"לפזר אבקת AI על צרכי הביטחון – לא הצעד הראשון הנכון לבצע"

"הדרך לבצע AI גנרטיבי דורשת תנאים מקדימים", אמרה רס"ן שובל חכמון, ראשת מדור פיתוח ומידע במצפ''ן ● בכנס IT FOR IDF של אנשים ומחשבים היא דיברה על מערכת אחיזת מרחב ועל השימוש ב-ChatGPT בצה"ל

רס"ן שובל חכמון, ראשת מדור פיתוח ומידע ביחידת מצפ''ן שבלוטם.

"אנחנו מבינים שלפזר אבקת AI על הצרכים שלנו זה לא הצעד הראשון הנכון לבצע על מנת לתת מענה לבעיות ביטחוניות או תהליכיות שצפות. הדרך לבצע בינה מלאכותית גנרטיבית דורשת תנאים מקדימים", כך אמרה רס"ן שובל חכמון, ראשת מדור פיתוח ומידע ביחידת מצפ"ן שבלוטם, המהווה חלק מאגף התקשוב וההגנה בסייבר.

רס"ן חכמון דיברה בכנס המחשוב הצבאי IT FOR IDF. הכנס נערך באחרונה, בהפקת אנשים ומחשבים ובשיתוף העמותה להנצחת חללי חיל הקשר והתקשוב, באתר העמותה ביהוד, בהשתתפות יותר מ-200 אנשי ויוצאי צבא ומערכת הביטחון. נושא המפגש, ה-36 במספר, היה "טכנולוגיות ויישומי AI לשימושי מערכת הביטחון". הנחה אותו סא"ל (מיל') אודי קאוף, חבר הוועד המנהל של העמותה.

בהרצאתה הציגה רס"ן חכמון למשתתפי הכנס כיצד השימוש ביישומי בינה מלאכותית סייע לצה"ל בהיבט המבצעי. היא תיארה את מערכת ההגנה מאיומי נ"ט (נגד טילים), ששמה הוא אחיזת מרחב, ואשר עלתה לאוויר באופן מבצעי באוגדת עזה, במסגרת מבצע עלות השחר. יצוין כי בין המבצעים שומר החומות ב-2021 ועלות השחר ב-2022, יחידת לוטם הביאה לשיפור האפקטיביות המבצעית של צה"ל בדרום.

ChatGPT בצה"ל

"כולם מדברים על ChatGPT, ובצדק", אמרה רס"ן חכמון. "קודם כל, כדאי להתנסות בזה. במבט ראשון וגם במבט שני – זה דבר מדהים. השירות האפליקטיבי הזה באמת מנהל שיחה, מדובר במערכת קוהרנטית, ואפילו אינטליגנטית". היא ציינה שהיא הכינה את המצגת שלה לכנס בעזרת ChatGPT.

על הבמה: רס"ן שובל חכמון, רמ"ד יישומי אג"מ ביחידת לוטם באגף התקשוב והמרצה האישה היחידה על הבמה. הרצאתה עסקה באחיזת מרחב-מידע לאפקטיביות מבצעית.

רס"ן שובל חכמון, ראשת מדור פיתוח ומידע ביחידת לוטם שבאגף התקשוב, על הבמה בכנס. צילום: פלי הנמר

לדברי רס"ן חכמון, "לטכנולוגיות של בינה מלאכותית גנרטיבית יכולות להיות השפעות מרחיקות לכת על עולמות רבים שלא חשבנו עליהם. בסוף, הכוח של ChatGPT הוא ביכולתו להיות מחולל AI. אנחנו, בצה"ל, לומדים אותו בימים אלה, ואיך אפשר להיות יותר פרודוקטיביים על בסיס היכולות המרשימות שלו".

מערכת שפותחה בעקבות נפילתו של חייל נח"ל

"כולם משוחחים על קצה הקרחון, משמע – לאפשר AI בהקשר, אבל יש חלק לא פחות מרכזי, והוא איך הופכים את ההקשר למועיל", אמרה רס"ן חכמון. "לכן, לפני שמתחילים יש לעשות כמה דברים: זיהוי בעיה או הזדמנות, המשקפים צורך אמיתי ומובהק; חקר וניתוח מרחבי המידע הקיימים הרלוונטיים, שאותם ניתן למצות לטובת פתרון הבעיה; לקיחת המידע ובאמצעות חיבור נתונים – הפיכתו לידע; קביעת יעד של קבלה של מוצר בר קיימא, שמייצר הצלחה ואמון. זאת, על מנת להגיע לתוצר ראשוני טוב, שיניב מענה חיובי ויבנה אמון; בניית מודל AI מותאם להקשר; וטיוב האיטרציות".

על מנת להמחיש את האתגר, היא הביאה כדוגמה את לוחם צה"ל, סמ"ר עומר טביב ז"ל, שנהרג בתקרית קשה בגבול רצועת עזה, שבה שיגרו מחבלי חמאס טיל נ"ט לעבר רכב צבאי. "אם בצורך אמיתי וחד עסקנו", אמרה, "אז שם בדיוק התחלנו את אחיזת המרחב: אחד האתגרים המרכזיים של צה"ל בכמה גזרות הוא פגיעת ירי נ"ט. הפגיעה בג'יפ של לוחמי הנח"ל, שהביאה לנפילתו של סמ"ר טביב ז"ל, גרמה להבנה שיש כאן הזדמנות להשפיע על ההתראות לירי נ"ט והניעה אותנו לפתח את המערכת".

"עם צורך מבצעי חד יצאנו לדרך, על מנת לפתח מערכת שתתריע ל(לוחמי ויחידות ה)קצה המבצעי על סיכון לפגיעת נ"ט. עם חיבור המידע המתאים, דוגמת מה התכסית והתבליט של האזורים החשופים, מהן ההתראות על סיכון לפגיעה ומהן נקודות המיקום של הכוחות. בחיבור המשולש של אלה עם מהם הכלים הקיימים ביחידה, כמו צ'ט שמאפשר יצירת בוטים, ותשתיות ביג דאטה פיתחנו את מערכת אחיזת מרחב", אמרה.

רס"ן חכמון הסבירה ש-"מערכת אחיזת מרחב מאפשרת יכולת התראה לכוח ולמפקדיו, עם כניסה לאזור מסוכן – בווטסאפ הצה"לי, המוכר למשתמשים, עם בוט שמאפשר להפעיל את המערכת ולקבל את ההתראות בהתאם. כך אנחנו מאפשרים יכולת התראה מבוססת מידע ומדויקת". היא הוסיפה כי "בנינו לוגיקות על המידע הזה, יצרנו אמון ביכולת לדייק ולהתריע בזמן אמת. זה לא פשטני לגמרי – יש עוד נתונים והתנהגויות שהמערכת יודעת להתחשב בהם".

לסיכום אמרה רס"ן חכמון כי "במבצע עלות השחר, המערכת היוותה חלק מרכזי מסיכול פיגועי הנ"ט של האויב. ב-48 שעות לחימה המערכת עיבדה 12 מיליון נתונים על מיקומי כוחות והפיצה 36 אלף התראות לכוחות הפרוסים. כעת, אחרי שביססנו את אמון הלקוח, אנחנו עוסקים בהוספה של יכולות בינה מלאכותית, כחלק ממכפיל כוח מרכזי. היעדים הם לעבור מעיבוד של התראה ממוקדת נ"ט למצרף של התראות בזמן אמת, עם עיבוד מידעים בקצה, תעדוף חכם לאיומים והמלצה חכמה לאמצעי נגד. כדי לשפר את יכולת ההתראה, אנחנו עוסקים ביכולת התראה קולית במכשירי הקשר ובעיבוד טקסט שלה – ליצירת פלט קול מדויק ומציאותי במכשירי הקשר של הלוחמים, שנשמע טבעי. בהמשך נוסיף יכולות ניהול שפה טבעית, חכמה, עם תגובה בהתאם לאירוע המתרחש, וכן יכולות מדידה של תבניות פעולה, על מנת לאפשר לנו להתייעל באופני התגובה וההתנהלות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רמ״ד

    בחורה רצינית ומקצועית. עלי והצליחי!

אירועים קרובים