הסוף ל-PDF בשוק ההון: עובר לשיטת הדיווח הדיגיטלית iXBRL

בשלב זה, רשות ניירות ערך מאפשרת לתאגידים המדווחים לה לדווח בשיטה החדשה, והשאיפה היא שבעתיד זו תהיה חובה

ענת גואטה, יו"רית רשות ניירות ערך.

רשות ניירות ערך פרסמה היום (ג') עדכון לתאגידים שמחויבים לדווח לה אודות הטרנספורמציה שמתרחשת בימים אלה בשוק ההון הישראלי, שבמסגרתה היא מאפשרת לתאגידים לעבור לדווח לציבור המשקיעים על הדו"חות הכספיים שלהם בשיטה הדיגיטלית iXBRL, ללא צורך בשימוש בקבצי PDF. זאת, לאור ההיענות הרחבה של התאגידים למעבר לשיטת דיווח זו. בעתיד, השאיפה היא שהתאגידים יחויבו לדווח בדרך החדשה.

שיטת iXBRL מקובלת בשווקים מפותחים, ובעיקר באירופה ובארצות הברית. היא מאפשרת קריאת נתונים מתוך הדיווח הכספי הן על ידי אדם והן על ידי מכונה, וכן הנגשת כמות גדולה יותר של דאטה לעומת המצב הקיים, ללא תלות בשפה שבה הוא נכתב. מעבר לכך, דיווח בפורמט זה, כמידע מובנה ובשפה סטנדרטית, מקנה תועלות ויתרונות רבים, ועיקרם שיפור יכולת הגישה והניתוח של משתמשי הדו"חות הכספיים בנתונים המופיעים בהם, ומתן מענה למגוון האתגרים הקיימים באופן שבו הדו"חות התקופתיים מדווחים כיום. בכלל זה, המעבר לשיטת iXBRL מסייע להצגה ולעיבוד של הנתונים הכספיים בצורה טובה יותר מהמצב הקיים. כמו כן, שיטה זו מאפשרת לתייג את הנתונים על גבי הדו"חות עצמם (בשונה מהזנה ידנית), ובכך היא מסייעת להגברת אמינות הנתונים. רשות ניירות ערך החלה לבדוק לאפשר לגופים המדווחים לעבור לדיווח בשיטה זו ב-2019.

צעד נוסף שביצעה הרשות הוא פרסום של עמדה משפטית שתאפשר לתאגידים לדווח במתכונת החדשה iXBRL כדיווח מחייב, ללא שימוש בקבצי PDF. החל מהיום, היא פותחת לתאגידים את השער לדיווח דיגיטלי בלבד. מהרשות נמסר שהיא פועלת להשלמת החקיקה בנושא, כך שתחייב את אופן הדיווח במתכונת החדשה לכל התאגידים המדווחים.

שכלול שיטת הדיווח והמעבר לדיווח דיגיטלי הם חלק מהתוכנית של יו"רית רשות ניירות ערך, ענת גואטה, לביסוס ולהרחבת שוק הון ציבורי אטרקטיבי וחדשני. התוכנית כוללת כמה יעדים, ובהם הטמעת חדשנות דיגיטלית, הגברת התחרות בשוק ההון, פתיחתו לשחקנים בינלאומיים, הטמעת סטנדרטים מתקדמים וצמצום פערי רגולציה שעלולים להוות חסם בפני תאגידים, אנליסטים ומשקיעים גלובליים.

כאמור, התוכנית יצאה לדרך ב-2019, כשהרשות הודיעה אודות המעבר לשיטת הדיווח iXBRL, ובשנה האחרונה היא אפשרה לתאגידים שמעוניינים להתנסות בדיווח בשיטה זו, כאשר סגל הרשות מלווה אותם ונותן להם מענה מקצועי. לאור הביקוש, הרשות ממשיכה ללוות את התאגידים שמעוניינים לעבור לשיטת הדיווח החדשה, עוד בטרם נכנסה החקיקה לתוקף. הצטרפות לשלב הוולונטרי מותנית במחויבות לדיווח למשך שנה של דו"חות כספיים במתכונת החדשה – לפחות דו"ח שנתי אחד ושלושה דו"חות רבעוניים או דו"ח חצי שנתי, לפי העניין, והתחייבות לזמינות של הגורמים הרלוונטיים בתאגיד לעמידה בלוחות הזמנים לפרסום.

ניתן להירשם לתוכנית כאן, עד ל-1 במאי.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. המשקיע הקטן

    עוד הוצאה כספית לחברות קטנות

אירועים קרובים