כך ה-AI סייע בחיסול בכירי הג'יהאד האיסלאמי בעזה

חיסולם של שלושה בכירי הג'יהאד האסלאמי הלילה (בין ב' ל-ג') ברצועת עזה מהווה הזדמנות טובה לסקירת יכולות הבינה המלאכותית של צה"ל, שמסייעות לו במאבק בארגוני הטרור

הטכנולוגיה - כלי נשק משמעותי בשימוש צה"ל.

הלילה (בין ב' ל-ג') חוסלו ברצועת עזה שלושה בכירים בג'יהאד האסלאמי, במה שהחל את מבצע "מגן וחץ" (שם שמהווה רפרור לחץ וקשת – מושג שקשור בל"ג בעומר, שחל היום). השלושה הם חליל אל-בהתיני, מפקד מרחב צפון רצועת עזה בג'יהאד האסלאמי, טארק עז א-דין, בכיר שאחראי על הכוונת הפיגועים בגדה המערבית, וג'יהאד גנאם, מזכיר המועצה הצבאית של ארגון הטרור. יחד אתם הרג צה"ל בתקיפה זו 10 אזרחים, בהם ארבעה ילדים. התקיפה בוצעה בתגובה לסבב הלחימה מהשבוע שעבר, אז ירה הג'יהאד יותר מ-100 רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי עוטף עזה.

החיסול הזה הוא הזדמנות לעמוד על יכולות הבינה המלאכותית שבהן משתמש צה"ל ללחימה נגד ארגוני הטרור, ובכלל.

בעוד שבמגזר האזרחי, השיח על בינה מלאכותית, לימוד מכונה, לימוד מעמיק ומה שביניהם תפס תאוצה רק בשלוש השנים האחרונות, וביתר שאת בחודשים האחרונים, עם גיחה של שלוש אותיות חדשות (בהקשר זה) לחיינו – GPT, הרי שבצבא עוסקים ב-AI מזה שנים, ומתייחסים לבינה המלאכותית כאל כלי נשק תומך לחימה לכל דבר ועניין. ה-AI משולב בצה"ל בתהליכי קבלת החלטות, מביא לקיצור הזמן של ביצוע פעולות שונות, עם מהירות, עיבוד מידע וניתוחו – וככזה, הוא משדרג את היעילות של הצבא, משפר את התהליכים המבצעיים ומביא אותם להיות אפקטיביים יותר.

ביחידת לוטם שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר, כמו גם – ללא קשר – ביחידה 8200 שבאמ"ן, עוסקים בתחום הבינה המלאכותית כבר מהעשור הקודם. בכיר באגף אמר לאנשים ומחשבים: "אנחנו בונים רלוונטיות של הטכנולוגיות הללו עבור צה"ל, מביאים טכנולוגיות חדשניות שישפיעו על התהליכים בצבא וישפרו אותם".

מגוון פתרונות ה-AI הצה"ליים

לצה"ל יש מגוון פתרונות בינה מלאכותית, בעולמות המנהלתי והמבצעי כאחד. אלה מבצעים, בין היתר, ניתוח של המידע הרב שנאסף ומצטבר, מציאת תבניות והצגתם של המידע והתובנות הנובעות ממנו – וכל זאת, בצורה שמאפשרת למפקדים לטייב את תהליכי קבלת ההחלטות שלהם. הבינה המלאכותית מסייעת, למשל, לזיהוי תמונה ולהבנת שפה טבעית. בין כלי ה-AI שצה"ל משתמש בהם יש גם צ'טבוטים.

כך, ביחידת לוטם משתמשים ביכולות AI על מנת לנתח וידיאו, למשל לתמלל צילום וידיאו שבו רואים חשודים בתנועה במרחב מסוים: המחשב יודע לזהות את התמונה, להבין את ההקשר שלה, וכן לעשות הבחנה בין השגרתי והנורמלי לבין האבנורמלי, החריג.

כמו כן, בצבא משתמשים בצורה נרחבת בלימוד מכונה, על מנת להבין טוב יותר את המידע, וממנו ליצור תובנות משמעותיות. בעזרת טכנולוגיות אלה ניתן לאסוף מידע מחיישנים רבים, בהם כאלה שנמצאים על הגדרות בגבולות ישראל, ולזהות בזמן אמת אירועים חריגים. זאת, על בסיס הפעלה של אלגוריתמים בתחום. הצבא משתמש באופן נרחב גם ביכולות בתחום הראייה הממוחשבת.

ה-AI בורר את ה-"מוץ" מן ה-"תבן"

אחד האתגרים שבהם הבינה המלאכותית יכולה לסייע, גם לצה"ל, הוא ההתמודדות עם הכמויות העצומות של מידע מסוגים שונים, שמתקבלות בקצב אדיר. ה-AI ממלא תפקיד חשוב בהפרדה בין ה-"מוץ", העיקר, לבין ה-"תבן", הטפל. משמע, הוא מבצע איסוף נקודתי, ב-"פינצטה", של הנתונים הרלוונטיים לטובת מבצע ספציפי – מתוך הררי הביג דטה, תוך צמצום משמעותי של עבודה אנושית והאצת הניתוח ומיצוי המידע. כך, הלקוחות הסופיים – טייס הקרב או הצלף, למשל – מקבלים תוצרים מבצעיים איכותיים יותר, עם מגוון רחב יותר של מקורות מידע, שעברו טיוב נתונים.

כאן יש להזכיר את הענן הצה"לי ואת השילוב של הבינה המלאכותית בתוכו. תא"ל עומר דגן, מפקד לוטם, אמר לאנשים ומחשבים מוקדם יותר השנה כי "הענן המבצעי הביא לקיצור זמני הפיתוח בצבא… לאחר שהעלינו את מערכת מעגל האש, שיפרנו את החיבור בין הגופים השונים בצה"ל, יצרנו מצב של הזנת נתונים בזמן אמת והידקנו את הממשקים בין המפקדות והלוחמים בשטח. הבינה המלאכותית שבמעגל האש מספרת למפקדים האם הם עמדו ביעדים שנקבעו להם. כמו כן, המערכת הביאה ליותר דיוק בפגיעה במטרות ולקצב אש גבוה יותר, בעיקר בעת תקיפת כמה וכמה מטרות בו זמנית".

הפעולה של צה"ל הלילה.

הפעולה של צה"ל הלילה. צילום: דובר צה"ל

המערכות השונות ששילבו בצבא יודעות לטפל בכל סוג אירוע, תוך שילוב נתונים מודיעיניים ומבצעיים, כדי לצמצם את זמן ה-"מהחיישן ליורה" (Sensor2Shooter). כך, יושבי החמ"ל רואים את הכול בתמונה אחת גדולה, במקום אחד, באופן רב ממדי ורב זרועי – מודיעין, תקשוב ושאר זרועות צה"ל השונות.

רס"ן שובל חכמון, ראשת מדור פיתוח ומידע במצפ"ן, תיארה באחרונה את מערכת ההגנה מאיומי נ"ט (נגד טילים), אחיזת מרחב, שעלתה לאוויר באופן מבצעי באוגדת עזה במבצע עלות השחר. יצוין כי בין המבצעים שומר החומות ב-2021 ועלות השחר ב-2022, יחידת לוטם הביאה לשיפור האפקטיביות המבצעית של צה"ל בדרום. כה אמרה רס"ן חכמון: "אנחנו מבינים שלפזר אבקת AI על הצרכים שלנו זה לא הצעד הראשון הנכון לבצע על מנת לתת מענה לבעיות ביטחוניות או תהליכיות שצפות. הדרך לבצע בינה מלאכותית ג'נרטיבית דורשת תנאים מקדימים… השימוש ביישומי בינה מלאכותית סייע לצה"ל בהיבט המבצעי". יש להניח שהוא ממשיך לסייע.

תגובות

(93)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ביל

    כל הברברת על יכולות צהל מיותרת לחלוטין ופוגעת בביטחון המדינה מה זה נותן לעיתונאי שמיצר את הידיעות הללו רק נזק ביטחוני צריכה להיות גם צנזורה הולמת לדברים כאלו

  2. ודייק ...

    גרסה אחרת של הביטוי היא 'לבור את הבר מן המוץ' או 'לבור את המוץ מן הבר' – שכן גם את המוץ מפרידים מגרגרי התבואה. ריבוי הגרסאות ואי־הכרת הריאליה החקלאית אף הולידו ביטויים חסרי היגיון כגון 'לבור את המוץ מן התבן'.

  3. אוהב אמת

    אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב רק לכתבים מותר

  4. חילי

    בחנה מלאכותית זה בסדר.חייבים לשכלל מאד את הבינה של חיילי צהל

  5. יהודי פשוט

    צהל לא הרג את הילדים הניסוח מאוד חשוב ההורים שלהם הרגו אותם בכך ששמו אותם ליידם כשהם מיועדים לחיסול זה כמו הורה שלא חגר את הילד שלו בחגורת בטיחות וגם נסע באדום ומאשים את הרכב שהתנגש בו שהוא רוצח

  6. גפן דוד

    מאמר מעניין. רק לתקן טעות. המוץ הוא הפסולת ומפרידים את המוץ מהבר ולא מהתבן שהוא גם כן פסולת. הפרדת המוץ מהתבן משמעה עבודה לריק

  7. מוץ ותבן

    גם מוץ וגם תבן הם פסולת, לעומת הבר שאלו גרגרי החיטה. תעשו שיעורי בית לפני שאתם כותבים שטויות במיץ. מתוך האתר של האקדמיה ללשון עברית. https://hebrew-academy.org.il/2013/05/12/%D7%A0%D7%99%D7%91%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%AA%D7%A0%D7%95%D7%91%D7%AA-%D7%94%D7%A9%D7%93%D7%94/

  8. אוריאל

    כתבה שגויה בנושא הרג אזרחים ,צה"ל לא הרג אזרחים ,צריכים וחייבים לתקן את הכתבה

    1. צודק

      100%צודק... וגם עם כן זה מלחמה.וזה המחיר

  9. ראובן מששה

    רעיון נפלא שמקראים את הכתבות

  10. דמוד

    לידיעת הכותב: מוץ הוא קש ותבן הוא קש. הביטוי הנכון הוא: להוציא את המוץ מן הבר. בר היא התבואה-העיקר- והמוץ הוא הקש חסר הערך. לכן, אין דבר כזה להוציא את המוץ מהתבן.

  11. שלמה מדינה

    לתקוף את תת הקרקע בסמוך למסגדים בהם נוהגים ראשי נגיהד לבקר ולקבל הנחייה רוחנית. אין ספק שמאגרי אמלח מצויים שם! טוב נסיון אחד!

  12. רגע של עברית

    לפחות לפני שכותב תעשה גוגל על מוץ ותבן (ובר) המוץ זו הפסולת שנפטרים ממנה במיון הראשוני לאחר הדייש. בהמשך מפרידים בין התבן לבר כאשר הבר אילו הגרעינים מהם מפיקים קמח והתבן זה הקש שמשמש כמזות בהמות

  13. ת

    לא יעזור בינה מלאכותית כשלמקבלי ההחלטות אין אפילו שכל.

  14. שמי עוז

    כול הכבוד למפקדים ולחילים שלנו.והגיע הזמן ועם המגזר הדתים ,ישמרו על המדינת היום הישראלי ודמוקרטי.אמן כול הכבוד לצהל.

  15. גלילה

    כשלא יודעים מהו המוץ ומהו התבן בביטוי, יורדת אמינות הכותבים. חוץ מזה מעניין, נחמד לדעת.

  16. בס'דר חחח

    משאלות לב או עד הפאדיחה הראשונה

  17. סבא

    הביטוי הנכון "לבור את הבר מהמוץ, או התבן או הקש. מוץ, תבן קש הם החלקים שאינם אכילים לבני אדם. הבר הוא שאנו אוכלים

  18. דרוקר המינייאק

    לחסל את כולם,עם בינה,לא בינה,ושהעולם הנאור יקשקש בזנב

  19. משה לריאה

    יישר כח למוח היהודי שחנן אותו הקב''ה לבינה יתרה. עלו והצליחו

  20. תום

    למה כל אקט צבאי שנעשה עכשיו בלחימה בעזה מיד סבב של פרשנים בטלויזיה (בכל הערוצים) דואגים לפרשן לנתח ולהסביר מקצועית עד לרמה ממש מקצועית בעוד שאוייבנו נהנים להאזין וללמוד את שבעצמם לא היו יודעים ומבינים. בזמן לחימה השתיקה יפה ועל אחת כמה וכמה על הפרשנים. וחובתם לשתוק ולא לתת מחוכמתם ופרשנותם הידענית לאויביינו הסברים.

    1. רפאל

      בודאי ישנן סיבות נוספות להפצת מידע שכזה,ביכולתו להרתיע אותם והם יבינו כמה הם טפשים,אולי זה סתם מידע כוזב שבכוונה מושתל כדי להסיח את דעתם מתוכנית הרבה יותר מתוחכמת המחכה להם בהפתעה.מה שכן אוייבינו לא חכמים בכלל כי כדי להשמיד אותנו אין צורך להלחם בנו וליצור אוייב משותף לכל פלגי העם אלא רק לדאוג לרגיעה מוחלטת ואנחנו עם הזמן כבר נגיע למצב של מלחמת אזרחים,העיתוי שלהם היה מוקדם מידי.מסר לאוייבים-סבלנות ורוגע היא מה שתיצור פילוג בעם היהודי שבשגרה אנו שונאים את אהובינו ולא מכבדים את זקנינו ,ותובעים איש את רעיהו ל "כסף, כח,וכבוד,אתם אוייבינו הפעילים מאחדים ומחנכים אותנו לנטוש את חטאי הממון חטאי הכח והכבוד המטופש שלכם

    2. ביל

      היום זה לא מרתיע אף אחד כול עוד מדינת ישראל באמימות גרעינית שום דבר לא מרתיע זה רק מרתיע את ישראל כפלפי ארהב וארופה יכול להיות שיגיע זמן שישראל תצטרך לא להיות באמימות עדיף בכל זאת לשמור סודות מדינה לעצמינו לקבוצה של שותפי סוד ולא להעביר בידיעות אף אחד לא יפחד ולא ירתיע אף אחד

    3. חיים

      נכון מאוד הפטפטת כאן לא נסבלת.אין כאן צנזורה.הכל פתוח וחשוף לאוייבים. בושה וחרפה איזה נזק יש מהפטפטת הזאת.הישראלים מפטפטים את עצמם לדעת....מי יתחיל לסתום את הפה לכל הפטפטנים הללו??שבגללם ייתכן שהחלו להתקיף אותנו כשמסרו שאמריקה הורתה לנו לרוקן את הימחים שלה ולהעביר נשק לאוקראינה. לדעתי טימטום הגובל ברשלנות...לא? תקנו אותי אם אני טועה.

  21. לטאה

    הבינה בוררת את הבר מהתבן. ( המוץ והתבן לא נאכלים ע״י בני אדם , אלא הבר.

  22. אורח9889

    קדימה רוצו תספרו איך עשינו את זה ואת השמות ותמונות של מי שעשה. לא מתאפקים מלגלות למה לא להשאיר את זה בעמימות. למה המחבלים הפרימיטיביים לא מגלים כלום ואפילו משקרים כדי להטעות אותנו. כל השטינקרים.

  23. יעקב

    רק המחשבה שיש הקדוש ברוך הוא. הקב"ה בעזרנו

  24. AAr

    לא מבין ב - Al, אבל אם זה נכון, אני חושב, שבטחון שדה, אוסר לדבר ככה

  25. Sim

    חשאי ה Al זה קיסרנו אי אפשר לפרט יותר!!! חשאי רק הקיסר....ששששש הקיסר מפתח משהו ששששש....ששששש

  26. אלי מחדרה

    מות ותבן זה אותו דבר. שניהם עטיפה של הבר. החיטה עצמה. לכן אמור להפריד בין הבר לתבן...

  27. חובב עברית

    כשמפרידים מוץ מתבן, המוץ הוא הפסולת

  28. אור

    מזל גדול יש לעם ישראל שאין בתוכו הרבה אנשים מסוגך. טעויות קורות ויקרו גם בעתיד במהלך לחימה בשדה הקרב בתא שטח צפוף במיוחד כמו ברצועת עזה, אף טייס לא רואה ילדים סמוך ליעד ומחסל אותם. בושה לך שאתה מכנה טייסים בכינוי רוצחים, של נעליך לפני שאתה פולט מפיך את המילה המטונפת הזו על טייסי חיל האוויר הטייסים הכי מוסריים והכי כירורגים בעולם. צה"ל על כל חייליו, מפקדיו וטייסיו עושים עבודת קודש בתנאים הכי קשים בשדה הקרב ובזהירות הגדולה ביותר.

  29. עדי

    זה שנהרגו ילדים בעזה ונשים הם עושים זאת בכוונה שמים לידם ילדים ונשים שאנחנו לא נירא וטוב שהיה כך לקחנו את הדור הבא והנשים שמלמדות את הילדים ד שטויות.

  30. שלמה המלך

    שהקב"ה ישמור על חיילי צה''ל,ועל מדינת ישראל ויימגר את אויבינו אמן.

  31. שלום

    אני חושב שמשהו השתבש אצלנו,פעם לא היו מתרברבים הכל בצניעות ודיסקרטיות,היום הכל מוחצן,אין לזה טעם טוב,זה מריח לא טוב

  32. אורי

    די עצוב שיש לנו את כול זה ועדיין יש לנו סבב לחימה פעם בשנה בקצב הזה יגמרו השמות לתת לסבבי לחימה

  33. דני

    הכל טוב ויפה , אבל מי שקובע את המציאות מול עזה אלה ארגוני הטרור ולא צה''ל הגדול והחזק !

  34. מיכאל

    כתבה הזויה בכל מימד אפשרי : 1 לא מבין כלום בAI ,אך אם זה מה שמיטב המוחות שלנו ממציאים ,עדיף לחזור לתקופת האבן 2. בטוח שחלק מהאנשים שעוסקים בטכנולוגיות אלו בצבא ,צועקים במלוא גרונם "דמוקרטיה " בקפלן ,אשתמש גם בקריאה מהמחאה,בושה ,בושה ,בושה, אם אתם נותנים יד לפיתוחים שהורגים ילדים ,ושלא ימכרו לכם "ביטחון ישראל" כי זה בדיוק משרת את אותו משטר צבאי טוטליטרי שנגדו כביכול אתם מוחים

    1. דורון

      תמצא לך מדינה טובה יותר ותעבור אליה בדחיפות.

  35. אריק

    תאכלס.... לאזרח ....בשדרות ובעוטף עזה . לא מעניין הקשקוש הזה. מה שמעניין זה תוצאה סופית. כל הפיתוח הזה בשביל מי? בשביל מה? AI למה זה נועד? לחסל את מי ......חחחח.... זה פשוט בדיחה כל ההסברים האלו

  36. בר

    הכוונה היא שה AI בורר את המוץ מן הבר. את הטפל מהעיקר, את הקליפות והקש מגרעיני החיטה. ממליץ לקרוא את המאמר המצוין https://www.safa-ivrit.org/expressions/mots.php.

  37. גלעד

    בסופו של דבר אלה אנו הישראלים שמאפשרים מצב אבסורדי בן יורים טילים לעבר ערים שלנו. השמדת כל אזור ממנו יורים טיל קלה צבאית וגם זולה… אלה אנו הישראלים שבוחרים להפוך את צהל לחברת פינוי בינוי: מעדכנים מראש שההפצה מגיעה, מוודאים שכולם פונו ומורידים נדל״ן ובסוף גם דואגים לבנייה מחודשת

  38. משה כהן

    כותרת מטעה ועל גבול השקרית אין במאמר שום קישור בין החיסול לנכתוב. אולי ה ai בצבא עוזר באיסוף וניתוח מידע על שלושם בצורות שונות אבל המידע שהם נמצאים 3 בדירותיהם בזמן מסויים לא הגיע מ ai. הכתבה זה סתם ניסיון לפאר

    1. מסכים

      זה סתם צה״ל שמנסה להישמע מגניב בעזרת הבאזוורד הנוכחית.״

    2. סיימון

      לרוב הכתבות בנייד הן שקריות ואין הכותרת מעידה על התוכן שמתחתה ! הכל כתוב שלוש פעמים לפחות !

    3. Amizur Nachshoni

      האם הAI יכול לפתור את בעיית הקונפליקט בין ישראל לפלסטינים?

    4. צודק מאוד

      נוסף על כך תופעות התא"לים המזמרים היא תופעה בזויה.

  39. ק. פריש

    השיטה לא בודקת אם יש עוד מישהו בסביבתו של המטרה לחיסול ממוקד...

    1. מ.

      מי שנמצא בסביבת מבוקש יודע שהוא ליד מבוקש והוא מזדהה עם גורלו של המבוקש בין ברצון בלי ללא רצון

  40. עוז

    "המוץ" ו"התבן" שניהם גם יחד הם הפסולת של התבואה וטפלים אליה... הנכון לומר הוא שהבינה המלאכותית בוררת את ה"מוץ והתבן" - הטפל, מה"גרגיר" - העיקר...

  41. רן

    ה-AI לא בורר את ה״מוץ״ מן ה״תבן״ אלא את ה״בר״ מן ה״מוץ״

    1. בלעם

      תת רמה של כתב וכתבה, מהמילה הראשונה ועד לאחרונה כיאה לתקשורת של המאה 21, קילו בשקל.

  42. 8200

    מה אומרים לטייס שיורה את הטיל אחרי שירה ? איזה יופי הרגת את מי שהיה צריך והפעם הצלחת רק עוד 10 אנשים חפים מפשע, אזרחים מבינהם 3 ילדים לרצוח זה הרבה יותר אוב מפעם שעברה . וואווו הבינה המלכותית עובדת מעולה , זה רק 10 אזרחים , בקטנה .... רוצחים ! הטייסים הם פשוט רוצחים!!!

    1. אזרח לא פריבלג

      שאם לא תהרוג אותם הם יהרגו אותך מה לעשות זה כורח המציאות אף מדינה בעולם בשעת מלחמה לא מתנהגת אחרת אם כבר ישראל בין המקומות הכי המוגנים לצערי

    2. לא הבנתי

      צר לך על כך שמדינת ישראל היא המדינה הכי מוגנת בעולם? שמדינות נוהגות כך בעת מלחמה? יש פה בכלל שמץ של חשיבה הגיונית?

    3. בינה

      אומרים לו שמי שרצח 6 מבני משפחת חתואל, אם וארבעת בנותיה שלא פגעו באיש, לא רגיש כל לרצח.

    4. יובה

      לא, בוא פשוט ניתן להם לירות עלינו ללא תגובה. גם המשגרים שלהם הם לרוב באזור מגורים ומוקפים באזרחים חפים מפשע. אז מה הפתרון שלך? להרים ידיים ופשוט לספוג את הטילים בשקט?!

    5. ישראלי

      הבינה המלאכותית עובדת מעולה מחשבת שעדיף הרג של 10 אזרחים ולסכל 3 שהיו אחראים על עשרות אם לא מאות רק אחד מהם אחראי על רצח של אשה עם 4 ילדות . יבוא היום והבינה המלכותית גם תעקוב אחרי אנשים שכותבים שקרים כמוך ותצליח להבין מהן המטרות שלך . לא צריך להיות חכם על מנת לדעת מי ומה אתה בדיחה !.

    6. יהודה יעקבי

      בא נראה איך תדבר אחרי שח''ו יפגע טיל בבית שלך.

    7. אתה הדיוט

      על מי אתה מרחם בדיוק על אנשים ששמחים שנשחטים כאן ילדים יהודים שכל רצונם להרוג כמה שיותר יהודים תתעורר גם אם בצד השני נהרגו חפים מפשע לא נורא לא תמיד אפשר לדייק מעניין אם אתה שןאל את המחבלים בעזה למה הם מנסים לרצוח ילדים נשים וטף תשאל אותם הדיוט

    8. מרק

      אתה מושפע מהמחשב חזק איזה משחק יש לך גיטי אי מתקדם זורקים עלינו טילים ואנחנו מתים ואתה קורא לטיסים שלנו רוצחים איך סימת קורס או למדת היית פעם מפקד שצריך לקבל החלטות

    9. רפאל

      זה מעשה מוסרי מאד. סיכול המחבלים האלה מציל חיים של אזרחים חפים מפשע. אזרחים שמאפשרים להם לחיות ביניהם בעצם מגינים עליהם ומאפשרים להם להמשיך לעסוק בהרג. ברור שעדיף לא לפגוע בהם כי הנזק שלהם פחות, אך לא ניתן לתת לרוצחים חסינות ולהמשיך במעשי הרצח שלהם של אזרחי ישראל. מעבר למוסריות במעשה הוא חוקי לחלוטין ע"פ החוק הבינלאומי.

    10. חזי

      הרחקת לכת... הקם להורגך השכם להורגו. לעיתים הברירה היא אם לפגוע ביעד ומשפחתו או לתת ליעד להרוג את ילדיך.

    11. ניר

      רוצחים? אתה בכלל מבין את המשמעויות? אין לי טיפת סובלנות לקיצוניים פנטיים משני הצדדים. נמאסתם, הזויים!

    12. Arc

      את/ה מדבר גבוהה מעניין מה קורה אם הבית שלכם היה מופצץ כל יום שמתחשק להם . ואתם או המעגל הקרוב היה נפגע מה היה התגובה שהייתם רושמים . במלחמה כמו במלחמה יש נפגעים , ולא תמיד אפשר לדייק רק למחזיק הנשק .

    13. נעמה

      אתה צודק.ואנט חושבת שהתוכנה סייעה ןצהל להמעיט בפגיעות באזרחים.המלחמה היתה מוצדקת ובאה להגן עליכם והתקפת צהל לא סתם התקפה

    14. באנדי

      אל תאכל כל דבר שהם אומרים, אצלהם הרבה 'מהמתים קמים לתחיה' מאחורי זווית של איזה קיר. נרצחו כל כך הרבה ישראלים בין היתר גם על ידי המחוסלים, ספק אם התבטאת כך, מדינה אחרת מורידה את כל הביניים במודע לעומת אצלנו שנפגעו ישראלים בגלל חשש לפגיעה בלא מעורבים.

  43. סיגל

    ווא מדהים אבל קצת מפחיד ועצוב שאנחנו צריכים להתעסק בתחום הזה בכלל במקום לפתח דברים מועילים יותר לאנושות

  44. דוד תלמוד

    כתבה מעניינת על טכנולוגיה עדכנית מודרנית, אבל אם הכותב היה מתמצא בטכנולוגיה החקלאית הקדומה היה יודע כי המוץ הוא טפל בדיוק כמו התבן וכי הבר (הגרעין) הוא העיקר שלמענו מפרידים (בזרייה אל הרוח) את המוץ (שהוא הקליפה הדקה של הבר) , ואחר כך ע"י נפה (כברה) את הבר מן התבן. לכן הביטוי העברי הנכון הוא "לבור את הבר מן התבן". בברכה, דוד תלמוד מהנדס ומשפטן הדרכה הנדסית וניהולית https://davidtalmud.wordpress.com/

    1. אלקס

      כתבה ברמה נמוכה מאוד, והצורך לציין מוות של אזרחים וילדים מחזק את הצורך לסגור לכם את האתר

אירועים קרובים