תחקיר בינ"ל חושף: האקרים מישראל מתערבים בבחירות ברחבי הגלובוס

לפי תחקיר של עשרות עיתונאים, צוות חורחה ממודיעין הפיץ פייק ניוז והשתמש ביכולות סייבר ב-33 מערכות בחירות ברחבי העולם, כשב-27 מהן הוא עשה זאת בהצלחה ● ראשי הצוות: "אין דופי במעשים"

הפצת סייבר מישראל למקומות שונים בעולם.

עוד צד מכוער נחשף בשל היות ישראל אומת סייבר: תחקיר בינלאומי רחב היקף, שבו היו שותפים גם הארץ ודה מרקר, העלה כי קבוצת ישראלים בראשות טל חנן, יוצא מערכת הביטחון, התערבה לכאורה ב-33 מערכות בחירות ברחבי העולם, כאשר ב-27 מהן היא עשתה זאת בהצלחה – כך טענו חבריה בעצמם. ההתערבות כללה, בין היתר, הפצת פייק ניוז ברשתות החברתיות.

על התחקיר עמלו במשותף במשך תשעה חודשים עשרות עיתונאים מהעיתונים הגרדיאן, דר שפיגל, די צייט ולה מונד – וכאמור, גם הארץ ודה מרקר, וכן ארגון התחקירנים הבינלאומי OCCRP, רדיו פראנס וכלי תקשורת נוספים. "בדקנו אם יש אמת בטענותיו (של מנהל צוות חורחה, הכינוי של חברי הקבוצה – י"ה) על מעלליו ברחבי העולם", כתבו העיתונאים. "למרבה החלחלה, מרבית הטענות שעלה בידינו לברר – אומתו".

קבוצה שפועלת מתחת לרדאר כבר יותר מ-20 שנה

התחקיר העלה שבראש המערך עומדים האחים טל וזוהר חנן, ישראלים תושבי מודיעין, שם גם יושב העסק שלהם. על פי התחקיר, חברי הקבוצה פועלים מתחת לרדאר כבר יותר משני עשורים. חנן סיפר לעיתונאים (שהיו במסווה) שאת השירותים שאותם הוא מספק, ושהוא קורא להם "מבצעים מיוחדים", קיבלו סוכנויות ביון, כמו גם גופים פוליטיים וחברות פרטיות. בפרסום צוין שחנן אמר שהמטרה בכל המקרים הייתה לשנות את דעת הקהל בנושא ספציפי. לפי התחקיר, צוות חורחה בנה עשרות אלפי אוואטרים ותפעל אלפי חשבונות מזויפים ברשתות החברתיות.

חנן סיפר שאנשי צוותו מונים יוצאי גופי ביטחון ישראליים, שמתמחים בעולמות השונים המשיקים להטיית דעת קהל – כלכלה, דיגיטל ורשתות חברתיות, עריכת מסעות, וכן מומחים ב-ל"פ (לוחמה פסיכולוגית). הוא אמר לעיתונאים שלחברה שבראשותו יש שישה משרדים ברחבי הגלובוס ושהתשלום מבוצע במטבעות קריפטו, אולם גם במזומן, כאשר עלות של קמפיין בחירות נעה בין מיליוני יורו בודדים ועד לעשרות מיליונים.

לפי העיתונאים, אנשי החברה התהדרו בפני הלקוחות הפוטנציאליים (והלא אמיתיים) בהיצע של שלל יכולות דיגיטליות: מתקפות סייבר, מבצעי השפעה (דיסאינפורמציה), פריצה לחשבונות מייל ולמסרים מיידיים, זיוף מסמכים, הפללת יריבים פוליטיים, גניבת מסמכים בנקאיים, ועוד אמצעים שנועדו להכפשת היריב הפוליטי, או העסקי, של הלקוח.

במהלך השיחות של חנן עם העיתונאים במסווה עלתה אנקדוטה משעשעת ומרירה: "זה מעלה את השאלה של פייק ניוז", הוא נכנס לדיון תיאורטי באחת השיחות. "מה זה פייק? אני אומר ללקוחות שלי – מתחת ל-80% דיוק זה פייק, אבל בין 80% ל-100% יש מקום למשחק".

טל חנן מסר לדה מרקר בתגובה: "אין דופי במעשיי". זוהר חנן מסר: "כל חיי עבדתי בהתאם לחוק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים