מסימני המשבר: ירידה של 22% בהשקעות אירופיות בהיי-טק הישראלי

סכום ההשקעות של גופים מאירופה בסטארט-אפים ישראליים עמד אשתקד על 1.66 מיליארד דולר לעומת 2.14 מיליארד ב-2021 ● ירידה חדה גם במספר העסקאות ● עם זאת, מומחים צופים שהמגמה תתהפך בשנה הקרובה

השקעות מאירופה, אבל לא רק ממדינות האיחוד.

המשבר הכלכלי נותן את אותותיו גם על ההשקעות האירופיות בחברות היי-טק ישראליות: על פי נתונים שפרסמה אתמול (ג') חברת המחקר IVC, הסכום שגופים מהיבשת השקיעו בסטארט-אפים ישראליים עמד ב-2022 על 1.66 מיליארד דולר – ירידה של 22.5% לעומת 2.14 מיליארד ב-2021. מספר העסקאות שבהן היה מעורב אשתקד כסף אירופי עמד על 239. ההון שגייסו סטארט-אפים ישראליים בשנה שעברה ממקורות אירופיים עמד על כ-10% מסך ההשקעות שגויסו בישראל.

יצוין כי לא מדובר רק בהשקעות ממדינות שחברות באיחוד האירופי, אלא גם מבריטניה ומשווייץ. עם זאת, אחד
הגופים שמובילים במספר ההשקעות בסטארט-אפים ישראליים בחמש השנים האחרונות מגיע מלוקסמבורג: מועדון האנג׳לים La Maison Compagnie d’investissement, שביצע בין 2018 ל-2022 כ-50 השקעות בהיי-טק הישראלי. שני גופים בולטים נוספים הם קרן ההון-סיכון הגרמנית טארגט גלובל (שהוקמה בברלין על ידי הישראלים ירון וולר ושמואל חפץ), שהשקיעה ב-45 חברות, וקרן לוקאל גלוב הבריטית, עם 37 השקעות בחברות ישראליות בתקופה המדוברת. ככלל, בחמש השנים האחרונות חל זינוק של 55% בסכום הממוצע של עסקאות ההשקעה האירופיות בהיי-טק הישראלי.

עוד עולה מהנתונים כי במהלך 2022 נרכשו תשע חברות סטארט-אפ ישראליות על ידי גופים אירופיים בסכום של 2.34 מיליארד דולר, לעומת 29 עסקאות שבוצעו ב-2021 בסכום של 2.14 מיליארד. המשמעות היא ירידה תלולה בסכום הממוצע פר רכישה. העסקה הגדולה בעשור הנוכחי בוצעה ב-2021, ובמסגרתה נרכשה XM Cyber של תמיר פרדו, לשעבר ראש המוסד, ונעם ארז ב-700 מיליון יורו על ידי קבוצת הקמעונות הגרמנית שוורץ.

כמעט חצי מגופי ההשקעות האירופיים שפועלים בישראל – לא ממדינות האיחוד

על פי נתוני IVC, בישראל פועלים כיום 66 גופי השקעות אירופיים, כאשר 36 מתוכם מגיעים ממדינות האיחוד האירופי, 20 מבריטניה ו-10 משווייץ.

גילי צגלה, מנכ"ל נובה ווינד, שפועלת בעולם ההשקעות הזרות בישראל, חוזה שלמרות הירידה בשנה שעברה, מגמת ההשקעות והעניין בשוק הישראלי מצד גופי השקעה וחברות ענק מאירופה תגבר בשנה הקרובה. “החברות והמשקיעים מאירופה נמצאים כיום בנקודה שבה הם חייבים להסתכל החוצה למקומות כמו ישראל, שתספק להם את מה שעסקים בכל העולם מחפשים: חדשנות, מוצרים חדשים ומודלים עסקיים מנצחים, ואלה לא הולכים להיעלם מכאן", אמר.

לדברי גיא הולצמן, מנכ"ל IVC, "הפעילות של גופי השקעה אירופיים בישראל מתקדמת בהדרגה. היקף ההשקעות שמגיע מגופים אירופיים עולה במשך השנים. אמנם, הכספים מאירופה עדיין נמוכים משמעותית לעומת ארצות הברית, אך הסכומים כבר יציבים, מעבר לרף של מיליארד דולר. אנחנו רואים משקיעים מאירופה לוקחים חלק גדול יותר בחברות שמבצעות גיוסים משמעותיים, וגם בגיוסים בעלי משמעות אסטרטגית. ההתקדמות ניכרת גם בסוג המשקיעים, וכוללת כספים מגופים פיננסיים שנחשבים לגדולים בעולם בעולמות הון-הסיכון וניהול ההשקעות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים