עובדים בגוגל הפגינו נגד "רצח העם בעזה"

העובדים הפגינו מול כמה משרדים של החברה בארצות הברית, בדרישה שתצא ממכרז הענן הממשלתי של ישראל, נימבוס ● בין היתר, הם פרצו למשרדו של מנכ"ל גוגל קלאוד, תומס קוריאן

הפגנה נגד השתתפות גוגל בפרויקט נימבוס.

נמשכת המחאה של עובדים בגוגל נגד מה שהם מכנים "רצח העם בעזה" ונגד השתתפותה של החברה בפרויקט הענן הלאומי-ממשלתי של ישראל, נימבוס. אתמול (ג') הפגינו עובדים של החברה מול משרדיה במקומות שונים בארצות הברית, מחוף לחוף. בין היתר, עובדים בחברה נכנסו למשרדו של מנכ"ל גוגל קלאוד, תומס קוריאן.

העובדים מוחים נגד השתתפותה של גוגל במכרז כבר מזה זמן, ובפרט מאז תחילת המלחמה בעזה. הם הקימו לצורך כך התארגנות בשם No Tech for Apartheid. בהצהרה שפרסמו באחרונה הם כתבו כי "ברור שהצבא הישראלי ישתמש בכל טכנולוגיה שעומדת לרשותו למטרות של רצח עם. עובדי גוגל לא רוצים שהעבודה שלהם תעמיק את רצח העם של פלסטינים בעזה על ידי ישראל".

אחת העובדות, מהנדסת התוכנה אימאן חסם, אמרה ל-ABC כי "אני לא רוצה לאבד את העבודה שלי, אבל בלתי אפשרי עבורי להמשיך להגיע לעבודה בכל שבוע מבלי ליידע על ולגנות בחריפות את פרויקט נימבוס, וכל תמיכה שהיא בממשלת ישראל".

נימבוס הוא פרויקט ענן ממשלתי עתיר תקציבים, בשווי של 1.2 מיליארד דולר, שהוכרז לפני כשלוש שנים, ובמסגרתו מעבירים משרדי ממשלה וגופים נוספים בישראל את הפעילות שלהם, חלקה או כולה, לענן. גוגל קלאוד ו-AWS זכו בפרויקט, לאחר שגברו על מיקרוסופט ואורקל. כל ארבע החברות שעלו לגמר הקימו בעקבותיו אזורי ענן בישראל (זה היה אחד מתנאי המכרז). לטענת חסם, פרויקט נימבוס מאפשר לישראל להשתמש בזיהוי פנים ומעקב אחרי אנשים, בהתבסס על טכנולוגיות של גוגל קלאוד ו-AWS.

"צריך להשתמש בטכנולוגיה כדי לאחד אנשים – לא לטיהור אתני"

באחת ההפגנות שנערכו אתמול אמרו העובדים המוחים כי "טכנולוגיה היא דבר שצריך להשתמש בו כדי לאחד אנשים, ולא כדי לאפשר אפרטהייד, טיהור אתני והתנחלויות קולוניאליסטיות".

לצד המחאה על ההשתתפות בפרויקט נימבוס, עובדים מסוימים בגוגל טוענים כי היא נוקטת ביחס של "הטרדה, טיפול לא יאות וצנזורה" כלפי עובדים פלסטינים, ערבים ומוסלמים שלה, ודורשים ממנה להפסיק זאת. כמו כן, הם טוענים ל-"בעיות נפשיות שנגרמות כתוצאה מעבודה בחברה שמשתמשת בעבודה שלהם כדי לאפשר ג'נוסייד". אחד העובדים, מהנדס התוכנה אדי האטפילד, שהתפרץ לדבריו של מנכ"ל גוגל ישראל, ברק רגב, במהלך כנס שהתקיים לפני חודשים אחדים, לאחר פרוץ המלחמה, אף פוטר מהחברה, והיו עובדים שהתפטרו מעבודתם בה.

זאת לא הפעם הראשונה שבה עובדים בגוגל, וגם ב-AWS, קוראים לחברות שבהן הם מועסקים לצאת מנימבוס: באוקטובר 2021, כמה חודשים לאחר הזכייה שלהן בפרויקט, כתבו עובדים משתי החברות מכתב אנונימי, שפורסם בגרדיאן, שבו הם הביעו חשש שהטכנולוגיות שהחברות יספקו במסגרת הפרויקט יגיעו לצה"ל ו-"ישמשו לפגיעה ולהרג פלסטינים". הם טענו כי מכירת הטכנולוגיות לישראל מהווה הפרה של ייעודה "לשרת ולהעצים אנשים בכל מקום".

לא התקבלה תגובה מגוגל. עם זאת, בתגובה לתחקיר של הטיים על התסיסה בגוגל, שפורסם לפני ימים אחדים, ציינה החברה כי "אנחנו ברורים מאוד: חוזה נימבוס מאפשר למשרדים של ממשלת ישראל, כגון האוצר, הבריאות, התחבורה והחינוך, לפעול על גבי הענן שלנו. אנחנו לא עוסקים ישירות במידע ופעילויות צבאיות סודיות או רגישות ביותר, שקשורים לפצצות או לתוצרי מודיעין". בחברה ציינו שכל לקוחות גוגל קלאוד חייבים לפעול לפי תנאי השימוש שלה, שאוסרים עליהם, בין השאר, "לבצע מעשים אלימים שגורמים למוות, פציעה או נזק רציני".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ישראל פטשניק

    ברדיו היה דיווח שהם פוטרו

אירועים קרובים