מייסד FTX מואשם בהונאה ולא ישוחרר בערבות; מה חדש בפרשה?

קריסת בורסת FTX ממשיכה לעורר גלים, לייצר סערות ואף להשפיע כנראה על המתחרה הגדולה שלה, בינאנס, שלקוחותיה משכו ממנה בבת אחת שלושה מיליארד ד' בתוך יממה ● לפניכם כל הפרטים האחרונים

סם בנקמן-פריד ולוגו החברה שייסד ונפלה - FTX.

ההתרסקות של בורסת FTX – אימפריית הקריפטו שבנה סם בנקמן-פריד (סב"פ) – לא מספיקה לייצר כותרות ולעורר תגובות לוואי, כשחלקן מטרידות במיוחד.

יותר מ-100 חברות נכללו בהגשת פשיטת הרגל של FTX, ורבות מהן מתחננות כעת לסיוע עקב אובדן כל כספן. במקביל להתרחשויות אלו, וכשהלשכה להן, אפילו בורסת הקריפטו הגדולה בעולם, בינאנס (Binance), עומדת בפני בדיקה רגולטורית גוברת, ובנוסף היא עלולה להיקלע לצרות צרורות, שכן משקיעי קריפטו לחוצים משכו ממנה במהלך היממה האחרונה ובבת אחת שלושה מיליארד דולר.

סב"פ היה אמור להיות נוכח בדיון ועדת הבנקאות של הסנאט שנערך אתמול (ד), אך הוא לא הגיע לתת עדות שם, כי נעצר באיי הבהאמה שלשום. עם זאת במהלך המפגש של הוועדה נראה היה שהרבה מחוקקים מתחילים להתייאש בכלל ממגזר הקריפטו עקב חוסר אמון ביציבותו.

הדובר והמשקיע המולטי-מיליונר קווין או'לירי, שהתייצב בדיון של הוועדה מטעם FTX כדי להגן על המטבעות הדיגיטליים מפני מחוקקים סקפטיים, נקלע בשלב מסוים בדיון ל"פינג פונג" מילולי עם הסנאטורית הדמוקרטית של מסצ'וסטס, אליזבת וורן. שיחתם עסקה בעיקר בתקנות למניעת הלבנת הון והגיעה לנוכח ניסיונות של וורן לקדם דרך הקונגרס מאבק דו-מפלגתי נגד הלבנת הון בתעשיית הקריפטו.

או'לירי: בינאנס אשמה

התייצב בדיון של ועדת הסנאט מטעם FTX. הדובר והמשקיע המולטי-מיליונר, קווין או'לירי.

התייצב בדיון של ועדת הסנאט מטעם FTX. הדובר והמשקיע המולטי-מיליונר, קווין או'לירי. צילום: ויקיפדיה

או'לירי, המזוהה בעיני הציבור הרחב בעיקר עם תוכנית הריאליטי "הכרישים" (Shark Tank) בגרסתה האמריקנית, "נכנס" במהלך הדיון בזירת המסחר בינאנס וטען שהיא שגרמה לקריסת FTX ובמכוון.

כחלק מהדיון של הוועדה – שזכה בטייטל "קריפטו קראש: מדוע בועת FTX התפוצצה והפגיעה בצרכנים" – 

אמר או'לירי, שהיה מושקע מאוד ב-FTX: "יש לי דעה, לא רישומים. האחת הוציאה את השנייה מהעסק – בכוונה".

בנוסף טען איש העסקים המפורסם כי בינאנס היא "מונופול מסיבי, שאינו מפוקח כעת".

לבינאנס היה ללא ספק חלק, גם אם רק קטן, בקריסתה ה"מפוארת" של בורסת FTX בחודש שעבר. תחילה בישרה הבורסה המתחרה הגדולה של בנקמן-פריד, כי למרות אמירות שונות, שנאמרו רק כמה ימים קודם לכן, אין בכוונתה לרכוש את FTX ולהצילה מקשייה. בהמשך הודיע מנכ"ל ומייסד בינאנס, צ'אנגפנג זאו, כי ימכור את אחזקות החברה שלו ב-FTT, אסימון הקריפטו שהנפיקה FTX, מהלך שגרר משבר נזילות ל-FTX. ימים לאחר מכן, הוגשה הבקשה של המתחרה הקטנה יותר מבין השתיים לפשיטת רגל.

אם נחזור לעדותו של או'לירי – המשקיע הקנדי טען שחייבים להשית רגולציה חזקה יותר על התחום מעכשיו, וציין כי פלטפורמת המסחר בנגזרים שבבעלות FTX LedgerX הייתה "הישות היחידה שלא הגיעה לאפס" בעקבות ההתרסקות, מכיוון שהיא מוסדרת על ידי הוועדה למסחר בחוזים עתידיים על סחורות.

גם הסנאטורית סינתיה לומיס, הרפובליקנית, אמרה בשימוע שהגיע הזמן "להפריד נכסים דיגיטליים מארגונים מושחתים". לדבריה, "FTX היא הונאה מיושנת וטובה. ניהול לא נכון, כישלון של אנשים, בקרות לא מספקות, זה מה שעומד למשפט. אנחנו צריכים להסדיר את העסק הזה ולהחיל את המסגרת הפיננסית הקיימת שלנו על נכסים דיגיטליים".

שלילת השחרור בערבות והעדות שעלולה להסגיר הונאה

סב"פ – שייסד את FTX, אשר קרסה בתחילת נובמבר והגישה בארה"ב בקשה להגנת פשיטת רגל (סעיף 11) – נעצר, כאמור, על ידי רשויות החוק בבהאמה לבקשת ממשלת ארה"ב. הוא שהה במדינת האי ככל הנראה משום שהמטה הראשי של הבורסה, שאותה כבר אינו מנהל, שוכן שם.

על פי הדיווחים השונים, רשויות אכיפת החוק העבירו את סב"פ למרכז הכליאה פוקס היל בנאסאו, שם ישהה עד פברואר, והשופט שלל את שחרורו בערבות והורה לו להישאר במעצר עד שיוסגר לארצות הברית.

סב"פ – שלקח אחריות על הפרשה החמורה ואף הודה שנכשל בתפקידו ושאף גבוה מדי, אך שהתעקש כי מה שאירע אינו תוצאה של הונאת קריפטו – הואשם במספר סעיפים שונים ועל פיהם ניתן ללמוד כי הוא דווקא בהחלט כן חשוד בביצוע הונאה בנקאית והונאת ניירות ערך, קשירת קשר לביצוע הונאה בנקאית והונאת ניירות ערך והלבנת הון.

האם בכיר בקבוצת FTX הלשין למשטרה?

באחרונה דיווח הפיננשל טיימס, בהתבסס על מסמכי בית המשפט, כי מנהל בכיר של קבוצת FTX דיווח למשטרת איי בהאמה כי כספים הועברו בין בורסת הקריפטו לפני שהתמוטטה, ב-9 בנובמבר, לבין חברת המסחר האחות שלה אלמידה (Alameda Research), שנוסדה בידי סב"פ לפני שהביא לעולם את בורסת הקריפטו FTX.

ריאן סלאמה, המנכ"ל המשותף של סניף FTX באיי בהאמה, אשר שמו FTX Digital Markets, אמר לנציבות ניירות הערך של בהאמה בתאריך הנקוב בנובמבר כי "נכסי לקוחות שאולי הוחזקו על ידי FTX Digital הועברו לאלמידה", כך לפי מכתב שנשלח למפקד משטרת בהאמה ונחשף באחרונה.

אם אכן כך קרה, הרי שהדבר יהווה "ניצול פסול, גניבה, הונאה או פשע אחר", כך אמרה בנדון כריסטינה רול, מנכ"לית נציבות ניירות ערך של איי בהאמה.

סלאמה אמר שהיו רק שלושה אנשים שיכלו להעביר את הכספים; המנכ"ל לשעבר סם בנקמן-פריד, ובכירים אחרים בשם נישד סינג וגארי וואנג.

העברות כספים בין החברות של בנקמן-פריד הן נושא מרכזי בסאגת FTX. רשות ניירות ערך של ארה"ב, ה-SEC, באישומיה נגד סב"פ, חושדת בו בהונאה, משום הטענה שיצר קשרים פיננסיים בין אלמידה ל-FTX, כנראה לצורך מהלכים שביצע עם כספי הלקוחות של הבורסה שניהל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים