האם הבינה המלאכותית תעלה על בימת האירוויזיון?

באיגוד השידור האירופי, שעומד מאחורי מופע המוזיקה הגדול בעולם, דנים בימים אלה בשאלה הזאת ● לא ברור האם ההחלטה תתקבל לפני האירוויזיון הקרוב, שייערך בחודש מאי

האם ניתן יהיה להשתמש בבינה מלאכותית באירוויזיון? התשובה - לפני התחרות הקרובה, או אולי אחריה...

הבינה המלאכותית הולכת וחודרת לשלל תחומים, כולל לעולם המוזיקה: כבר מזמן ניתן לראות באולמות ועל הבימות קונצרטים שמשולבת בהם AI, אפילו כאלה של מוזיקה קלאסית, ויש אף שירים שנכתבו באמצעות הטכנולוגיה הזאת. ומה עם מופע המוזיקה הגדול בעולם – האירוויזיון?

באיגוד השידור האירופי, שהוא המייסד והבעלים של המותג אירוויזיון, שוקלים בימים אלה האם לאסור על המדינות המשתתפות להשתמש ב-AI בשירים שהן מעלות על בימת התחרות. ז'אן פיליפ דה-טנדר, סגן המנהל הכללי של האיגוד, אמר בראיון לבלומברג כי "אנחנו דנים איך להתייחס לזה בספר הכללים של התחרות, כדי לשמר שהיצירתיות תבוא מבני האדם ולא מהמכונות". לדבריו, "האירוויזיון הוא תחרות ששמה בקדמת הבמה אנשים שכותבים שירים ומבצעים אותם".

האירוויזיון הראשון התקיים בשווייץ ב-1956. מאז אמנם השתנו לא מעט כללים (ושיטות ניקוד), אבל כלל ברזל אחד נשאר: השירים צריכים להיות מבוצעים בהופעה חיה. ניתן להשתמש בפלייבק של כלים מוזיקליים וקולות רקע, אבל לא של המבצע (או המבצעת, או המבצעים). אם באיגוד השידור האירופי יחליטו לקדם בברכה את ה-AI, ייתכן שהם יצטרכו לשנות את הכלל הזה.

יש לציין שהאירוויזיון היווה השראה לשיר שנוצר ב-2019 באמצעות בינה מלאכותית, בשם Blue Jeans and Bloody Tears (ג'ינס כחול ודמעות של דם, בתרגום חופשי). בשיר שולב הקול של יזהר כהן, הכוכב שלנו, שניצח בתחרות ב-1978 עם הקלאסיקה אבניבי, עם רובוט ורוד, שהיה תוצר של אלגוריתם שניתח שלל קולות של משתתפי עבר באירוויזיון.

התחרות הבאה של האירוויזיון תתקיים במאי בשנה הבאה במאלמו, שבדיה. לא ברור אם עד אז תתקבל ההחלטה הסופית האם לאפשר לשיר שמבוסס על בינה מלאכותית, או לפחות משלב אותה, לקבל דוז פואה או לא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים