מחקר: רוסיה הפסידה בסתיו – תתקוף בסייבר בחורף

חוקרי מיקרוסופט מזהירים את אוקראינה: הרוסים יגבירו בחודשים הקרובים את מתקפות הסייבר שלהם נגדכם בצורה מסיבית ● הסיבה: הכישלון של הרוסים בשדה הקרב הפיזי

מלחמת רוסיה-אוקראינה: שנתיים של מלחמה, גם בסייבר, והיד עוד נטויה.

על אוקראינה, ולא רק עליה, להיערך לגידול משמעותי בהיקף מתקפות הסייבר הרוסיות נגדה בחורף הקרוב – כך מעריכים חוקרי מיקרוסופט.

בדו"ח מפורט, אותו פרסם קלינט ווטס, מנכ"ל המרכז לניתוח איומים דיגיטליים של הענקית מרדמונד, נכתב כי "בעקבות הפסדים של רוסיה לאוקראינה בשדה הקרב בסתיו זה, מוסקבה העצימה את הגישה הטכנולוגית ההיברידית הרב כיוונית שלה. זאת, כדי להפעיל לחץ על מקורות התמיכה הצבאית והפוליטית של קייב – אלה שבפנים ואלה שבחוץ. גישה זו כללה מתקפות טילים וסייבר הרסניות על תשתיות אזרחיות באוקראינה, מתקפות סייבר על שרשראות אספקה אוקראיניות, וכיום גם על שרשראות אספקה חיצוניות, כמו גם פעולות השפעה בסייבר. פעולות ההשפעה נועדו לערער את התמיכה הפוליטית של ארצות הברית, האיחוד האירופי ונאט"ו באוקראינה, ולערער את אמונם ונחישותם של האזרחים האוקראינים".

על פי חוקרי מיקרוסופט, "בחודשים האחרונים, גורמי איום בסייבר, המזוהים עם המודיעין הצבאי הרוסי, פתחו במתקפות מסוג WIPER ('ניגוב' – מחיקת נתונים שנועדה להשבית את פעולת מערכות המחשוב). מתקפות אלה היו הרסניות וכוונו נגד רשתות של ארגוני אנרגיה, מים ותשתיות קריטיות באוקראינה. המתקפות הופעלו לצד שילוח טילים שהרסו את אספקת החשמל והמים לאזרחים ברחבי המדינה. צבא רוסיה הרחיב גם את פעילות הסייבר ההרסנית מחוץ לאוקראינה – וכיוון לעבר יעדים בפולין, שם הותקף מרכז לוגיסטי קריטי, בניסיון לשבש את תנועת הנשק והאספקה לחזית".

"לצד פעילות זו", ציינו החוקרים, "התעמולה הרוסית מבקשת להגביר את עוצמת ההתנגדות העממית באירופה, בשל מחסור, או חשש ממחסור, באנרגיה, לצד הגידול באינפלציה. זה נעשה על ידי העצמת נרטיבים באינטרנט, בתקשורת ובמדיה החברתית, ונועד לערער את (הלגיטימיות – י"ה) של נבחרי הציבור והמוסדות הדמוקרטיים".

חורף סייברי קודר?

החוקרים הוסיפו כי "עד היום, לכלל הפעולות הללו הייתה השפעה ציבורית מוגבלת בלבד, אולם הן מבשרות על מה שעלול להפוך לטקטיקות שיורחבו במהלך החורף הקרוב". הם כתבו באתר של מיקרוסופט כי "אנחנו מאמינים שהמגמות האחרונות הללו מצביעות על כך שהעולם צריך להיות מוכן לכמה מתווים של מתקפות דיגיטל רוסיות פוטנציאליות במהלך החורף הזה".

"ראשית", כתבו, "צפוי המשך של מתקפת הסייבר של רוסיה נגד תשתיות קריטיות באוקראינה. עוד צפויה מצד המודיעין הצבאי הרוסי מתקפת כופרה בשם Prestige – שכבר הופעלה בפולין. זו עלולה לבשר על כך שרוסיה תרחיב עוד יותר את מתקפות הסייבר שלה אל מעבר לגבולות אוקראינה. פעולות סייבר מסוג זה עלולות להיות מכוונות לאותן מדינות וחברות המספקות לאוקראינה שרשרת אספקה חיונית של סיוע ונשק".

"שנית", הוסיפו והזהירו החוקרים, "עלינו להיות מוכנים לכך שמבצעי השפעה בסייבר, המכוונים לאירופה, יבוצעו במקביל לפעילות הסייבר האחרת. ראינו יכולות והצלחות של מבצעי השפעה שכאלה במהלך הבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016. רוסיה תנסה לנצל סדקים בתמיכה העממית באוקראינה כדי לערער קואליציות שהן חיוניות לחוסנה של זו. התקווה שלה היא לפגוע בסיוע ההומניטרי והצבאי הזורם לאזור".

"החדשות הטובות הן שכאשר יש לציבור מידע זה, הוא יכול לפעול באופן מודע כדי להתמודד עם האיום", סיכמו חוקרי מיקרוסופט ברוח אופטימית והבטיחו: "נעזור למותקפות הפוטנציאליות להתכונן ולמנוע בהן פגיעה 0 הן לקוחות מיקרוסופט והן מדינות דמוקרטיות שעומדות למול מתקפות אלה. אוקראינה נלחמה באופן אמיץ, הן באינטרנט והן בשטח, נגד התקיפה הרוסית חסרת הרחמים. בעזרת מדינות שותפות, חברות והאזרחים הדמוקרטיים של אוקראינה, כולנו יכולים להבטיח שהתשתית שלה ושל אירופה בכלל תהיה מוגנת, והדמוקרטיה תהיה עמידה אל מול המשטר הסמכותני (הכוונה היא לרוסיה – י"ה) בחורף הזה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים