"יש פער גדול בין החדשנות בערים החכמות ליישום שלה בישראל"

גם בתחום הערים החכמות, אומת הסטארט-אפ לא מיישמת מספיק את הפתרונות שיוצאים ממנה עצמה ● חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, מתריע על כך, פועל כדי לשנות את המצב וקורא לממשלה להצטרף

ראש מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, באירוע בברצלונה.

"ישראל היא אומת סטארט-אפ גם בתחום של ערים חכמות, עם טכנולוגיות רבות שמפותחות בה, אבל בערים רבות במדינה, בעיקר בפריפריה, החדשנות הזו לא מיושמת – והן נשארות מאחור. יש פער גדול בין החדשנות בכלל, והישראלית בפרט, בתחום הערים החכמות לבין היישום שלה בישראל", כך אמר חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי.

ביבס אמר את הדברים בקבלת פנים שערכה המשלחת הישראלית לכנס ולתערוכה הבינלאומיים של הערים החכמות, שהחלו היום (ג') במרכז הירידים פירה דה בברצלונה. הוא עומד בראש קבוצה של 40 ראשי ישובים בישראל שמשתתפים באירוע.

משתתפים בטקס קבלת הפנים של המשלחת הישראלית באירוע בברצלונה.

משתתפים בטקס קבלת הפנים של המשלחת הישראלית באירוע בברצלונה. צילום: מערכת אנשים ומחשבים

בראיון לאנשים ומחשבים ציין ביבס כי מרכז השלטון המקומי לקח על עצמו לסייע לרשויות המוניציפליות בנושא הסייבר. "יזמנו מכרז שבאמצעותו ננגיש את הפתרונות לרשויות, באופן מלא, עם דגש על סיוע לפריפריה", אמר. "אנחנו עושים זאת בעקבות דו"ח חריף של מבקר המדינה, ועל אף שזה לא תפקידנו, אלא תפקיד הממשלה, לקחנו על עצמנו את הנושא".

ככלל, ביבס מתח בראיון (ולא בפעם הראשונה) ביקורת על יחסה של הממשלה לשלטון המקומי, על אף שהקורונה הוכיחה שהרשויות המוניציפליות מסוגלות למלא הרבה משימות שהשלטון המרכזי צריך לעשות. "הממשלה לא משחררת סמכויות, מרבה רגולציה וביורוקרטיה", ציין. הוא מקווה שהממשלה החדשה שתקום תפנים את הלקחים מהקורונה, תשנה את המצב ותפנה משאבים לרשויות החלשות. "הכי חשוב שישחררו רגולציה, שלא יפריעו. את הטכנולוגיה והיישום אנחנו עושים יותר טוב מהם", אמר. "קח כדוגמה את מרכז החדשנות שהקמנו במודיעין (ביבס משמש גם כראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות – י"ק), שיהווה מודל של מערכת שתאפשר למקבלי ההחלטות לנהל טוב יותר את הפעילות של העיר, על סמך נתונים. בכוונתנו לאפשר לכל עיר ליישם תפיסה זו, כאשר לערים החלשות נסייע במימון כמעט מלא ולאחרות – על פי מודל תשלום. בדעתי להיפגש עם שר הפנים, לכשייבחר, ולהציג לו את הדרישות ואת מה שצריך לעשות".

בחודש הבא יקיים מרכז השלטון המקומי את הכנס השנתי MuniExpo. ביבס אמר שמעל 1,000 ראשי ערים ובעלי תפקידים מהארץ ומחו"ל כבר נרשמו אליו. בין היתר, צפוי להגיע לכנס ראש עיריית קייב, שביקר היום בתערוכה ונפגש לשיחה קצרה עם ביבס.

סרג'יו ויניצקי מעניק להוגו ולנטי עותק מספר של פרופ' יובל נוח הררי.

סרג'יו ויניצקי מעניק להוגו ולנטי עותק מספר של פרופ' יובל נוח הררי. צילום: מערכת אנשים ומחשבים

400 מבקרים ו-25 חברות מישראל

כ-24 אלף מבקרים הגיעו לאירוע בברצלונה, בהם 400 ישראלים. 25 חברות מהארץ מציגות בו – וזוכות להתעניינות רבה. הביתן הישראלי הגדול ביותר בתערוכה הוא זה של עיריית תל אביב-יפו. צוות אגף התקשוב של העירייה, בראשותו של המנמ"ר, איציק בן דוד, מציג בו את תפיסת הדיגיתל לעסקים ופתרונות טכנולוגיים שונים. בן דוד אמר בטקס שערכה העירייה במקום כי מטרת ההשתתפות שלה היא להציג את הטכנולוגיות החדשות שמגיעות מתל אביב ולשתף את המידע עם ערים אחרות. לצד בן דוד, בשם העירייה בירכו באירוע מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל אביב-יפו והאחראית על התחבורה בעירייה, וסיגל ויצמן, חברת מועצת העיר, שמחזיקה בתיק החדשנות.

בין המשתתפים בטקס קבלת הפנים של המשלחת הישראלית היה הוגו ולנטי, מנהל כנס ותערוכת הערים החכמות בברצלונה. הוא אמר כי "אתם, הישראלים, עושים הרבה דברים יפים בתחום החדשנות, ואנחנו לומדים מכם דברים חדשים, בתצוגות שאתם מציגים כאן".

את האירוע הנחה סרגיו ויניצקי, נציג הכנס והתערוכה בישראל, שציין בסיפוק כי ההשתתפות הישראלית בהם חזרה לממדים של 2019, לפני הקורונה. דברי ברכה נוספים נשאו כרמית פנטון, הממונה על מחוז תל אביב במשרד הפנים, ורם סידס, מנהל החברה הכלכלית במרכז השלטון המקומי.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עירוני

    אין ערים חכמות בישראל כי ראשי הערים, כולל אלו שמזילים דמעה על כך, לא מתעניינים בצרכים של התושבים. עיר חכמה זה לא הוקוס פוקוס טכנולוגי. זה שימוש בטכנולוגיה כדי לתת מענה לצרכי התושבים. אם מנהלי העיר לא יודעים מה הצרכים של התושבים, איך הם יכולים לענות עליהם? אם ראשי הערים חושבים שהם יודעים מה הצרכים של התושבים בלי לשאול אותם, שלא לדבר על ראשי ערים שאמרו נחרצות שהם יודעים יותר טוב מהתושבים מה הם צריכים, אז אף פעם לא יהיו כאן ערים חכמות.

אירועים קרובים