חבר מושבעים: מאסק לא ביצע מניפולציה במניות טסלה

איל הטק, המשמש כמנכ"ל ובעלים משותף של טסלה, נתבע בידי משקיעים בתובענה ייצוגית, בגלל ציוציו מ-2018 שנחשדו על ידיהם כניסיון להטעותם במכוון, אך הוא ניצח ● ובנוסף: מדוע עטה מאסק מסכת קורונה במשפטו?

רוצה יותר שליטה. מנכ"ל טסלה, אילון מאסק.

בעלי המניות של טסלה נכשלו בתביעה ייצוגית שהגישו נגד המנכ"ל והבעלים המשותף של החברה, אילון מאסק, בשל ציוצים מאוד ותיקים שלו משנת 2018. ביום ו' האחרון, אחרי משפט בזק שנמשך כשלושה שבועות ולאחר כשעתיים של דיונים בלבד ביומו האחרון של האירוע, חבר המושבעים הגיע למסקנה שהתובעים אינם יכולים להוכיח באמת כי מאסק אחראי להפסדיהם בבורסה.

קודם לפסיקה הסופית, בדיון של בית המשפט מה-24 בינואר, עליו דיווחנו בהרחבה, כפר מאסק בכל האשמות נגדו, עליהן התבססה התביעה הייצוגית שהגישו בעלי מניות החברה.


הפרשה הוותיקה נחשבת כאחת ההסתבכויות המוכרות של מאסק בגין ציוץ "פעוט", או במקרה המסוים – שני ציוצים כאלו. כאמור, האירוע התרחש לפני מספר שנים – באוגוסט 2018. המנכ"ל מאסק הפחיד אז את המשקיעים ותפס את הדירקטוריון שלו מופתע לחלוטין, כשהודיע לעולם, דרך טוויטר – עוד הרבה לפני שהפך לבעלים שלה – שבכוונתו להפוך את חברת המכוניות החשמליות לפרטית, אך כעבור שבועיים הוא הפך בשורה זו ועדכן שהחברה נותרת ציבורית.

המהלך הספציפי של מאסק עורר עליו זעם וטענות שעשה שימוש מכוון בקהל עוקביו כדי להשפיע על ערך מניות טסלה. בעיקר הצביעו המבקרים על כך שמאסק כתב בציוצו כי "המימון (למחיקת טסלה מהבורסה – ג"פ) מובטח" – דבר שלא היה מגובה בעובדות. לפי החשדות, מאסק הצהיר שביכולתו לבצע את המהלך – דבר שהביא מיד לכך שמחיר המניה זינק – אבל עשה זאת כשלא היו בידיו בכלל הביטחונות הנדרשים.

קביעת ה-SEC לא השפיעה על תוצאות המשפט

נזכיר כי הפרשה כבר נחקרה בידי רשות ניירות הערך האמריקנית, ה-SEC, שחשדה גם היא כי מאסק אשם בניסיון הונאה – האשמה שבגינה הוא ו-טסלה שילמו לה קנס כבד בגובה 20 מיליון דולר כל אחד. "המציאות והאמת הן שמאסק אפילו לא דן, שלא לומר אישר, את תנאי המפתח של ההסכם עם מקור מימון פוטנציאלי כלשהו", נכתב אז במסמכי ה-SEC, שגם הרחיקה את מאסק מתפקיד היו"ר של טסלה, בהסכם מולו ומול החברה.

אלא שלפסיקת ה-SEC הזו ולמשפט הפרטי האחרון אין קשר הדוק, וכעובדה – מאסק הצליח לנצח במשפטו הזה, על אף מה שה-SEC חשבה על הציוצים שבהם עסקה התובענה.

בעלי המניות טענו בתביעתם שמאסק הטעה אותם ולכן הם הפסידו מיליארדים. אם מאסק היה נמצא אשם, הוא עלול היה לספוג עונש שהיה כולל תשלום פיצויים ענק לבעלי המניות. כלכלן שנשכר על ידי התובעים חישב וטען כי הפסדי המשקיעים הגיעו לעד 12 מיליארד דולר, לאחר שרבים מהם קיבלו החלטות לגבי קנייה ומכירה של מניותיהם על סמך הציוצים המטעים, או לפחות המטעים לטענת התובעים.

אך, כאמור, תשעת המושבעים מצאו שמאסק זכאי.

מנכ"ל טסלה, שבתחילה עתר ורצה שמשפטו יתנהל בטקסס, בה ממוקם מטה החברה הראשי, בטענה שלא יכול לקבל משפט הוגן בסן פרנסיסקו – בירך על התוצאה. הוא צייץ בטוויטר: "תודה לאל, חוכמת האנשים ניצחה! אני מעריך מאוד את קביעת החפות פה אחד של חבר המושבעים בתיק".

ולמה עטה מאסק מסיכה במשפטו?

לפי דיווח של ה-BBC, ניקולס פוריט, עורך דינם של בעלי מניות טסלה התובעים, אמר: "החברה שלנו מבוססת על כללים. אנחנו צריכים כללים שיצילו אותנו מאנרכיה. הכללים צריכים לחול על אילון מאסק כמו על כולם". לאחר פסק הדין ציין פוריט: "אנו מאוכזבים מפסק הדין ושוקלים את הצעדים הבאים".

עורך דינו של מאסק, אלכס ספירו, אמר למושבעים מטעם מרשו: "העובדה שזה ציוץ גרוע לא הופכת אותו להונאה".

פאן פקט מהמשפט – בשלב מסוים כינה עורך הדין המייצג את בעלי המניות את מאסק "מר ציוץ". מאסק לא החמיץ את הקטע ושינה את שמו בטוויטר ל-כינוי הנ"ל.


מאסק לא נכח בבית המשפט בעת הקראת פסק הדין, אך כן התייצב בו מוקדם יותר במהלך השמעת טיעוני הסיום של הצדדים.

העולם הופתע מעט לראות בתצלומים שבהם תועד מאסק יוצא מבית המשפט, שהמולטי-מיליארדר המפורסם עטוי במסכת קורונה שחורה. הסיבה למסכה אינה ש-מאסק חיובי לקורונה חלילה, אלא שהוא, כמו כל אחד אחר באולם, חויב במסכה, בהתאם לדרישת השופט המחוזי של ארה"ב, אדוארד צ'ן, שהיה מופקד על המשפט. עם זאת, על פי הדיווחים, מאסק הסיר את המסכה באולם לזמן קצר, תוך כדי שציחקק ולחש משהו לאחד מעורכי דינו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים