"יציאת ההיי-טקיסטים לרחובות היא התופעה הכי מרתקת במחאה"

כך אומר מריאן כהן, יו"ר איגוד ההיי-טק, בראיון לרגל יום העצמאות * אני לא ישן בלילות ומודאג הן כאזרח, כאבא וסבא והן כמי שחשוף להשלכות על הענף", אומר כהן

מריאן כהן, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים.

"יציאת ההיי-טקיסטים לרחובות היא אחת התופעות הכי מעניינות ומרתקות של מה שקורה פה בשלושת החודשים האחרונים, אותי זה הפתיע וגם מרגש", אומר מריאן כהן, יו"ר איגוד תעשיות ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים ונשיא חברת ח.מר, בראיון לאנשים ומחשבים לרגל 75 שנים למדינה. "הם יוצאים לרחובות, כי הם מבינים שמשהו פה עומד להשתנות, והם לא מוכנים לקבל את זה", אומר כהן, שהוא עצמו נמנה עם המפגינים המתמידים ברחוב קפלן בת"א.

מתוקף תפקידו הציבורי, כהן חשוף להשלכות הישירות של המשבר בענף ההיי-טק על הכלכלה והחברה הישראלית. "אני מודאג ולא ישן טוב בלילות, קודם כל כאזרח, כאבא וסבא לנכדים וגם שומע את מה שקורה בענף," אומר כהן. "עכשיו כולם מבינים את החשיבות של הענף למדינת ישראל ומה יקרה אם לא יהיה פה היי-טק".

כאשר הוא נשאל לסיבות לכך, שדווקא מחאת ההיי-טק היא הדומיננטית, בה בשעה שבמשך שנים אמרו עליהם שהם פריווילגים ויושבים על הגדר, הוא משיב: "זו שאלה סוציולוגית שאני מבין קטן בה. אני יכול להעריך שכל עוד היה טוב, כולם היו מרוצים, אז כולם ישבו בשקט. כאשר הם הבינו שדברים עלולים להשתנות, הם הגיעו למסקנה שלא למדינה הזו הם גדלו, והם לא רוצים את זה. הם מבינים שאסור להירדם, כי התוצאה תהיה הרבה יותר גרועה", הוא אומר. ולא צריך להמתין יותר מדי כדי להבין עד כמה המצב משפיע על אנשי ההיי-טק.

טענה אחרת היא, שאכן המשבר לא החל כעת, אלא הוא תופעה של המשך התפתחות ממציאות די מדומה שכל ענף ההיי-טק בעולם חי בה."מבחינה זו, התיקון הזה היה צפוי והוא מבורך. חברות מתחילות לשמור על הכסף שלהן, אין יותר מסיבות ראווה, וגם העובדים מוכנים לעבוד בשכר יותר ריאלי", אומר כהן. "אבל אי אפשר להתעלם מההשפעה של הסיבות למחאה שהחלה פה לפני כמה חודשים".

בכאב רב הוא מספר כיצד הוא רואה וכיצד חבריו מספרים לו על מספר גדל והולך של אנשים צעירים בני שלושים פלוס, ולא רק עובדי היי-טק, שאורזים הכל ופשוט עוזבים, והם לא חלק מאלו שעושים רילוקיישן. "אתה צריך להבין, שאדם שלוקח את המשפחה שלו למקום שלא בהכרח מישהו מחכה לו, הוא עושה זאת כי הוא מרגיש שהוא לא יכול יותר. וזה כואב לי. כי מי יעזוב? כל הטובים, כל אלו שעושים את מה שהם עושים פה לטובת כל המדינה, אבל הם יעשו זאת במקום אחר, ומי יישאר פה?"

כהן אומר, כי הוא מסביר לכל מי ששואל, שהנהנית הראשונה מפירות הצלחת ההיי-טק היא המדינה, מהמיסים והחידושים, שמשפיעים על כל המשק, שלא לדבר על האקוסיסטם.

"רבים לא מכירים את התעשייה באמת, הם חושבים שזה רק ברחוב רוטשילד בתל אביב, ולא יודעים על המפעלים היצרניים שהם לב ליבו של הענף, ובלעדיהם המדינה לא יכולה להתקיים", אומר כהן. אבל החברות האלו צומחות מחברות צעירות של אותם יזמים צעירים שכהן לא מפסיק להתהלב מהם ולהצדיע להם. "כולם צריכים לחבק אותם על כל מה שהם תורמים ל למדינה", הוא אומר.

כהן דוחה את הביקורת שהוטחה כלפי האיגוד שהוא עומד בראשו ונגד התאחדות התעשיינים, שלא עשתה מהלכים ברורים יותר כדי לשקף את הסכנה. "בארגון שלנו, כמו בחברות היי-טק, יש חלקים שנגד הרפורמה ויש חלקים בעד. גם לא כל חברות ההיי-טק הן אותו הדבר. אבל אני שמח שחברות רבות, כולל החברה שאני עומד בראשה, נתנו יד חופשית לעובדים להפגין, ואצלנו ביום שלמחרת פיטורי שר הביטחון גלנט, הודענו כי אנו סוגרים את החברה כדי שהעובדים יילכו להפגין, אבל כמובן אפשרנו לכל מי שרצה לבוא לעבוד. לא כפינו שום דבר על אף אחד, וכך עשו גם מעסיקים אחרים", מספר כהן.

האם בחדרים סגורים מקבלי ההחלטות, הממשלה, לא מפנימים את גודל המשבר? לכהן אין תשובה על כך. "הם שומעים, הם מבינים, אבל כל אחד שומע את מה שהוא רוצה, ויש חלק שאומרים שבעזרת השם הכל יהיה בסדר".

כהן מקווה שמקבלי ההחלטות יבינו שמחאה המונית כל כך אינה דבר שנשלט על ידי אדם אחד. "זה כבר מזמן לא מאבק רק על הרפורמה המשפטית. היא הציפה הרבה דברים שהיו עקומים, ואלו שמפגינים, בעיקר אנשי ההיי-טק, משדרים מסר לממשלה שהם דורשים תיקון".

ולסיום, ביקשנו משהו אופטימי: האם ההיי-טק ימשיך להיות פה גם הלאה? "ללא ספק כן", אומר כהן בביטחון. "אין לנו ברירה. יש פה אנשים מצוינים, יש לנו מדינה עם חדשנות מעוררת השראה, עושים פה דברים נפלאים, חייבים להמשיך כי אין שום אלטרנטיבה אחרת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים