מפעל חדש? השקעת ענק? אינטל מאשרת ש-"תרחיב את הייצור" בארץ

אינטל לא ציינה סכומים, אולם בניגוד להודעת הממשלה, שלפיה היא תקים מפעל חדש ב-25 מיליארד דולר, החברה תרחיב את המפעל הקיים שלה בקריית גת ב-15 מיליארד - נוסף על ה-10 מיליארד שהיא כבר השקיעה בו

עריכה אופטימיזציה ל-5-- דגמי AI למעבדי Core Ultra שלה. אינטל.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ', התהדרו הבוקר (א') בכך שאינטל תפתח מפעל חדש בקריית גת, בהשקעה של 25 מיליארד דולר, שהם 90 מיליארד שקלים. כמו כן, על פי ההודעה שיצאה ממשרד האוצר, סוכם כי החברה תקבל מענק ממשלתי בסכום של 12.5% מעלות ההשקעה ותשלם מס חברות של 7.5% ולא 5%, כפי שקורה כעת. אלא שאינטל לא הייתה חלק מההודעה שהוציא האוצר, והתגובה שלה מראה תמונה קצת אחרת ממה שנמסר מהממשלה.

בהודעתה, אינטל לא מכחישה ולא מאשרת את ההודעה של האוצר. זה מה שהיא מסרה: "ישראל היא מרכז עולמי של טאלנטים טכנולוגיים וחדשנות, ואחד ממרכזי הייצור והמו"פ העולמיים המשמעותיים של אינטל. מאז הקמתה ב-1974, לאינטל ישראל יש תפקיד מכריע בהצלחתה הגלובלית של החברה. כוונתנו להרחיב את יכולת הייצור שלנו בישראל מונעת מתוך המחויבות שלנו לענות על צורכי ייצור עתידיים ולתמוך באסטרטגיית IDM 2.0 של אינטל, ואנחנו מעריכים את התמיכה המתמשכת של ממשלת ישראל".

ב-"הרחבת יכולת הייצור" לא מדובר, ככל הנראה, במפעל חדש, אלא בהרחבה של מפעל קיים בקריית גת – זה שב-2019 הוחלט על השקעה של 40 מיליארד שקלים בהרחבתו, שהם 10 מיליארד שקלים. כעת נמסר מהממשלה, כאמור, על השקעה של 25 מיליארד דולר, שהם כ-90 מיליארד שקלים. כלומר, נראה שעכשיו מדובר על השקעה של 15 מיליארד דולר נוספים, שהם כ-50 מיליארד שקלים. מדובר בסכום מכובד לכל הדעות, אבל לא בהשקעה חדשה, כי אם בהרחבת השקעה שכבר פורסמה.

האינטרס של הממשלה לפרסם הודעה על השקעת ענק בישראל של חברת ענק כמו אינטל ולהפריז במספרים ברור: נתניהו רוצה להראות שלמרות ההערכות של המומחים הכלכליים ולמרות המחאה נגד התוכנית המשפטית, הכלכלה הישראלית פורחת ומושכת משקיעים זרים, וכך גם סמוטריץ', שבנוסף רוצה להראות שהוא פועל באופן אישי לטובת הכלכלה הישראלית. אינטרס ברור נוסף הוא זה של אינטל – שלא רוצה לחשוף בעצמה את הפרטים המלאים עד לחתימת ההסכם הסופי. אינטל כבר הודיעה על ביטול הקמת קמפוס חדש בחיפה – שהיא הכריזה על הקמתו. בנוסף, החברה מקימה בימים אלה שורה של מפעלי ייצור שבבים במדינות אירופה, בהשקעת ענק של מיליארדי דולרים, כאשר על האחרון שבהם בינתיים היא הכריזה ביום ו' – הקמה של מפעל בפולין בהשקעה של 4.6 מיליארד דולר.

"השקעה חסרת תקדים בהיקפה"

ככלל, עדיין לא מדובר בהסכם סופי, אלא ב-"הסכמות עקרוניות" בין משרד האוצר לבין החברה. עם זאת, באוצר אומרים כי כל מה שמפריד בין ההסכמות העקרוניות להסכם הסופי הוא "אישור פורמלי", שצפוי להינתן לאחר תהליך בן כמה שבועות.

על פי ההודעה של האוצר, "במסגרת ההשקעה צפויה החברה להעסיק אלפי עובדים נוספים בקריית גת, בשכר גבוה מהממוצע בענף העיבוד השבבי. במסגרת התחייבויותיה צפויה אינטל לסיים את ההשקעה ולהתחיל את פעילות המפעל עד 2027, ולהמשיך להפעילו עד 2035 לפחות". העובדים החדשים יצטרפו ל-12 אלף העובדים שאינטל כבר מעסיקה בישראל. יצוין כי המענק שהחברה תקבל מותנה בעמידה ביעדים.

"מדובר בהשקעה חסרת תקדים בהיקפה, שעל פי הערכת גורמי המקצוע במשרד האוצר תניב למשק תועלות מאקרו כלכליות משמעותיות. זאת, במיוחד לנוכח ההאטה המסתמנת בכלכלה הגלובלית והתחרות העולמית על משיכת חברות טכנולוגיה בכלל וחברות ייצור שבבים בפרט. בנוסף לכך, להשקעה תועלות פיסקליות ישירות למדינה בהיקפים גבוהים משמעותית מהמענקים שיינתנו", טענו באוצר.

תגובות

(6)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חיים

    אתם מוטים טוטאלית,לא מסוגלים לפרגן ולהעלות את המוראל,גיס חמישי,שונא את עצמו ומייחל לכישלונו, "אנשים ומכשפים",

  2. אלון

    גם 15 מיליארד שמתווספים ל 10 מיליארד הם מבורכים כדאי לדעת לפרגן

  3. ככה זה כשהעורך שמאלני….מחפש את הפגמים בכל דבר שקשור לממשלה שנבחרה

    לא פעם ראשונה שהכתבות באנשים ומחשבים מוטות נגד הממשלה המכהנת קשה מאוד להפריד פוליטיקה מעשיה כאשר אתה בצד המפסיד….תתמודדו

  4. האזרח הקטן

    אבל אמרו שבגלל ה״מהפכה המשפטית״ אף אחד לא ירצה להשקיע פה, לא?!?

  5. עובד אינטל

    אפשר עוד כמה שקלים עבור כוסות קפה חדפ לעובדים באינטל?אי אפשר יותר לשתות אספרסו כל היום.

  6. שי נאמן

    ההשקעה היא 15 המענק לאינטל לפי 25 מיליארד כן משלבים השקעות עבר… הממשלה עכשיו לחוצה ואפשר לסחוט ממנה דברים

אירועים קרובים