דוד נגד גוליית: ד"ר דב קליין זכה בתביעה נגד גוגל

גולש שחיפש בגוגל את המושג "ד"ר דב קליין" קיבל בתוצאות החיפוש גם קישורים ממומנים לגורמים מתחרים, שלטענתו של קליין ניצלו את המוניטין שלו לקידום עסקיהם על חשבונו ● רשת המרפאות פרופורציה, שהיתה אחת הנתבעות, טענה כי ברור לגולשים שהקישורים הממומנים הם פרסומות, והיא רק ניצלה את הידע שלפיו המשתמש מתעניין ברפואה אסתטית כדי להציע לו חלופה ● ואולם השופטת חיה ינון לא קיבלה טענות אלה, ופסקה כי ד"ר קליין יפוצה ב-50,000 שקלים והוצאות משפט בסך 10,000 שקלים

בית משפט השלום בתל אביב קבע ביום ה' האחרון, כי גוגל (Google) לא תוכל להשתמש בשמו של המנתח ד"ר דב קליין על מנת לשלוח גולשים לאתרים של מתחרים, בפסק דין שעשוי להשליך רבות על אופן השימוש שתוכל גוגל לעשות בשרות AdWords.

התביעה נגד ענקית האינטרנט הוגשה בשנת 2007 נגד גוגל ישראל, גוגל העולמית ורשת המרפאות לרפואה אסתטית פרופורציה. באמצעות עו"ד עמי סביר, טען ד"ר קליין, כי גוגל מאפשרת לגורמים מסחריים שונים לרכוש את צירוף שמו ובכך מאפשרת להם להשתמש בשמו ובמוניטין הניכר שצבר במסגרת שירות Google AdWords. כך, גולש שחיפש בגוגל את המושג "ד"ר דב קליין" קיבל בתוצאות החיפוש גם קישורים ממומנים לגורמים מתחרים, שלטענתו של קליין ניצלו את המוניטין שלו לקידום עסקיהם על חשבונו.

פרופורציה טענה במהלך המשפט, כי ברור לגולשים שהקישורים הממומנים העולים בטור נפרד, בצד תוצאות החיפוש, הם פרסומות, ושהשימוש שעשתה בצירוף שמו של ד"ר קליין היה לנצל את הידע שלפיו המשתמש מתעניין ברפואה אסתטית ולכן להציע לו חלופה בדרך של פרסומת, כך שהגולש יוכל להיחשף למידע נוסף על מנת לקבל החלטה צרכנית מושכלת.

ואולם השופטת חיה ינון לא קיבלה טענות אלה, ופסקה כי "לאחר עיון בראיות הצדדים ובסיכומיהם, הגעתי לכלל דעה כי צודק התובע בדרישתו, כי שמו הפרטי או צירופי שמו לא יופיעו בגדר פרסום מסחרי, המהווה קישור ממומן בלא ידיעתו והסכמתו." השופטת פסקה, כי ד"ר דב קליין יקבל פיצוי ללא הוכחת נזק בסך 50,000 שקלים וכן הוצאות משפט בסך 10,000 שקלים.

ד"ר קליין מסר בעקבות זכייתו, כי "לא יעלה על הדעת שהמוניטין הניכר שצברתי בעשר אצבעות במשך שנים רבות ניתן יהיה לרכישה במחיר של מספר אגורות לקליק."

מגוגל ישראל נמסר בתגובה, כי "אנו לומדים את פסק הדין ונשקול את צעדנו בהמשך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים