הערכה: X שווה כיום 71.5% פחות משהייתה כשנרכשה בידי מאסק

האם מאסק באמת יזם מצליח? לא, אם בוחנים הערכה חדשה שביצעה חב' ההשקעות פידליטי, בהתבסס על שווי אחזקותיה במניות X - העומד כיום על 5.3 מיליון ד', אחרי שרגע לפני השתלטותו של יזם הטק היה 19.66 מיליון ד'

תביעתם סורבה על ידי השופט. אילון מאסק ו-X (לשעבר טוויטר) שבבעלותו.

ערכה של X (לשעבר טוויטר) צנח ב-71.5% מאז ההשתלטות על אילון מאסק עליה, כך לפי הערכה שביצעה ענקית ההשקעות פידליטי ( Fidelity) בהתבסס על שווי אחזקותיה ברשת החברתית המצייצת.

X עברה ללא ספק שינויים דרמטיים מאז שמאסק רכש אותה בסכום המופרז 44 מיליארד דולר באוקטובר 2022. אפילו שמה ומיתוגה "הציפורי" המפורסם כבר הועלמו. ככלל, במקום התחזיות והכוונות של מאסק להפוך את X לפלטפורמה שבה חוגג חופש הביטוי, הרשת החברתית כיום מטלטלת בין מחלוקות שונות, דיבור שנאה "מככב" בה, צוות העובדים שלה צומצם למינימום (או פחות מזה), היא חווה סדרת חרמות של מפרסמים, רבים נטשו אותה, ולצד כל אלו חלה, מן הסתם, ירידה דרמטית במצבה הפיננסי.

ההגשה האחרונה של ענקית ההשקעות פידליטי יכולה להוות אינדיקציה למצוקותיה של X. על פי הערכת שווי אחזקותיה במניות X, העומד בסך הכל על ב-5.6 מיליון דולר כיום (נכון ל-30 בנובמבר) ניכרת ירידה של 71.5% בהשוואה לשווי המניות בטרם החברה נרכשה בידי מאסק – שהיה אז 19.66 מיליון ד'.

הנתונים הללו של פידליטי מציירים תמונת מצב פיננסית לא מחמיאה של החברה, אבל אינם מפתיעים. ההערכה האחרונה הזו משקפת מגמה מתמשכת של ירידת שווי החברה, המדגישה את השפעת שורת המשברים המתחוללים ב-X תחת הנהגתו של מאסק – שאמור להיות יזם טק מוכשר ויש הסבורים שגם גאון של ממש – שהוא האיש העשיר בתבל כבר מזה חודשים רבים.

למעשה, מאז ש-מאסק החל במשא ומתן לרכישת X, התחיל שירות המדיה החברתי לאבד גובה. בעת המו"מ טען מאסק שבפלטפורמה חוגגים חשבונות בוט מזויפים, והתמקח על מחיר רכישתה, ממנה ניסה לסגת לזמן מה. בסופו של עניין, מיד לאחר ששם את ידיו עליה והפך למנכ"לה (לפרק זמן ראשוני, שלאחריו מינה את לינדה יאקרינו כמנכ"לית במקומו), הוא עשה כותרות ענק בשל פיטורים המוניים, כולל של רבים ממי שהיו אמורים לשמור על ניקיון השירות מפייק ניוז ומהתבטאויות המפיצות שנאה או קיטוב.

המהלכים הללו הובילו לנטישה ראשונית ומשמעותית של X שמאחוריה עמדו מפורסמים וטאלנטים רבים. בהמשך החלה פרשיית ה-וי הכחול וחבילות המנוי, שמאסק הציע למשתמשים בתשלום כדי להשיג לעצמם את סימן האימות המזהה הנחשק, עוד עניין שיצר גם כאוס ב-X וגם גרם למשתמשים לזעם על הבעלים החדש.

המפרסמים שמחרימים יכולים "ללכת לה*****ן"

אולם אחת מהסיבות המובילות לאבדן שוויה של X הייתה העמדה הקרבית שמאסק אימץ כלפי המפרסמים בפלטפורמה – הוא שלל את דאגותיהם מדיבור השנאה המופרז בה, ואף פתח חזית נגד חברות שאיימו בחרם עליו בשל אובדן השליטה בתכנים שפורסמו ברשת המצייצת. באחרונה, מאסק פשוט אמר בהתרסה בראיון שהמפרסמים שמחרימים אותו – בהם יבמ, דיסני, קוקה קולה וחברות ענק אחרות – יכולים "ללכת לה*****ן".

מאסק ידוע כמטריל, אבל הפעולות שתוארו כאן – ושאליהן התלוו מקרים כמו הסכמה עם פוסטים גזעניים ואנטישמיים, הזכורים היטב לישראלים – הציפו את החרדות והחששות של המפרסמים לגבי היעדר מיתון וניטור התוכן וכן מהמנהיגות ההפכפכה של מאסק, וגרמו לרבים לנטוש את השירות. הדבר יצר ירידה משמעותית בהכנסות מפרסום, ולפיכך גם בשווי החברה.

יצוין כי לא מדובר בפעם הראשונה שבה פידליטי מעריכה ששווי X מתכווץ והולך. חברת ההשקעות ביצעה הורדות חוזרות ונשנות של שווי השקעתה בפלטפורמה המצייצת. באוקטובר האחרון דיווחה פידליטי על ירידת שווי מניות X שבבעלותה ב-65%, וכעת הערכה זו פשוט צמחה עוד יותר.

כחברה שנמצאת בבעלות פרטית, פרטיה הכספיים של X חשאיים ולא מתפרסמים בציבור, מה שהופך את ההערכות של פידליטי לאחת מאמות המידה הבודדות הזמינות לציבור להבנת מצבו הפיננסי האותנטי של הנכס שבידי האדם העשיר בעולם כיום. וככזו, התמונה שהערכת השוויה האחרונה של פידליטי מציירת – היא עגומה למדי.

נזכיר כי בחלוף שנה בדיוק ממועד הרכישה, מאסק דווקא כן העריך את שווי הנכס שרכש ב-44 מיליארד ד'. לפי מכתב ששלח היזם לעובדיו בתום 12 חודשי בעלות על הפלטפורמה המצייצת, חלה ירידה של 55% בערך החברה, בהשוואה למה ששילם עליה באוקטובר 2022.

כפי שדיווחנו, במכתבו זה לעובדיו, מלפני כשלושה חודשים, ציין מאסק כי הוא מאמין שהפלטפורמה החברתית המצייצת שרכש שווה 19 מיליארד דולר – ומדובר בירידת שווי דרמטית, לעומת עשרות מיליארדי הדולרים שהוא שילם עבור החברה שנה קודם לכן. במכתב ציין הבעלים הלא ממש מובן של השירות גם כי הוא מאמין שהחברה היא "סטארט-אפ הפוך" – שוב, הצהרה לא ברורה.

אולם המשמעות האמיתית של כל המידע הזה היא ש-X מפסידה כסף ונאבקת לצמוח או בכלל לשרוד, וזאת למרות היותה אחת מפלטפורמות המדיה החברתיות הפופולריות ביותר בעולם עד לא מזמן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים