מינוי מנהל AI ראשי: השקעה קטנה עם תשואה גדולה

מחקר חדש של יבמ חשף כי הגדרת ואיוש תפקיד מנהל בינה מלאכותית ראשי (CAIO) - ג'וב נדיר יחסית עדיין - הוא המפתח להפיכת השקעות AI לרווחיות ● רק רבע מהארגונים מינו אחראי AI – אבל הם כבר רואים תוצאות

תפקיד שחשיבותו הולכת ומתגלה. מנהל בינה מלאכותית ראשי (CAIO).

בינה מלאכותית כבר הולכת ומסתמנת כמכפיל כוח שמעצב מחדש את אופן התחרות של מדינות, את ניהול החברות ואת חיי האזרחים. ארגונים ברחבי העולם השקיעו מיליארדי דולרים ב-AI, אך רבים מהם עדיין מוצאים עצמם בשלב הפיילוט, נאבקים להבין האם הטכנולוגיה ראויה לביסוס ולפריסה מלא בתוכם. זהו הפער המרכזי שבו נכנס לתמונה תפקיד ה-CAIO (ר"ת Chief AI Officer).

מחקר עולמי מקיף, שנערך על ידי מכון יבמ לערך עסקי (יבמ Institute for Business Value) בשיתוף Dubai Future Foundation ו-Oxford Economics, חשף נתון מעניין: רק רבע (26%) מהארגונים מחזיקים כיום במשרת CAIO. אך הממצאים מראים כי ארגונים אלה נהנים מתשואה גבוהה ב-10% על הוצאות ה-AI שלהם, בהשוואה לארגונים ללא תפקיד כזה. סקר מבוסס על תשובותיהם של 624 מנהלים בכירים העוסקים ב-AI מ-22 מדינות ו-21 תעשיות.

מהמחקר של יבמ עולה כי שיעור הארגונים עם CAIO הוכפל מאז 2023, וכי 66% מהנסקרים צופים שתפקיד מנהל AI ראשי יהפוך לסטנדרט בשנתיים הקרובות.

רק רבע מהארגונים כבר מאיישים את התפקיד הזה. מנהל בינה מלאכותית ראשי (CAIO).

רק רבע מהארגונים כבר מאיישים את התפקיד הזה. מנהל בינה מלאכותית ראשי (CAIO). צילום: מחקר יבמ

מהו בעצם תפקיד ה-CAIO?

מנהל AI ראשי בחברה הוא הרבה יותר מטכנולוג – הוא מתרגם בין חזון לביצוע, משמש כגשר בין אסטרטגיה למדע, ואחראי על ערך בכל הארגון. כפי שצוין על ידי ה.א. עומר סולטן אל עולמא, השר לבינה מלאכותית של איחוד האמירויות, ה-CAIO, במדינה בעל התפקיד המסוים הוא הגורם שמקדם את הבינה המלאכותית כהרגל תרבותי ומוסדי ברחבי המגזר הציבורי, בשירותי הבריאות, החינוך והלוגיסטיקה.

התפקיד הדומיננטי כולל גם את הגדרת אסטרטגיית ה-AI של הארגון, ניהול תקציבי AI, ניהול יישום ה-AI ופיתוח אסטרטגיות לניהול שינויים לצורך אימוץ הטכנולוגיה המתקדמת.

חוקרי יבמ מדגישים כי במציאות שבה ארגונים טיפוסיים משתמשים ב-11 מודלים ג'נרטיביים של AI ומתכננים להשתמש ב-16 עד סוף 2026, יחד עם עשרות אלפי נכסי AI, ה-CAIO הוא קריטי לניווט במורכבות, לזיהוי הזדמנויות ולהשקעה אסטרטגית במודלים וכלים שיניבו ערך עסקי רחב.

יוזמים פרויקטים – גם אם לא ניתן למדוד את השפעתם מיידית

לפי המחקר ומסקנותיו, ה-CAIO מניע הצלחה עסקית משמעותית באמצעות שלושה עמודי תווך עיקריים: מדידה ממוקדת תוצאה, עבודת צוות ושיתוף פעולה וסמכות והשפעה.

