כיצד נערך מערך הדיגיטל הלאומי לאתגרים של 2023?

ניר ינובסקי, מוביל יחידת דאטה כמנוע צמיחה במערך הדיגיטל הלאומי, לצד מנהלי דטה מארגונים נוספים, דיברו על אתגרי הדטה בשנת 2023

ניר ינובסקי, מוביל יחידת דאטה כמנוע צמיחה במערך הדיגיטל הלאומי

"תחום הדטה זכה לקפיצה משמעותית, ואנחנו נמצאים בקו פרשת המים עם כלי בינה ג'נרטיביים. ההרגשה שלי היא כמו זו שמבחינה היסטורית הייתה בעת המצאת הנורה החשמלית, עד כדי כך", כך אמר ניר ינובסקי, מוביל יחידת דאטה כמנוע צמיחה במערך הדיגיטל הלאומי. "אנשים כבר הבינו שהדבר הזה הוא העתיד, ושהדבר הזה הולך ומשתכלל ויוצר שינוי דרמטי. במקביל, אנחנו רוצים וצריכים לגרום לאסימון הזה לצלצל כבר עכשיו בקופה של הממשלה, למרות שבהרגשה שלי אנחנו נתקלים בארגונים ממשלתיים שמנסים עכשיו לקפוץ שלוש מדרגות בבת אחת. ברגע שהממשלה תחלוק ותנגיש נתונים, נהיה במקום אחר מבחינת הממשלה, וכתוצאה מכך, המשק הטכנולוגי כולו".

ינובסקי אמר את הדברים בפאנל "דאטה – אנליטיקה לשיפור השירות לאזרח" שהנחה במסגרת כנס e-Gov 2023 – כנס התקשוב הממשלתי הענק בהפקת אנשים ומחשבים. במענה לשאלות שהופנו אליו בנושא ההיערכות של מערך הדיגיטל הלאומי לאתגרים של 2023, אמר ינובסקי, כי "לבחור אתגר אחד מבין אלו שעומדים מולנו זה כמו לשאול איזה מכמה ילדים אתה אוהב. המישור הראשון הוא אתגר איסוף הדטה. בהרבה מאוד ארגונים במשק הדטה היא של הארגון עצמו, המתקשר עם השותפים והלקוחות. אצלנו האתגר הוא לאסוף מידע ולהעביר עליו תהליכי מיון ומיטוב. הקורונה הוכיחה, שכאשר באמת רוצים, אז אפשר. כשיש תחושת דחיפות כל החסמים נופלים, והדבר אפשרי. אתגר נוסף הוא, שאנחנו בעידן של הרבה מילות באז לגבי הדטה וגם עם הרבה סימני שאלה איך הופכים אותה למוצר ומה היכולות והתכונות שלו. אבל יש כאן גם הזדמנות".

אסף אלה, CSO באלעד דאטה.

אסף אלה, CSO באלעד דאטה. צילום: ניב קנטור

אסף אלה, שעשה מעבר ממערכת המחשוב הממשלתית לתפקיד ה-CSO באלעד דאטה, התייחס גם הוא לאתגרים משני הצדדים. "אני מכיר את שני הצדדים עם תהליכי דטה אסטרטגיים ועם הצורך ליצור מובילי תחום דטה בתוך הארגון. מבחינה ממשלתית, אני חושב שהאתגרים הם בעצם ההכרה בערך של הדטה בממשלה. זה אחד הדברים הכי חשובים. משמח לראות עבודה מדהימה של כל מערך הדיגיטל, את הפוקוס שהם שמים בדבר הזה. עצם היכולת להתקדם היא אמנם חשובה, אבל לא כמו שיתוף מידע בין משרדים, שיזרים הרבה מאוד ערך, כולל לחברות המלוות את התהליך".

אריאל נבו, CDO במשרד המשפטים.

אריאל נבו, CDO במשרד המשפטים. צילום: ניב קנטור

באופן טבעי השתתפו בפאנל לא מעט מנהלי דיגיטל ממשלתיים, ועוד אחד מהם היה אריאל נבו, ה-CDO של משרד המשפטים, שציין, כי "אחד ההיבטים של CDO שנכנס למשרד הוא היכולת להסתכל מבפנים וגם מבחוץ על התרבות הארגונית ולנסות לחבר את כולם לאותה סירה. צריך לראות לאן מנווטים את ההגה ושכולם מתואמים בתנועות, וזה אחד הדברים הכי מרכזיים ש-CDO יכול לעשות. זו גם הזדמנות לחבר הזדמנויות עסקיות, ובהרבה היבטים לייצר קשר עם גורמים אחרים", אמר.

טל ביינרוט CDO במשרד החינוך

טל ביינרוט CDO במשרד החינוך צילום: ניב קנטור

גם טל ביינרוט היא CDO, אם כי של משרד החינוך. לדבריה, "אני שמחה להצטרף למגזר הציבורי וההתחלה מאוד קשה, ללמוד להכיר את העסק. ואכן ואחד הגורמים הכי חשובים הוא איסוף נתונים, ויש הרבה מאוד מערכות תפעוליות, המידע מבוזר וחלק ממנו בכלל לא נאסף. אני חושבת שבמבחן הזה, CDO שנכנס חייב ללמוד את האסטרטגיה המשרדית ולהבין מה התהליכים שצריך לעשות כדי להשתלב בתוך זה. אני רואה את עצמי כמי שמגשר בין התהליך העסקי ובין הטכנולוגיה".

רביד שמואלי, מנמ"ר רשות מקרקעי ישראל

רביד שמואלי, מנמ"ר רשות מקרקעי ישראל. צילום: ניב קנטור

"כיף לראות את ההתקדמות של השירות הציבורי משנה לשנה", אמר רביד שמואלי, מנמ"ר רשות מקרקעי ישראל. "גם אצלנו ברשות החשיבות בסופו של דבר היא הלקוח, כולל עבור רמיטק, שהיא תוכנית הדור הבא לניהול המקרקעין הלאומי. במקביל, העניין הוא לראות איך המערכות יכולות לשרת אותנו, וזה הערך העסקי. ניהול המקרקעין הלאומי הוא ניהול משאב במחסור וקריטי, ולכן המטרה היא להפוך את הארגון לכזה שמונע נתונים, לתת אפשרות לקברניטים, לראשי הצוותים וגם לעובדים לנהל את עצמם עם נתונים כל אחד ברמתו שלו. אנחנו מדברים כיום על מערכות אוטונומיות שתומכות החלטה באופן משמעותי יותר", סיפר.

שימי אברביה, CDO ברשות המיסים

שימי אברביה, CDO ברשות המיסים. צילום: ניב קנטור

שימי אברביה, CDO ברשות המיסים, דיבר על בחירת העדיפות והמדדים של האתגרים הדיגיטליים. "הדבר הראשון הוא לבצע בחירה נכונה של מקרים לטיפול. הממד השני הוא מדד איכות התחקור עם כלים שמאפשרים אנליטיקה טובה יותר. המדד השלישי הוא קיצור זמן הטיפול. יש כמה עשרות הליכים מסוגים שונים, ואנחנו נצטרך לשפר את כל שלושת המדדים הללו. בנינו פלטפורמת אנליטיקה עם הרבה מאוד מודלים, שמשפרים לפחות שניים משלושת המדדים שהזכרתי. בהנחה שמקבלים אפיון מודל ביחידת הדטה, אנחנו פותחים פורטל ומעלים את המודל וזה מאפשר לשפר את התהליכים העסקיים באופן אג'ילי. יש הרבה מאוד הזדמנויות לכך", הוא ציין.

ד"ר גל גוטמן, מובילת דטה אקוסיסטם במערך הדיגיטל הלאומי

ד"ר גל גוטמן, מובילת דטה אקוסיסטם במערך הדיגיטל הלאומי. צילום: ניב קנטור

ד"ר גל גוטמן, מובילת דטה אקוסיסטם במערך הדיגיטל הלאומי, סיכמה את הפאנל ואמרה, כי "אנחנו רואים בפונקציה של פיתוח האקו סיסטם בתחום הדטה ערך אסטרטגי מאוד חשוב, כי היא מחברת בין הצד הטכנולוגי לצד העסקי, ואנחנו רואים בהם שותפים למה שאנחנו מובילים בממשלה. אנחנו בעצם מציעים שאתם תזהו מתוך המקומות שאתם מגיעים את השאלות העסקיות שהדטה יכולה לספק להן מענה ותפנו אלינו כדי שנרתום את הטכנולוגיות הללו מבחוץ כדי ליצור ערך שיוביל לתובנות לממשלה. אלה בתורן יעזרו לשפר את השירות וזהו ערך משותף לכולם. זה יכול ליצור הבנה יותר מעמיקה אילו תובנות אנחנו יכולים לקבל מהשטח. אז אנחנו צריכים את הערנות שלכם, וזה וגם עבורכם, כדי לאפשר לכם להיות גורמים שמניעים קדימה את ההתייחסות לדטה בממשלה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים