המבקר: רק שביעית מהמשרתים ביחידות הטכנולוגיות – מהפריפריה

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, ממליץ לצה"ל "להמשיך לפעול לצמצום הפערים ולהגדלת ייצוג הפריפריה בתפקידים טכנולוגיים" ● צה"ל: המטרה היא שעד 2026, שיעור המשרתים מהפריפריה ביחידות הטכנולוגיות יגיע ל-30%

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.

שיעור תושבי הפריפריה המשרתים כחיילים במסלולים הטכנולוגיים העיקריים של צה"ל, במודיעין ובאגף התקשוב, נמוך ביותר – כך קובע מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדו"ח ביקורת בנושאי ביטחון שאותו הוא פרסם היום (ג').

בדו"ח נכתב כי "בצה"ל יש מגוון תפקידים בעולמות הטכנולוגיים, שמקנים למשרתים בהם ניסיון שנחשב למועיל בשוק העבודה האזרחי, ומשכך הם נחשקים על ידי מלש"בים (מועמדים לשירות ביטחון – י"ה) רבים". בביקורת נמצא ששיעור תושבי הפריפריה שמשרתים במסלולים הטכנולוגיים העיקריים עומד על קצת יותר ממחצית משיעורם ביחידות בכלל צה"ל: 16.5% במסלולים הטכנולוגיים העיקריים לעומת 32% ביחידות בכלל צה"ל.

"מומלץ כי צה"ל ימשיך לפעול לצמצום פערים בין מלש"בים מהפריפריה ובין שאר המלש"בים, ולהגדלת ייצוג הפריפריה בתפקידים טכנולוגיים", כתב המבקר. "כמו כן, משרד מבקר המדינה ממליץ לבצע תהליכי תחקור ובקרה מעת לעת בעניין היוזמות השונות הכרוכות בצמצום הפערים האמור, בדגש על תרומת השינויים בתהליכי המיון לצמצום פערים אלה ולעמידה ביעדים שקבעו שר הביטחון והרמטכ"ל".

"אחת ממטרות התכנון הרב שנתי של המיון בצה"ל היא להרחיב את מקורות כוח האדם בתחומים הטכנולוגיים והטכניים בצבא, שמצויים בתת איוש משמעותי, ולהתאימם לשיאי כוח האדם בתחום זה", ציין אנגלמן. "מטרה נוספת היא מיון הוגן ושוויוני של מלש"בים. צה"ל מחבר בין שתי המטרות האמורות ופועל למימושן, בין היתר באמצעות יוזמות שונות שמוכוונות ליצור תמהיל שוויוני יותר של משרתים מהפריפריה בתפקידים איכותיים בכלל וטכנולוגיים בפרט. באוגוסט 2021 הגדיר שר הביטחון (דאז – י"ה) יעד ולפיו 30% מהחיילים מהפריפריה ישתלבו ביחידות הטכנולוגיות".

צה"ל מסר בתגובה כי "כחלק מהמנגנון הלאומי, הצבא עוסק בצמצום הפערים בין אוכלוסיית הפריפריה למרכז ומשקיע מאמצים אדירים בבניית מסלולים ייחודיים, ובהם מסלולי עתודה אקדמית; בהרחבת תוכניות טכנולוגיות בפריפריה; ובטיוב השיבוץ לאוכלוסיות הפריפריה באמצעות קביעת מדיניות מפצה. צה"ל פועל להנבטת מקורות כוח אדם בפריפריה באמצעות תוכניות ליצירת מוביליות, דוגמת התוכניות עתידים, עתידים להוראה, תלפיות ומגשימות. ממדי ההשפעה של התהליכים שננקטו לקידום אוכלוסיית הפריפריה עדיין לא ניכרים, מכיוון שמדובר בתהליכים ארוכים, שמתפרסים על כמה שנים. הרמטכ"ל קבע יעד ולפיו שיעור המשרתים מהפריפריה ביחידות טכנולוגיות יתייצב על 30% עד לסוף 2026".

פגיעה בזמינות השירות למלש"בים – בגלל תקלות במערכות ה-IT

ב-2016 פרסם משרד מבקר המדינה דו"ח בעניין המיון והגיוס לצה"ל, והדו"ח הנוכחי בחן את תיקון הליקויים העיקריים שצוינו אז. בין היתר, המבקר בחן את תיעוד הטיפול בפניות מלש"בים והזנת נתוניהם במערכות הטכנולוגיות. בביקורת הקודמת נמצאו ליקויים בתיעוד במערכת הצבאית הממוחשבת לטיפול בלקוח, של פעולות שביצעו כלל הגורמים המטפלים במלש"בים. בביקורת המעקב עלה כי הליקוי לא תוקן: "נמצאו היעדר תיעוד וחוסרים בתיעוד ובהזנה של מסמכים – הן במערכת לטיפול בלקוח והן במערכות ממוכנות אחרות, וכן תקלות בתיעוד במערכת הניהול, שאליה מוזנים נתונים של המלש"ב", ציין אנגלמן.

עוד מתח המבקר ביקורת על רציפות התפקוד של המערכות הממוכנות במרכז השירות של מיטב – היחידה המופקדת על ביצוע הליכי המיון והשיבוץ של כלל המלש"בים והחיילים בצה"ל. יחידה זו הוקמה ב-2006 מאיחודם של הבקו"ם ומנהל הגיוס. בביקורת הקודמת נמצא שחלו שיבושים רבים ותדירים ברציפות התפקוד – הן של שרתי המוקד הטלפוני שבמרכז השירות והן של שרתי מערכת הניהול, ובעקבות שיבושים אלה המערכות מושבתות, או עובדות באיטיות, לתקופה מסוימת – והדבר קורה מדי חודש. בביקורת המעקב נמצא שהליקוי במערכת הטלפוניה תוקן. לגבי מערכת הניהול צוין כי "הליקוי לא תוקן, ועקב כך נגרמת פגיעה בשירות למלש"ב".

לפי המבקר, "מרכז השירות נותן מענה לפניות של אלפי מלש"בים ביום. מדובר בארגון גדול, שצריך להתנהל באופן שוטף ותוך מספר מזערי של תקלות. תקלות במערכות שבמרכז השירות בתדירות ובהיקף שצוינו פוגעות בזמינותו של השירות למלש"בים. זאת, משום שכל תקלה עלולה לגרום לעיכובים בטיפול בהם. משרד מבקר המדינה ממליץ להוסיף ולהתאים את התשתיות של המערכות הממוכנות המשמשות את מרכז השירות במיטב לתכולות החדשות המתווספות, ולפעול לשיפור זמינותן על פי תקני איכות מקובלים בתחום זה".

צה"ל מסר בתגובה כי "כמו כל מערכת גדולה, עדיין יש מקרים שבהם מערכת הניהול פועלת באיטיות או נופלת. זאת, אף ששינויים תשתיתיים ואפליקטיביים שהוטמעו במערכת, בשילוב פעולות מנע תחזוקתיות, הביאו לשיפור ניכר לעומת השנים שעברו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים