגע לניצול הגלובליזציה לקידום המשק התעשייתי, כי יש להוסיף לתנאי הסף של כניסת החברות הבין-לאומיות למסגרת התמיכה גם את היקף המו"פ השנתי שיבוצע בישראל ואת רמת החדשנות במו"פ שיבוצע. נוסף לכך, לטענתה, על הממשלה להשקיע משאבים נוספים בהרחבת הקשרים וההסכמים הבין-לאומיים של המדינה, תוך מיקוד במדינות מתעוררות ובעלות פוטנציאל, כגון סין, הודו וברזיל.

הדו"ח חובר על ידי 16 חברי המועצה, מדענים ומומחים בעלי מוניטין וניסיון במו"פ ובמדיניות מו"פ מהאקדמיה, מהתעשייה וממוסדות המחקר. פרופ' דניאל הרשקוביץ, שר המדע והטכנולוגיה, התייחס לדו"ח ואמר, כי "המדע והטכנולוגיה הם ענף הייצוא מספר אחד של ישראל. אין בעולם הרבה מתחרים לחדשנות ולמקוריות של הטכנולוגיה הישראלית. בבואנו לקבוע את מדיניות המו"פ במדינת ישראל אנו נותנים משקל גדול מאד לדו"ח המועצה, ונפעל להוציא את המלצותיה מן הכוח אל הפועל".

המלצות המולמו"פ. מימין: פרופ' יצחק בן-ישראל, יו"ר המולמו"פ; פרופ' דניאל הרשקוביץ, שר המדע והטכנולוגיה; ומנחם גרינבלום, מנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים