אינטל תקים מפעל נוסף בקריית גת; תשקיע 25 מיליארד דולר

המפעל צפוי להיפתח ב-2027 ● החברה צפויה לקבל מענק גדול יותר מהמדינה ובתמורה לשלם יותר מס חברות ● נתניהו: "הישג אדיר לכלכלת ישראל"

מבצעת שינויים במבנה החברה. אינטל.

אינטל עומדת לבצע בישראל השקעת ענק, שבמסגרתה היא תקים מפעל נוסף לייצור שבבים בקריית גת – כך הודיע היום (א') ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפתח ישיבת הממשלה. במקביל, משרד האוצר הוציא הודעה אודות ההשקעה.

מדובר, על פי הודעת האוצר, בהשקעה בסכום של 25 מיליארד דולר, שהם 90 מיליארד שקלים. ההשקעה מהווה חלק מהסכם שהשיגה החברה עם משרד האוצר, שבמסגרתו אינטל תשלם מס חברות גבוה יותר – 7.5% במקום 5% שהיא משלמת כיום, ואילו משרד האוצר יגדיל את המענק שהוא נותן לחברה ל-12.5% מעלות ההשקעה, שהם 3.12 מיליארד דולר. מדובר בעלייה ממענק של 9% מעלות ההשקעה, לפי הסכם שאליו הגיעה אינטל ב-2019 עם שר האוצר דאז, משה כחלון. אז מדובר היה על השקעה של בין 35 ל-40 מיליארד שקלים ובמענק של כשלושה מיליארד שקלים.

"השקעה חסרת תקדים בהיקפה"

בהודעת משרד האוצר נמסר כי מדובר ב-"הסכמות עקרוניות" בינו לבין החברה. כלומר, טרם נחתם הסכם סופי. עם זאת, באוצר אומרים כי כל מה שמפריד בין ההסכמות העקרוניות להסכם הסופי הוא "אישור פורמלי", שצפוי להינתן לאחר תהליך בן כמה שבועות.

על פי ההודעה, "במסגרת ההשקעה צפויה החברה להעסיק אלפי עובדים נוספים בקריית גת, בשכר גבוה מהממוצע בענף העיבוד השבבי. במסגרת התחייבויותיה צפויה אינטל לסיים את ההשקעה ולהתחיל את פעילות המפעל עד 2027, ולהמשיך להפעילו עד 2035 לפחות". העובדים החדשים יצטרפו ל-12 אלף העובדים שאינטל כבר מעסיקה בישראל. יצוין כי המענק שהחברה תקבל מותנה בעמידה ביעדים.

"מדובר בהשקעה חסרת תקדים בהיקפה, שעל פי הערכת גורמי המקצוע במשרד האוצר תניב למשק תועלות מאקרו כלכליות משמעותיות. זאת, במיוחד לנוכח ההאטה המסתמנת בכלכלה הגלובלית והתחרות העולמית על משיכת חברות טכנולוגיה בכלל וחברות ייצור שבבים בפרט. בנוסף לכך, להשקעה תועלות פיסקליות ישירות למדינה בהיקפים גבוהים משמעותית מהמענקים שיינתנו", טענו באוצר.

"ההשקעה הכי גדולה של חברה בינלאומית אי פעם בישראל"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר כי "אני מברך על הישג אדיר לכלכלת ישראל – 90 מיליארד שקלים, שהם ההשקעה הכי גדולה של חברה בינלאומית אי פעם בישראל. זאת הבעת אמון כבירה בכלכלת ישראל, בניגוד גמור לכל הדיווחים השקריים נגדנו".

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ציין כי "בחירת אינטל העולמית לבצע את ההשקעה בישראל מהווה הבעת אמון בכלכלה הישראלית בתקופה של חוסר ודאות גלובלית. השקעה בסדרי גודל חסרי תקדים במדינת ישראל תשפיע על הצמיחה של הכלכלה הישראלית בשנים הקרובות, ותקדם תעסוקה איכותית בפריון ובשכר גבוה ביישובי הפריפריה".

לדברי הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס, "ההשקעה של אינטל, בסך של כ-90 מיליארד שקלים, תניב למדינת ישראל בכלל ולאזור הדרום בפרט תועלות כלכליות משמעותיות. המשא ומתן עם החברה נוהל באופן ארוך ומקצועי, על בסיס מודלים כלכליים לבחינת התועלות מההשקעה, במטרה למקסם את הערך לציבור הישראלי תוך קידום ההשקעה בישראל אל מול החלופות השונות שיש לאינטל העולמית".

יצוין כי אינטל הודיעה ביום ו' על השקעה של 4.6 מיליארד דולר בהקמת מפעל שבבים בפולין, ליד העיר ורוצלאו. זאת, כחלק מהשקעה של מיליארדים רבים של דולרים בבניית מפעלי שבבים ברחבי אירופה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים