מאסק מסייע למחאת החיג'אב: יפעיל 100 לווייני סטארלינק מעל איראן

איל הטק מגלה סולידריות עם תנועת המחאה האיראנית, והורה לחברת SpaceX שבבעלותו להרחיב את רשת הלוויינים שלה בחלל - כדי לקדם את חופש האינטרנט, אשר הוגבל בידי השלטונות במדינה

מסייע בעזרת סטארלינק למחאת החיג'אב האיראנית. אילון מאסק, מנכ"ל SpaceX.

אילון מאסק רוצה לעזור לעם האיראני. היזם בישר באחרונה כי העלה לשמי איראן 100 לווייני סטארלינק (Starlink) של חברת SpaceX, שבבעלותו ושהוא מנכ"לה – כך לסייע למחאה החברתית העממית, בעזרת זמינות גבוהה יותר של קישוריות לאינטרנט.

כפי שחלקנו גילה רק במהלך המונדיאל – כאשר שחקני נבחרת איראן לא שרו את המנון המדינה בפתיחת אחד ממשחקיהם הראשונים, כאקט מחאתי – כבר מזה שלושה חודשים שברחבי איראן מצטרפים יותר ויותר אזרחים למה שמכונה 'מחאת החיג'אב'. אתמול (ב') נרשמו בדיוק מאה ימים מאז שפרצו ההפגנות באיראן, על רקע מותה של מהסה אמיני בת ה-22, שנהרגה במעצר של סיירת הדרכה בטהרן, כתוצאה מאלימות משטרתית.

מותה של אמיני הצית למעשה מחדש מחאה שהחלה ב-2017, נגד החובה של נשים איראניות לעטות חיג'אב, ובאופן רחב יותר נגד דיכויין של נשים ושל זכויות אדם במדינה.

למרות הדיכוי האכזרי שמפעיל הממשל, איראנים רבים מתריסים נגד השמרנות הקיצונית והגבלת חופש הפרט שלהם, וממשיכים לממש את זכותם להפגין, כשאתמול אף דווח על מפגין איראני ראשון, ככל הידוע, שנהרג בהפגנות.

כעת זוכים, כאמור, המוחים האיראנים לעזרה ממקור חיצוני – פריסת שירות האינטרנט הלוויין שמספקת SpaceX מתקדמת באיראן, כך עדכן מאסק.

לפי דבריו של יזם הטק כתגובה לציוץ שאותה פרסם אתמול, בקרוב יהיו כבר 100 לוויני סטארלינק פעילים באיראן.

העניק סיוע דומה לאוקראינה

ארגנו אינטרנט לאוקראינה דרך טוויטר. מיכאילו פדורוב ואילון מאסק.עיבוד ממוחשב.

ארגנו אינטרנט לאוקראינה דרך טוויטר. מיכאילו פדורוב ואילון מאסק.עיבוד ממוחשב. צילום: ויקימדיה

למעשה כבר בספטמבר, לנוכח המחאות נגד הממשל ברפובליקה האיסלאמית, הצהיר מאסק שהוא רוצה להפעיל באיראן את סטארלינק, וזאת כחלק מיוזמה הנתמכת על ידי ארה"ב לקידום חופש האינטרנט וזרימת מידע חופשית גם במדינה הפרסית.

זוהי אינה הפעם הראשונה שבה המולטי-מיליארדר השנוי במחלוקת נוקט במהלך שנועד לסייע לתושבי מדינות שנמצאים במצוקה. מוקדם יותר השנה, מאסק הפעיל את שירותי סטארלינק שלו גם באוקראינה, אחרי שבגלל ההתקפה הרוסית היא כמעט ונותקה לחלוטין מהאינטרנט לכתגובה לפנייה של סגן ראש ממשלת אוקראינה, מיכאילו פדורוב, שצייץ בטוויטר בבבקשה לסיוע, בתוך שהוא מתייג את מאסק.

בשלב מסוים מאסק ביקש לעצור את אספקת הקישוריות לאוקראינה, שעלותה הגבוהה הייתה למעמסה על SpaceX, אך לבסוף הוא בחר להשאיר לאוקראינים את האפשרות להיעזר בלוויינים כדי לתקשר עם העולם החיצון. השירותים הללו שימשו לא רק את האזרחים, אלא גם את הצבא האוקראיני במאבקו בתוקפנות הרוסית.

שירות סטארלינק, שהושק ב-2020, מפעיל כיום רשת של כ-2,000 לוויינים, שנועדה לאפשר גישה לאינטרנט באזורים שאינם מחוברים לרשת הכבלים העולמית. שירות הפס הרחב מבוסס הלוויינים עשוי לסייע למפגינים באיראן לעקוף הגבלות שהוטלו בידי הממשל על הגישה לאינטרנט ולפלטפורמות מסוימות של מדיה חברתית ובכך גם עתיד לאפשר למוחים לתקשר בינם לבין עצמם וכן לתקשר עם העולם הרחב.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אילון

    איך הוא מתכוון להכניס טרמינלים לאירן????

אירועים קרובים