לגבי המדידה – 72% מה-CAIOs מזהירים שארגונים מסתכנים בפיגור ללא מדידת השפעת ה-AI עליהם. עם זאת, ההזדמנויות המבטיחות ביותר בתחום ה-AI הן לרוב הקשות ביותר לכימות ומדידה, ולכן 68% מה-CAIOs מודים שהם יוזמים פרויקטים גם אם לא ניתן למדוד את השפעתם באופן מיידי.

ה-CAIO נדרש להגדיר יעדים ברורים ומדדי ביצועים (KPIs) החורגים מ-ROI נקודתי של פרויקטים, וכוללים מדדים רחבים יותר כמו שיפור בהכנסות, רווחים, שביעות רצון לקוחות ופרודוקטיביות עובדים.

אינו פועל לבד. מנהל ה-AI הראשי.

אינו פועל לבד. מנהל ה-AI הראשי. צילום: מחקר יבמ

בנוסף נכתב כי מנהל ה-AI הראשי אינו פועל לבד ושיתוף פעולה הדוק עם חברי הנהלה אחרים (C-suite) – חיוני להצלחתו.

76% מה-CAIOs מציינים שמנהלים בכירים אחרים מתייעצים איתם בהחלטות חשובות בתחום הבינה המלאכותית. צוות ה-CAIO הממוצע מונה כחמישה מומחים, כאשר צוותים שנותנים עדיפות למומחי AI, מהנדסי למידת מכונה ואסטרטגים עסקיים – משיגים השפעה עסקית מדידה רבה יותר.

המנכ"ל הוא התומך והנותן חסות, המעניק ל-CAIO את הסמכות הדרושה. מנהל הטכנולוגיות הראשי (ה-CTO) הוא תומך קריטי נוסף בבעל המשרה, והוא מוביל את הצוותים בתכנון, בנייה ויישום פתרונות AI. אף על פי ש-32% מה-CAIOs רואים במנהל משאבי האנוש (CHRO) אחד המתנגדים הגדולים ביותר לטכנולוגיית ה-AI, גם שיתוף הפעולה איתו הוא קריטי לגיוס תמיכת העובדים ולפיתוח תוכניות הכשרה ואימוץ נרחבות.

בכל מקרה, המחקר מעיד על כך שכדי שיוכלו להצליח, ה-CAIOs זקוקים ל"מנדט" ברור ולתמיכה גלויה מההנהלה. לפי יבמ, 57% מבעלי המשרות הללו מדווחים ישירות למנכ"ל או לדירקטוריון, מה שמעיד על חשיבותם האסטרטגית.

בנוסף, 61% מה-CAIOs שולטים בתקציב ה-AI של הארגון. מודלים תפעוליים מרוכזים או מסוג Hub-and-spoke שה-CAIO של הארגון מנהיג נמצאו כמובילים ל-36% ROI גבוה יותר ב-AI, ומעבירים פי שניים פיילוטים לייצור בהשוואה למודלים מבוזרים. המודל המרוכז יוצר בעלות ובהירות, כך ציין מוחמד אל-מודארב, CAIO ברשות התחבורה של דובאי.

ה-CAIOs צריכים לעבור הכשרה ביכולות ממוקדות נתונים – בין הנסקרים, 73% הם בעלי רקע בתחום זה – וכן באסטרטגיה עסקית, חדשנות, טכנולוגיה ותפעול. הם מהווים דמות ניהולית בכירה וחוצת-ארגון, שמטרתה להפוך את ההשקעות בבינה המלאכותית לערך עסקי ממשי ולתוצאות מדידות.

לסיכום ניתן לומר כי משרת ה-CAIO, כפי שהיא מצטיירת מסקר יבמ, היא על תקן של תפקיד מפתח להובלת שינוי ארגוני ולהבטחת מיצוי מלוא הפוטנציאל של הבינה המלאכותית בארגון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים