יבמ תרכוש את נטצה תמורת 1.7 מיליארד דולרים במזומן

העסקה תבוצע על פי ערך של 27 דולרים למניה, וצפויה להיסגר ברבעון האחרון של השנה ● נטצה מספקת מוצרים המשלבים בסיסי נתונים, שרתים ומערכי אחסון, בהתקן מרכזי אחד, קל להתקנה ולהטמעה, הדורש ניהול מועט ● אנליסטים ציינו, כי הרכישה מהווה תחרות ישירה למכונת בסיס הנתונים אקסהדטה של אורקל

הקונסולידציה בעולם ה-IT נמשכת: יבמ (IBM) הודיעה אתמול (ב'), כי תרכוש את נטצה (Netezza) תמורת כ-1.7 מיליארד דולרים במזומן, קרי: 27 דולרים למניה. העסקה צפויה להיסגר ברבעון האחרון השנה, בכפוף לאישורם של הרגולטור בארצות הברית ובעלי המניות של נטצה.

נטצה מספקת מוצרים המשלבים בסיסי נתונים, שרתים ומערכי אחסון, בהתקן מרכזי אחד, קל להתקנה ולהטמעה, הדורש ניהול מועט. הטמעת מוצריה, נמסר, אורכת שעות מועטות. אנליסטים ציינו, כי הרכישה מהווה תחרות ישירה למכונת בסיס הנתונים אקסהדטה (Exadata) של אורקל (Oracle).

מוצרי נטצה נועדו לסייע לארגונים לנצל בצורה טובה יותר את הנתונים הנאגרים במערכות ה-IT שלהם, לנתחם ולהביא באמצעותם לערך עסקי. כך, רשת הטלוויזיה הבריטית סקאי (Sky) וספקית הטלפוניה והאינטרנט וירג'ין מדיה (Virgin Media) נעזרות בטכנולוגיה של נטצה על מנת לאבחן ולצפות כיצד שינויים בתעריפיהן ישפיעו על המכירות.

החברה מעסיקה 500 עובדים, והמטה שלה ממוקם במרלבורו, מסצ'וסטס. בין יותר מ-350 לקוחותיה נמנים הבורסה לניירות ערך בניו-יורק (NYSE), טיים וורנר (Time Warner) ואסתי לאודר (Estee Lauder). יבמ מסרה שהבורסה בניו-יורק הפחיתה בעזרת מוצרי נטצה את משך הטיפול בנתונים ההיסטוריים שלה בהיבטי הטענתם, הטיפול בהם ואבטחתם משעות לשניות.

מיבמ נמסר, כי העסקה תבסס את מעמדה בעולם טכנולוגיות ניתוח הנתונים. לדברי החברה, הטמעת מוצרי נטצה יכולה לסייע לכל מחלקה בארגון: מכירות, שיווק, פיתוח עסקי ומשאבי אנוש. הענק הכחול רואה בתחום זה פוטנציאל לגידול ברווחיו בחמש השנים הקרובות. יבמ צופה שהכנסותיה בעולם ניתוח הנתונים העסקיים, בהיבטי החומרה, התוכנה והשירותים, יגיעו עד 2015 ל-16 מיליארד דולרים, לעומת תשעה מיליארד ב-2009. כלל שוק ניתוח הנתונים מוערך כיום על ידי החברה ב-100 מיליארד דולרים. ברבעון השני של השנה צמחו עסקי ניתוח הנתונים של הענק הכחול ב-14%. יבמ מסרה, כי היא השקיעה בארבע השנים האחרונות 12 מיליארד דולרים ברכישות של 23 חברות בתחום. הרכישה הגדולה ביותר הייתה זו של SPSS ב-2009, תמורת 1.2 מיליארד דולרים. SPSS עסקה בתוכנות לחיזוי מגמות עתידיות בשוק.

ג'ים באום, מנכ"ל ונשיא נטצה, אמר בעקבות עסקת הרכישה, כי "ההצטרפות לצוות יבמ תאפשר לנו לחדור לשווקים חדשים, מגזרי שוק שטרם היינו בהם, וללקוחות חדשים, כאלה שלא חלמנו להגיע אליהם". לדבריו, "נספק לארגונים פשטות עסקית עם התקן שיביא להחזר השקעה מהיר עבורם. הדבר יסייע ללקוחות להשתנות מהבסיס בדרך בה הם עושים עסקים". באום הוסיף, כי במהלך השנים, נטצה פיתחה את מוצריה סביב חומרת יבמ, כך שהשילוב בין השתיים יהיה אך טבעי. שתי החברות הן שותפות עסקיות ויש להן לקוחות משותפים רבים.

83% מהמנמ"רים: ניתוח נתונים עסקי – תחום בעדיפות ראשונה

לדברי יבמ, הגידול המתמיד בנפח הנתונים הארגוני מהווה עבורם הזדמנות עסקית בהיבט הניתוח שלהם. מחקר שהנפיק הענק הכחול באחרונה העלה, כי 83% מהמנמ"רים רואים בתחום ניתוח הנתונים העסקי היבט בעל עדיפות עליונה לטיפול. ביבמ מעריכים, כי תחומים רבים, דוגמת ניהול סיכונים פיננסיים, רשומות רפואיות, חינוך ורשתות חשמל חכמות, יביאו לביקוש גדול מתמיד לפתרונות אנליטיים מתקדמים.

"אנחנו מביאים את יכולת ניתוח הנתונים להמונים וממשיכים לפתח את היכולות הטכנולוגיות הללו תוך מיטוב מערכות התוכנה והחומרה. הדבר נעשה בתגובה לביקוש הגובר לטכנולוגיות המספקות ערך עסקי אמיתי", אמר סטיב מילס, סגן נשיא בכיר ומנכ"ל חטיבת התוכנה והמערכות ביבמ. "נטצה תחזק את יכולת הניתוח העסקית שלנו ללקוחות. יחדיו, יש לנו הזדמנות למנף את הטכנולוגיה ולהגדיל את ההיצע עבור הלקוחות הארגונים בתחום ניתוח הנתונים".

במאי השנה הציג סם פלמיסאנו, נשיא ומנכ"ל הענק הכחול, את מפת הדרכים של החברה למחצית העשור, והודיע, כי העדיפות החדשה שלה היא תוכנה. הוא ציין, כי היעד של החברה הוא שנתח עולם התוכנה בה יעמוד על כמחצית מכלל הכנסותיה ב-2015. אם היעד יתממש, מדובר בעלייה של 33% לעומת 2003, אז עמד חלקה של התוכנה ברווחי הענק הכחול על כשליש.

פלמיסאנו מעוניין במיוחד למכור תוכנות משני סוגים: תוכנות בינה עסקית מבוססת ניתוח ותוכנות למיטוב הביצועים העסקיים. אלה מסייעות ללקוחות ארגוניים להתמודד מול הררי המידע הנוצרים בשנים האחרונות בשל ריבוי התעבורות והרשומות הדיגיטליות. תוכנות בינה עסקית מבוססת ניתוח מספקות תחזיות, מסייעות לקבל בזמן אמת נתוני מכירות תוך הצפת נתונים המסמנים מגמות בלתי צפויות בשוק, לרבות גילוי והתרעה על הונאות וסיכונים תפעוליים שונים. לדברי פלמיסאנו, הסיבה לכך היא ש-"בעיות הנובעות מנתונים גרועים יכולות להיות פטאליות כשארגון בא לשרת את לקוחותיו".

יבמ השקיעה רבות בתחום ה-BAO (ר"ת Business Analytics and Optimization) – תוכנות לבינה עסקית מבוססת ניתוח ותוכנות למיטוב ביצועים עסקיים, והרכישה של נטצה היא חלק ממימוש האסטרטגיה האמורה. פלמיסאנו אמר, כי "יותר ויותר רווחים של יבמ יגיעו מפלחי שוק בעלי ערך מוסף גבוה, ממערכות אנליטיות שהחברה תתמקד במכירתן. אלה מסוגלות לחשוף תובנות חדשות ונתונים אודות קשרים והקשרים של נתונים שונים, המסתתרים לא רק בבסיסי נתונים מובנים אלא גם במאגרי נתונים בלתי מובנים ובמידע בתצורות שונות שמתקבל ממקורות דוגמת וידיאו, דואר אלקטרוני, אתרי אינטרנט, פודקסטים, בלוגים, סביבות ויקי ומידע מאורכב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים