בכיר VR עזב את מטא – לדבריו, בגלל חוסר היעילות שלה

הנוטש, ג'ון קארמק הוא איש גיימינג מוכר, ממייסדי id Software והמתכנת הראשי של הכותרים הלוהטים שלה, ביניהם הטירה הנאצית, DOOM ו-Quake ● מ-2013 קארמק כיהן כ-CTO של אוקולוס VR, שהתמזגה עם מטא

מפתח המשחקים המפורסם שנטש את תפקיד היועץ לענייני VR של מטא. ג'ון קארמק.

ג'ון קארמק, מפתח משחקים מוכר והיועץ לענייני VR של מטא, עזב אותה אחרי מספר שנים והותיר אחריו מכתב אשר מפרט מדוע, שמארק צוקרברג המנכ"ל לבטח לא התלהב לקרוא.

קארמק הוא איש גיימינג מוכר, אחד מהמייסדים של id Software והמתכנת הראשי של הכותרים הלוהטים שלה, ביניהם "הטירה הנאצית", DOOM ו-Quake. משנת 2013 קארמק גם כיהן כמנהל הטכנולוגיות הראשי של אוקולוס VR, חברה שהתמזגה עם מטא (אז פייסבוק) ב-2014, תמורת 2 מיליארד דולר.

בתחילה הוא איזן את תפקידו באוקולוס עם עבודתו ב-Id Software, הסטודיו הנודע שהיה שותף להקמתו ב-1991. לאחר מספר חודשים, הוא עזב את חברת המשחקים כדי להתמקד באופן מלא בעבודתו ב-אוקולוס.

בנובמבר 2019 הוא פרש מתפקיד ה-CTO שלו, לטובת תפקיד הייעוץ ל-מטא בתחום שבו הוא מתמחה ומאז הפך למעשה לבכיר בשורות החברה האם של פייסבוק, אוקולוס וחברות בנות אחרות.

"סוף העשור שלי ב-VR"

איש הגיימינג הוותיק בישר לעובדי מטא על פרישתו באמצעות משלוח מייל פנימי, שהודלף מאוחר יותר לעיתונות. לאחר מכן פרסם קארמק את ההודעה המלאה בפרופיל הפייסבוק שלו.

בפתיחת מכתבו מציין קארמק כי "זהו סוף העשור שלי ב-VR", ומוסיף בנוגע לעזיבה: "יש לי רגשות מעורבים".

במכתבו מתייחס קרמרק לכך שה-Meta Quest 2 – קסדת המציאות המדומה האחרונה מבית מטא-אוקולוס – היא "כמעט בדיוק מה שרציתי לראות מההתחלה", אבל מאידך הוא נשמע ביקורתי בנוגע ליעילות של מטא.

Meta Quest 2

Meta Quest 2 צילום: ויקימדיה

"יש לנו כמות מגוחכת של אנשים ומשאבים, אבל אנחנו כל הזמן מחבלים בעצמנו ומבזבזים מאמצים. אין דרך להמתיק זאת; אני חושב שהארגון שלנו פועל בחצי מהיעילות שתעשה אותי מאושר".

הוא המשיך וציין כי "זה היה מאבק בשבילי. יש לי קול ברמות הכי גבוהות כאן, אז זה מרגיש כאילו אני צריך להיות מסוגל להזיז דברים, אבל אני כנראה לא מספיק משכנע". הוא תיאר מצחב שבו חלק ניכר מהדברים שהוא מעלה ומלין עליהם לא זוכה לשימת לב במטא. "מעולם לא הצלחתי לעצור דברים מטופשים לפני שהם גורמים נזק, או לקבוע כיוון ושהצוות יעמוד בזה", המשיך.

לדבריו הוא "עייף מהקרב" ולכן בחר לעזוב ובמקום להמשיך בתפקידו הבכיר, אך כנראה המתסכל, במטא להתמקד בסטארט-אפ שלו, Keen Technologies, המתמחה במה שמכונה 'בינה כללית מלאכותית' (AGI) – AI המשתווה לבינת האדם, או אף עולה עליה.

עם זאת, במכתבו מעודד קארמק את עובדי מטא ואוקולוס האחרים להמשיך להתקדם בפיתוח תחום המציאות המדומה.

"VR יכול להביא ערך לרוב האנשים בעולם, ואין חברה שנמצאת בעמדה טובה יותר לעשות זאת מאשר מטא", כתב. אולי באמת אפשר להגיע לשם רק על ידי חריש קדימה עם השיטות הנוכחיות, אבל יש הרבה מקום לשיפור", ציין.

לקארמק הייתה בעבר ביקורת כלפי האסטרטגיה של מטא, במיוחד סביב המטרה שלה לבנות מטאברס – המיזם הכי גדול שהחברה משקיעה בו כיום את כל כולה ושאפילו שמה החדש נקבע בהשראתו. ואולם המושג מטאברס לא מכלל אף לא במילה במכתב הפרידה של קארמק.

נזכיר כי בשנת 2018 עזב את מטא ברנדן אירייבה, שותפו של לאקי פאלמר להקמת אוקולוס, ארבע שנים אחרי שהפכה למחלקת ה-VR של הענקית ממאנלו פארק. אירייבה עזב, לפי הדיווחים השונים אז, על רקע קשיים בהשקת קסדת המציאות המדומה Rift 2.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אותה טעות כמו בדה מרקר

    זה לא סתם "בכיר vr במטר". זה ג'ון קארמק ומספיק לשים את השם שלו בכותרת

אירועים קרובים