"חובה לשמור על עצמאות המחקר ועל המוניטין המדעי-טכנולוגי של ישראל"

כך אמר פרופ' דוד הראל, נשיא האקדמיה הלאומית למדעים, בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת ● ח"כ איימן עודה, יו"ר הוועדה: יש לפעול להגדלת הייצוג של בני ובנות החברה הערבית במדעים ובהיי-טק

פרופ' דוד הראל, נשיא האקדמיה הלאומית למדעים.

ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה אתמול (ב') את הישיבה הראשונה שלה בכנסת הנוכחית, לאחר תקופה ארוכה שבה היא הייתה משותקת, עקב הבחירות. אורח הוועדה היה פרופ' דוד הראל, נשיא האקדמיה הלאומית למדעים, שהגיש לוועדה את הדו"ח השנתי של האקדמיה. פרופ' הראל התייחס בדבריו לצורך לשמר את מעמדו של מוסד זה, שהוא גוף עצמאי שמייעץ לממשלה ולא כפוף לשר כלשהו.

"דווקא בימים אלה חשוב לשמור על העצמאות של מוסד המחקר האקדמי ועל המוניטין המדעי-טכנולוגי הבינלאומי של המדענים הישראליים, בכל התחומים", ציין.

לדברי פרופ' הראל, "החשיבה הביקורתית והחתירה לאמת בתחומי המדע והדעת חשובים לעתידנו כמדינה מודרנית, בעלת ערכים נאותים ועמוד שדרה מוסרי. אלה נשענים במידה רבה על מחקרים ועל הגשתם לציבור הרחב". הוא הוסיף כי "חברה מתוקנת לא יכולה לשרוד ללא נכסי מדע, טכנולוגיה ורוח. הדברים מקבלים משנה חשיבות בימים אלה, שבהם תרבות הפייק ניוז נמצאת בצורה מאוד רחבה".

ח"כ איימן עודה, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה.

ח"כ איימן עודה, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה. צילום: דוברות הכנסת

"נשאיר את הוויכוחים הפוליטיים מחוץ לוועדה"

יו"ר הוועדה, ח"כ איימן עודה (חד"ש-תע"ל), קרא להגברת הייצוג של בני ובנות החברה הערבית בתחומי המדעים והטכנולוגיה. פרופ' הראל הבטיח בהקשר זה כי "נמשיך ונילחם על כך שבמדע ובמחקר יהיה שוויון הזדמנויות לכל, ללא הבדל דת, מגזר או שיוך פוליטי ומגדרי, ושלכל החוקרים והמרצים תהיה חרות המחשבה".

ח"כ אעידה תומא סלימאן, חברתו לסיעה של יו"ר הוועדה, העירה בנושא זה ש-"כאשר מנסים לדכא חופש ביטוי וחשיבה, יש חשש שזה יגיע גם למחקר ולטכנולוגיה. המחקר בנוי על חופש החשיבה ואם היינו מקבלים את הכול כדבר מובן מאליו, לא היינו מתפתחים, חוקרים ומנסים". היא פנתה ליו"ר ואמרה: "בדרך כלל בוועדה הזו אין ויכוחים פוליטיים, אבל לאור מה שקורה היום (הכוונה שלה היא למהפכה המשטרית-משפטית של הממשלה – י"ה), יש לי חשש שזה יגיע גם אליך, ועליך להיות עירני לזה". ח"כ עודה השיב לה כי "נירתם לקדם דברים שחשובים לחברה כולה ונשאיר את הוויכוחים הפוליטיים מחוץ לוועדה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים