ויקיפדיה נחסמה בפקיסטן "בגלל תוכן מחלל קודש"

שירותי ויקיפדיה בפקיסטן שובשו ואז נחסמו בידי רשות התקשורת של המדינה, ה-PTA, לאחר סירוב האנציקלופדיה העממית אונליין למחוק תוכן שנוי במחלוקת, שכלל את מה שנתפש על ידי השלטונות בפקיסטן ככזה הלועג לאיסלאם

נחסמה בפקיסטן. ויקיפדיה.

רשות התקשורת של פקיסטן, ה-PTA, חסמה ביום ו' האחרון את שירותי ויקיפדיה במדינה לאחר שהאנציקלופדיה העממית אונליין סירבה לסגת בה מפרסום תוכן טעון שבפקיסטן נטען שהוא מחלל קודש.

רגולטור התקשורת של פקיסטן אמר ביום ב' כי חסם את שירותי ויקיפדיה במדינה בשל פגיעה בסנטימנט המוסלמי, בכך שהאתר לא הסיר תוכן הכולל "חילול הקודש", לכאורה. המבקרים גינו את פעולתה זו של איסלמבאד ואמרו שמדובר במכה לזכויות הדיגיטליות של התושבים.

על פי חוקי חילול הקודש השנויים במחלוקת של פקיסטן, כל מי שנמצא אשם בהעלבת האיסלאם או הדמויות המובילות בו יכול לספוג גזר דין מוות. למרות זאת המדינה עדיין לא הוציאה לפועל עונש מוות בגין חילול השם עד כה.

"דברים כאלה פוגעים ברגשותיהם של המוסלמים", הסבירה מלאט אובאיד, דוברת ה-PTA את דרישת הרשות. עם זאת היא ציינה כי הרשויות בפקיסטן מנהלות מגעים עם בכירים בוויקיפדיה ושהחסימה יכולה להתבטל אם הפלטפורמה תסיר לחלוטין את התוכן האנטי-אסלאמי שפרסמה, שאודות אופיו המדויק לא דווח במדיה העולמית.

קרן ויקימדיה הביעה דאגה לכותבי ועורכי התכנים במדינה

הגוף העומד מאחורי ויקיפדיה, קרן ויקימדיה העולמית, ביום א' הודעה לתקשורת ועדכנה כי ה-PTA הורתה להשעות את הגישה לוויקיפדיה בפקיסטן והוסיפה "אנו קוראים לממשלת פקיסטן להחזיר את הגישה לפרויקטים של ויקיפדיה וויקימדיה באופן מיידי".

לדברי הקרן, "פעולה זו מונעת מהמדינה החמישית הכי מאוכלסת בעולם גישה למאגר הידע המקוון הגדול והחינמי בעולם. אם זה יימשך, זה גם ישלול מהעולם את נקודת המבט של תושבי פקיסטן ואת התועלת מהידע, ההיסטוריה והתרבות שלהם".

לפי הדיווחים, קרן ויקימדיה קיבלה הודעה מרשות התקשורת של פקיסטן ביום הראשון של חודש פברואר, לפיה "שירותי ויקיפדיה ישובשו במשך 48 שעות", בשל אי הסרתו מהאתר של תוכן שנחשב "בלתי חוקי" בידי הממשלה. בהודעה התריעה הקרן כי הובהר לה קודם לכן שגם חסימה מלאה של ויקיפדיה יכולה לחול, אם הקרן לא תציית לצווי ההסרה של תוכן המריבה. ואכן, לפי הקרן, החל מיום ו' דו"חות התעבורה הפנימיים שלה "מצביעים על כך שפרויקטים של ויקיפדיה ו-ויקימדיה אינם נגישים עוד למשתמשים בפקיסטן".

קרן ויקימדיה מסרה כי היא כבר בוחנת אפיקים שונים וחוקרת "כיצד אנו יכולים לעזור לשחזר את הגישה, תוך שמירה על נאמנות לערכים שלנו של אימות, ניטרליות וחופש המידע". עוד התייחסו בקרן לחברי קהילת ויקיפדיה בפקיסטן וסיפקו אמצעים עבורם ליצירת קשר, אם חלילה הם חווים בעיות מול המשטר המקומי.

"במשך למעלה מעשרים שנה, התנועה שלנו תומכת בידע כזכות יסוד של האדם", כתבה הקרן בהודעתה והוסיפה: "בהגנה על זכות זו, התנגדנו למספר הולך וגדל של איומים שיפריעו ליכולת של אנשים לגשת ולתרום לידע חופשי".

בקרן התייחסו ספציפית לכותבי ועורכי ויקיפדיה בפקיסטן וציינו "אנו יודעים שרבים מכם ירצו לפעול או להתבטא נגד החסימה. לעת עתה, אנא המשיכו לעשות את מה שצריך כדי להישאר בטוחים. אנו נעדכן אתכם בכל ההתפתחויות החדשות, הפעולות שאנו נוקטים והדרכים שבהן תוכלו לעזור להחזיר גישה לפרויקטים של ויקיפדיה ו-ויקימדיה בפקיסטן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים