נט-אפ סוגרת את מעבדת המו"פ בחיפה; רוב העובדים בה יפוטרו

המעבדה, שהעסיקה כ-50 איש, עבדה על פיתוח מוצר שיכפול נתונים לאורך כל סוגי מערכות האחסון הקיימים, מבלי להיות תלוי יצרן, שהתבסס על רכישת טופיו הישראלית ● עתידו של המוצר - לא ברור ● עובד בחברה ל-DailyMaily: "לא אמרו לנו מה יעלה בגורלנו" ● פיני כהן, STKI: "המוצר טוב והטכנולוגיה טובה. הסיבה לסגירה היא כנראה עלויות הפיתוח בארץ"

כשנתיים לאחר שרכשה ענקית האיחסון נט-אפ את חברת הסטארט-אפ הישראלית טופיו (Topio) תמורת 160 מיליון דולרים במזומן – שעל בסיסה היא הקימה מעבדת מחקר ופיתוח ראשונה שלה בחיפה – הודיעה הבוקר (ג') נט-אפ על סגירת המעבדה. עתידו של המוצר אותו פיתחה טופיו – לוט בערפל, כמו גם גורלם של כ-50 מעובדי החברה, שחלק ניכר מהם צפוי להודעת פיטורים בימים הקרובים. הסיבה לסגירת המעבדה היא הפער הבלתי ניתן לגישור בין המשך עלויות הפיתוח, לבין דלות המכירות של המוצר – כפי שהחברה הודתה בעצמה.

בהודעה שפרסמה אתמול נט-אפ, הודיעה החברה כי לא תמשיך את פיתוח קו המוצר SMOS (ר"ת SnapMirror for Open Systems). המוצר, מסרה החברה, "הוא רק אחד ממוצרי התוכנה של נט-אפ עבור שכפול נתונים והתאוששות מאסון בסביבות הטרוגניות". נט-אפ רכשה במקור את המוצר, בעקבות רכישת חברת טופיו הישראלית בדצמבר 2006. מרכז הפיתוח של נט-אפ בחיפה, המעסיק כעת 51 עובדים, צפוי להיסגר ב-15 בינואר 2009. למרות שצפוי כי רוב עובדי מרכז המו"פ יפוטרו, הרי שבהודעה נמסר, כי "נט-אפ עדיין לא ביצעה החלטות סופיות לגבי עתיד העסקת העובדים בחיפה".

לדברי אנשי נט-אפ, החלטת החברה לסיים את פיתוח המוצר SMOS נובעת מ-"בחינת סדרי עדיפויות של לקוחות ועל בסיס בחינת ההיסטוריה של רכישות המוצר. השוק עבור מוצרי שכפול למטרות התאוששות מאסון, נשלט על ידי פתרונות הומוגניים ולא על ידי פתרונות של ספקים שונים". עוד צוין, כי "פתרון השכפול SMOS של נט-אפ, אשר מבצע העברת נתונים מכל סביבת אחסון – לכל סביבת אחסון, מעולם לא אומץ על ידי הלקוחות, על פי ציפיות החברה".

עובד במעבדת הפיתוח של נט-אפ בחיפה, אמר אתמול ל-DailyMaily, כי הידיעה לא הפתיעה אותו. "כבר זמן מה ידענו שהימים הטובים בהם היינו באופוריה, בתחילת שנת 2007, לא יחזרו. מי שהרוויח מהעסקה הם רק אנשי קרנות ההון סיכון אשר השקיעו בה. אבל למרבה הצער, המוצר שפותח אצלנו לא זכה להצלחה שלה כלל כך קיווינו".

לדבריו, אתמול בבוקר נמסר להם על סגירת המרכז בחיפה, וכעת הם מחכים בציפיה דרוכה, כדי לשמוע אם מי מעובדי החברה ימשיך להיות מועסק בסניף הישראלי של נט-אפ. "אנו אנשי מקצוע, ולא אנשי מכירות", אמר איש הפיתוח, "ולכן קלושים הסיכויים שיהיה מה לעשות עימנו. אולם עדיין, אנו מקווים. נכון להיום, לא נמסר לנו שכולם הולכים הביתה – אז יש למה להמתין. אם לא, ניאלץ להצטרף למעגל האבטלה ההולך וגדל במדינה. עצוב לנו, כי השקענו פה את הנשמה, אבל ככה זה כאשר אתה עובד בחברת ענק אמריקאית – אין סנטימנטים".

שלמה נטף, מנכ"ל נט-אפ ישראל ודירקטור מכירות בכיר לאזור מזרח הים התיכון ואפריקה, מסר כי "המוצר אשר פותח במרכז הפיתוח של נט-אפ בחיפה, לא זכה לביקושים אותם צפתה החברה. הביקושים לא היו כאלה שהצדיקו את ההשקעה בהמשך הפיתוח שלו". נטף הוסיף כי החברה טרם הגיעה להחלטה לגבי עתיד העובדים של מרכז הפיתוח שייסגר במחצית ינואר, "החלטות אלו תבוצענה בימים הקרובים".

מקרה נקודתי
בראיון ל-DailyMaily אמר פיני כהן, אנליסט בכיר וסגן נשיא ב-STKI, כי הטכנולוגיה על בסיסה עובד המוצר של טופיו היא CDP, הגנה מתמשכת על המידע והנתונים. "תחום טכנולוגי זה הוא בעל חשיבות רבה בכל עולם ההגנה על נתונים", אמר כהן, "כך, רכשה EMC את קאשיה, כך, רכשה יבמ את דיליג'נט. כל השחקניות בעולם האיחסון מטפלות בתחום זה, בשל החשיבות האסטרטגית שלו עבור ארגונים".הוא ציין, כי המוצר של טופיו מוטמע – ובהצלחה, בקרב אחת מחברות הטלקום בארץ.

"הטכנולוגיה של טופיו לכשעצמה היא לא בעייתית", אמר כהן, "היא מאפשרת את השיכפול של הנתונים המאוחסנים במערך האיחסון הארגוני – לאורך כל סוגי מערכות האחסון הקיימים, וזאת מבלי להיות תלוי ביצרן אחד. מדובר בטכנולוגיה שכל ארגון זקוק לה. אין שום בעיה גם במוצר לכשעצמו".

הסיבה לסגירת מרכז הפיתוח של נט-אפ בחיפה, העריך כהן, היא עלויות עשרות עובדי הפיתוח. לדבריו, "עם כל הצער שבדבר, אין בסגירת מרכז הפיתוח משום 'החצב המבשר את בוא החורף'. זהו מקרה נקודתי ואין בו כדי להשפיע על מרכזי המו"פ האחרים הקיימים בארץ של חברות בינלאומיות אחרות, דוגמת יבמ, מיקרוסופט, אורקל, סאפ, גוגל, EMC ועוד. כל שנותר הוא לקוות לעתיד טוב יותר, ולצפות שלא יהיו עוד קיצוצים אשר ישפיעו על השוק המקומי. יש להניח כי למרוטת שהמוצר עבד, הרי שהוא פשוט לא הניב את ההכנסות המתאימות ביחס לעלות מרכז המו"פ".

נט-אפ מסרה, כי גרסאות אחרות של SnapMirror יוותרו עם תמיכה מלאה, וכי "צוותים של נט-אפ ממשיכים לפתח אותם על פי התכניות". עוד ציינו בחברה, כי "יש לנו מוצרים נוספים וטכנולוגיות לסביבות איחסון ראשיות ומשניות, וזאת על מנת לספק שכפול מכל סביבה – לסביבת פתרונות הגנת הנתונים של נט-אפ, בתחום ניהול האיחסון, הגיבוי, האירכוב ואבטחת המידע. החברה רואה עניין חזק בקרב לקוחות בפלחי שוק אלו – ונשארת מחויבת להשקעות אלו".

בהתייחס למי שכבר רכש את המוצר, מסרה החברה, כי "נט-אפ מחויבת גם לתמוך בבסיס הלקוחות שהטמיע את SMOS. אנו נמצאים בתהליך של הודעת סיום זמינות – הודעה אשר תישלח ללקוחות". בהודעה יימסר, כי הם צפויים לקבל שלוש שנים של תמיכה טכנית ותחזוקה של מערכות ה-SMOS שבידיהם.

אקזיט מוצלח
טופיו נחשבה לאחד האקזיטים היותר מוצלחים שנעשו כאן בשנים האחרונות. לאחר שהושקעו בה 20.5 מיליון דולרים בלבד, היא נמכרה במכפיל של פי שמונה לנט-אפ, תמורת 160 מיליון דולרים, בחודש נובמבר 2006. היתה זו הרכישה הראשונה של נט-אפ מחוץ לגבולות ארה"ב. המרוויחים הגדולים באותה עסקה היו קרן סקויה – אשר השקיעה בחברה מיומה הראשון, וכן קרן סיגמה.

כזכור, בנובמבר 2006 ענקית האחסון נט-אפ רכשה את חברת הסטארט-אפ הישראלית טופיו. הטכנולוגיה שפיתחה טופיו, מאפשרת שיכפול נתונים לאורך כל סוגי מערכות האחסון הקיימים, מבלי להיות תלוי יצרן. התוכנה שפיתחה החברה תאפשר לארגונים להעתיק את נתוני הייצור שלהם מכל מערכת אחסון ולהעבירם לכל מערכת בה יחפצו, לצורכי גיבוי או התאוששות מאסון, מבלי לשבש את תהליכי העבודה.

"רוב יצרני מערכות האחסון מאפשרים העתקת נתונים ממערכת אחת לשניה, אבל זה תמיד היה מוגבל רק למוצרים שיוצרו על ידי אותה החברה", הסביר אז יורם נוביק, מנכ"ל ומייסד טופיו, בראיון ל-DailyMaily. "כאשר חברה רוצה להעתיק את נתוני האחסון שלה לאתר מרוחק לצרכי התאוששות מאסון, היא חייבת שהשרתים המותקנים באתר המרוחק יהיו זהים לאלה שמותקנים אצלה. הטכנולוגיה של טופיו, למעשה, מאפשרת לאותה החברה לעבוד באתר אחד עם מערכות אחסון של יצרן א' ובאתר השני עם מערכות של חברה ב'".

לדברי נוביק, נט-אפ רכשה את טופיו כדי שתוכל למכור את מוצריה גם ללקוחות שעושים היום שימוש במערכות של יצרנים מתחרים. "נט-אפ רואה גידול בתחום ההגנה על הנתונים ובאמצעות הרכישה, תוכל להרחיב את מאגר הלקוחות שלה ולצרף לרשימת המשתמשים שלה גם ארגונים שלא עבדו איתה בעבר".

טופיו הוקמה בשנת 2001 על ידי נוביק, איש יבמ ישראל שפרש מענקית המיחשוב לאחר 13 שנה. מטה החברה היה ממוקם בסנטה-קלרה, קליפורניה, ובבעלותה היה מרכז מחקר ופיתוח בחיפה, שאז העסיק כ-35 עובדים. לאחר הרכישה על ידי נט-אפ, כמות המועסקים בו גדלה לכמה עשרות, ולבסוף התייצבה על כ-50 עובדים. לדברי נוביק, כל הפיתוחים הטכנולוגיים של טופיו מהקמתה ועד היום בוצעו בישראל. נוביק, ששימש כמנכ"ל טופיו, רשם עד היום כ-24 פטנטים בתחום האיחסון.

לאחר הרכישה הודיע ג'יי קיד, סמנכ"ל בכיר ומנכ"ל קבוצת המוצרים המתפתחים בנט-אפ, כי מתקני טופיו בחיפה יהוו את הבסיס להקמת מרכז מחקר ופיתוח ראשון בישראל וכי היא מתכוונת לגייס עשרות עובדים נוספים שיועסקו במרכז החדש. "זו ההשקעה הראשונה שלנו מחוץ לארה"ב, ואנחנו משוכנעים שהיא רכישה מצויינת", אמר קיד בשיחת ועידה עם עיתונאים. "ישראל היא מעצמת היי-טק וידועה בחדשנות הטכנולוגית שלה ולכן מהווה מקום טבעי עבורנו להשקעה גלובלית ראשונה. בהיותה כזו, מהווה ישראל מקום מושלם עבורנו להקמת מרכז מחקר ופיתוח ראשון מחוץ לארצות הברית".

בהתייחסו לטכנולוגיה, אמר קיד, כי "ארגון ממוצע מייצר ושומר בין 10 ל-20 העתקי נתונים, לרבות נתוני בדיקות ופיתוח יישומים, המגדילים את נפח האחסון פי 10 עד 20. אחסון כזה הוא גם יקר וגם גוזל זמן. תוכנת טופיו מאפשרת לארגונים להשתמש במערכות הלגסי כדי ליצור תוך שניות העתקים של נתוני העבודה תוך הפחתה דרמטית בדרישות האחסון. חיסכון העלויות המושג באופן זה הינו מיידי ומתווסף ליתרון של האצת הבדיקות ופיתוח היישומים והחשת הבאתם לשוק", הוסיף קיד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים