אוקראינה נטרלה השנה יותר מ-4,500 מתקפות סייבר רוסיות

הנתון משקף גידול של יותר מ-300% בהשוואה ל-2021 ● "שירות הביטחון מגן בהצלחה על המידע הדיגיטלי של אוקראינה בתנאי מלחמה", אמר איליה ויטיוק, ראש מחלקת אבטחת הסייבר בשירות הביטחון בראיון ל-My-Ukraine

איליה ויטיוק, ראש מחלקת אבטחת הסייבר בשירות הביטחון של אוקראינה.

מאז תחילת השנה, ה-SBU, שירות הביטחון האוקראיני, ניטרל יותר מ-4,500 מתקפות סייבר – שהמקור של רובן הוא רוסי – על מטרות ברחבי אוקראינה.

"שירות הביטחון מגן בהצלחה על המידע הדיגיטלי של אוקראינה בתנאי מלחמה", אמר איליה ויטיוק, ראש מחלקת אבטחת הסייבר בשירות הביטחון.

בראיון לערוץ הטלוויזיה My-Ukraine, אמר ויטיוק כי "הגענו לשנת 2022 כאשר באמתחתנו שמונה שנות ניסיון של לוחמה היברידית. ככלות הכל, המלחמה במרחב הווירטואלי הייתה ונמשכה בעבר". לדבריו, "בזמן הפלישה כבר היינו ערוכים לתרחישים הגרועים ביותר. מתקפות הסייבר המסיביות שאותן הדפנו בינואר ובפברואר השנה הפכו לעוד תרגול, 'אימונים' נוספים – לפני הפלישה".

ויטיוק אמר כי המלחמה העצימה משמעותית את היקף מתקפות הסייבר שרוסיה כיוונה כלפי אוקראינה: "עם תחילתה של התוקפנות (הכוונה לפלישה- י"ה) בקנה מידה מלא, העבודה שלנו הפכה להרבה יותר אינטנסיבית. בשנת 2020 נרשמו כמעט 800 מתקפות סייבר, בשנת 2021 הנתון עמד על 1,400 מתקפות, ואילו השנה, היקף המתקפות גדל ביותר מפי שלושה".

עדכן על גזרת הסייבר במלחמת רוסיה-אוקראינה. רוב ג'ויס, ראש מנהלת אבטחת סייבר ב-NSA. עיבוד ממוחשב.

עדכן על גזרת הסייבר במלחמת רוסיה-אוקראינה. רוב ג'ויס, ראש מנהלת אבטחת סייבר ב-NSA. עיבוד ממוחשב. צילום: BigStock ו-ויקימדיה (בהתאמה)

יותר מעשר מתקפות סייבר רוסיות בממוצע מדי יום

כיום, אמר, "המדינה התוקפת (רוסיה- י"ה) עורכת בממוצע יותר מעשר מתקפות סייבר מדי יום. החברה האוקראינית, למרבה המזל, אפילו לא יודעת על הרוב של מתקפות אלו".

לדברי ויטיוק, "האויב (הרוסי) מפנה את תשומת הלב שלו לאזורים ספציפיים: מתקני אנרגיה, מתחמי לוגיסטיקה, מתקנים צבאיים, כמו גם מאגרי מידע ומשאבי מידע של הרשויות".

"אנו עוקבים אחר סיכונים ואיומים בזמן אמת, 24/7", סיכם ויטיוק. "אנחנו מכירים את רוב ההאקרים הרוסים מהשירותים המיוחדים שפועלים נגדנו – בשמות שלהם. מתבצעת עבודה לתיעוד הפעילות שלהם. לאחר הניצחון של אוקראינה, תחכה להם סדרה של פגישות בבית הדין הצבאי הבינלאומי".

לפי מכון המחקר קרנגי לקידום שלום עולמי, "האפקטיביות הצבאית של מבצעי הסייבר של רוסיה באוקראינה בזמן המלחמה הייתה נמוכה… מתקפות סייבר אולי תרמו במידה צנועה לפלישה הראשונית של מוסקבה, אבל מאז הן הסבו נזק זניח ושיבוש מוגבל למטרות אוקראיניות. על אף שהיקפן של המתקפות גדל בשיעור ניכר בהשוואה לזמן שטרם הפלישה, הן לא תרמו משמעותית להצלחת רוסיה. מוסקבה לא הפעילה את מלוא יכולתה בתחום".

רוב ג'ויס, ראש מנהלת אבטחת סייבר בסוכנות האמריקנית לביטחון לאומי, אוחז בדעה הפוכה: "יש כמות משמעותית של פעילות בסייבר (של רוסיה – י"ה). זה זמן מנוהלת בסייבר מתקפה רב שכבתית מרובת איומים".

ג'ויס פירט מתקפות שרוסיה ביצעה נגד אוקראינה – מהשחתת אתרים ומתקפות מניעת שירות מבוזרות (DDoS) ועד לפריסת נוזקות, רוגלות ותוכנות למחיקת נתונים, כולל הפריצה הגדולה למערך המחשוב של ספקית הלוויינים ויאסאט, ממש לפני תחילת הפלישה. הוא ציין גם את מתקפת מניעת השירות הארוכה שאותה חווה שירות הביטחון של אוקראינה בפברואר 2021, והניסיונות של רוסיה לפרוץ למערכות IT צבאיות מסווגות של מדינה זו במרץ השנה.

ג'ויס הוסיף שרוסיה גייסה כנופיות האקרים שמפעילים כופרות כחלק מהמאמץ המלחמתי, "אלא שהסנקציות הכלכליות העולמיות שהוטלו על מוסקבה הקשו על פעולתן".

"מתקפת הנגד שלנו נמשכת בעיצומה עד לרגע זה"

אם לחזור ל-ויטיוק, ראש מחלקת אבטחת הסייבר בשירות הביטחון, בעבר הוא ציין כי מתקפת הנגד של אוקראינה במרחב הסייבר החלה ב-24 בפברואר השנה. "יום קודם לכן המחלקה שלנו הדפה מתקפות סייבר חזקות שרוסיה פצחה בהן לפני הפלישה – במטרה להשיג 'מלחמת בזק' בכל החזיתות. בבוקר טיפלנו בהגנה מפני המתקפות ובערב כבר פגענו בחזרה. זה אילץ את האויב להתמקד בהגנה ולהבין שזמן החסינות שלהם חלף לנצח. מתקפת הנגד שלנו נמשכת בעיצומה עד לרגע זה. אנו פועלים באופן יזום, עם לחימה מוצלחת בחזית הסייבר. זה אפשר לנו למנוע שיבושים לא רק במרחב המידע והסייבר של אוקראינה – אלא גם בעבודה של תשתיות קריטיות, מערכות תומכות חיים, בנקים ועוד. אלמלא העבודה שלנו, היו רמזורים לא מתפקדים, היעדר של חיבור סלולרי, הפסקות חשמל, דליפות סודות מדינה, גניבה המונית של פיתוחים מדעיים ונתונים אישיים. כל המערכות הקריטיות עובדות כרגיל, והחברה שלנו מאוחדת ברצונה לניצחון".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים