בתוך שנתיים: כל שירותי הענן של הממשלה – בנימבוס

כך העריך אביתר פרץ, מנהל חדשנות וטכנולוגיה בחשב הכללי, בראיון לאנשים ומחשבים ● פרץ עסוק כיום בנימבוס וגם בהקמת חטיבה חדשה לחדשנות, טרנס' דיגיטלית, נתונים וטכנולוגיה בעולמות התוכן של האגף שבמשרד האוצר

אביתר פרץ, מנהל חדשנות וטכנולוגיה בחשב הכללי.

הממשלה מתקדמת בצעדי ענק למימוש פרויקט הענק של המעבר לענן, נימבוס. שתי החברות שזכו במכרז הראשי להקמת ענן מקומי כבר ערוכות להתחיל לעבוד. גוגל תכריז השבוע על הקמת הענן המקומי שלה ואמזון – בחודשים הקרובים.

בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים, סיפר אביתר פרץ, מנהל חדשנות וטכנולוגיה בחשב הכללי, חבר הנהלת החשב הכללי, המלווה את המכרז והפרויקט עצמו מהיום הראשון, על המשמעות של הענן וההשלכות שלו על כל המשק, מדוע העננים של שתי הזוכות עדיפים על עננים אחרים וגם אודות תפקידו החדש, בנוסף להובלת נימבוס – הקמת חטיבה חדשה בחשב הכללי שעוסקת בתחומי החדשנות, טרנספורמציה דיגיטלית, נתונים וטכנולוגיה בעולמות התוכן של אגף החשב הכללי במשרד האוצר.

אתה מעורב בפרויקט הענן הממשלתי נימבוס. רבים שואלים למה בכלל מדינת ישראל צריכה את זה.
"נימבוס זה פרויקט רב ממדים, שבא לתת מענה לצריכת שירותי ענן של משרדי הממשלה. כיום ברור לכולנו שהעולם הולך לענן, ויש שם יכולות שאין אותם בהתקנה מקומית. אי אפשר לעצור את המגמה הזו גם בממשלה, אבל מצד שני יש בזה לא מעט סיכונים ואתגרים. ולכן החלטנו בממשלה שנהיה יוזמים ונניע תהליך ולא נישאר בצד של המגיבים. בשלב ראשון בחרנו במכרז שני ספקי ענן בינלאומיים, גוגל ואמזון, ובנוסף אנו מייצרים מדיניות שמגדירה תהליכים איך עובדים בענן, וממשיכים במספר מכרזים שקשורים בזה, לספקים צד ג'. אין ספק שלפרויקט תהיה השלכה הרבה מעבר להיבט הממשלתי".

העובדה ששתי יצרניות מובילות בחרו להקים פה דטה סנטרים אינה מובנת מאליה. כמי שהיה מעורב בפרויקט, איך הצלחתם לשכנע אותם?
"כל השוק הזה של ענן ציבורי ממשלתי גדל במהירות. ב-2018 גרטנר העריכה שעד 2022 הוא יהיה 221 מיליארד דולר, ואילו היום ההערכה מדברת כבר על 544 מיליארד דולר. ברור שישראל מהווה שוק קטן מאוד מבחינת מכירות עבור חברות אלו. הן אמרו לנו במפורש שהן באות לכן כי הו רוצות את ההון האנושי שלנו, את האקוסיסטם הגדול שלנו. את אותה חדשנות שקיימת בסייבר וממקמת אותנו במקום ראשון בעולם, הן רוצים לשכפל בנושא הענן הציבורי ממשלתי.

הענן המקומי הישראלי ישמש אותן גם לתת שירותים למדינות אחרות, וכך ישראל תהיה מרכז חשוב לפתרונות ענן ממשלתיים, בנוסף ליתרונות שממשלת ישראל תפיק מהם".

פרויקט נימבוס. אילוסטרציה.

פרויקט נימבוס. אילוסטרציה. צילום: BigStock

מעבר לספקיות שזכו יש עוד שתיים שלא זכו, אבל הן כבר מתחילות בקרוב לתת שירותי ענן. זה לא מייתר בעצם את עצם המכרז? בסוף כולם יתנו שירותים…
"שאלה מצוינת. כאשר למדנו את הנושא של הענן, ראינו שנושא המיקום הוא חשוב, אבל לא העיקר. ישנם היבטים רבים נוספים, כמו שאלות של היכן המידע מעובד, מי מגבה אותו, מי רשאי לראות ולהשתמש בו… כל הדברים האלו מוגדרים במדויק במכרז שלנו, וזה ההבדל המרכזי. בעקבות הממשלה יש עוד גופים ציבוריים שמבינים כעת שהם יכולים לצאת מהחומות ולעבור לנימבוס, עם כל הביטחונות שיש לו, ולא רק הם, אלא גם גופי טכנולוגיה שונים".

הזוכות במכרז הן שתי חברות רב לאומיות, יש האטה כלכלית בעולם. האם אין חשש שהן עלולות להפסיק את הפעילות שלהן פה?
"ראשית לא הייתי מזלזל בחוזים שנחתמו איתן. מדובר בחברות ענק, שהמוניטין שלהן חשוב להן מאוד ולא כל כך מהר הן יפרו חוזה, אם בכלל. נכון, תמיד יכולה להישאל השאלה איך מוודאים שאכן הן יעמדו בהסכמים. אז חייב לציין בפניך שהחוזים נחתמו איתן בעיתוי מאוד רגיש בישראל מבחינה ביטחונית.

הן יכלו לסגת, או להיכנע להתנגדות חלק מהעובדים. עובדה שהן חתמו, וכבר מממשות את זה. כפי שאמרתי בתחילת דבריי, הממשלה היא בכובע של יזם, מניעה תהליכים, וזה חשוב מאוד. מעבר לזה החוזה נותן מענה גם למצבי קיצון כאלו, של שינוי בחוזה, למרות שקשה לי להאמין שזה יכול לקרות. אל תשכח שיש גם היבט כלכלי. כל אחת מהן השקיעה פה לפחות מיליארד שקל, זה לא דבר שניתן לבטלו בקלות".

לסיום, מה מפת הדרכים? מתי הממשלה תהיה כולה בענן?
"תראה, החשב הכללי עסק בהנגשת הכלים, המכרז ופיקוח על הביצוע. אבל אנחנו עובדים עם השותפים שלנו, כל משרדי הממשלה שעסוקים בימים אלו בהכנות ומעבר לענן. אם נשתמש בשפה צבאית, אז עד עכשיו עסקנו בבניין הכוח, והשלב הבא הוא השלב הקריטי של יישום המכרז, ומי שאחראי על כך זה מערך הדיגיטל הלאומי ובשבועות הקרובים יתפרסם מידע על תפקיד בכיר שם שיוביל את כל התהליך".

ובכל זאת, הערכה שלך?
"גוגל עולים כעת, אמזון בעוד חצי שנה. המשרדים כבר מעלים יישומים לעננים שלהן. אני יכול להעריך שבתוך שנתיים רוב משרדי הממשלה כבר יהיו בענן נימבוס.

לסיום אני חייב להעיר: הראיון אמנם הוא איתי, אבל לפרויקט הענק זה יש הרבה שותפים, החל מהחשב הכללי וצוותים רבים בכל הממשלה, שעבדו לילות כימים כדי לממש את הפרויקט, ומגיעה להם כל ההערכה והתודה".

מה המשמעות של תפקידך כמנהל החדשנות בחשב הכללי כיום, ובמה הוא שונה מהתפקיד הקודם?
"מינהל הרכש מייצג את אחד מעולמות התוכן. החשב הכללי נמצא בכל מקום והוא קשור עם כל האגפים, תקציבים, כספים, שכר, בינוי, כבישים ועוד. החשב הכללי רוצה להכניס חדשנות בכל עולמות התוכן האלו, וזה בעצם התפקיד שלי".

תן דוגמה בבקשה.
"אנחנו עוסקים כרגע בבניית תוכנית העבודה. באופן כללי, המטרה היא לפשט תהליכים, צמצום הבירוקרטיה, והכנסת כלים דיגיטליים בכל מקום שזה אפשרי. בהמשך נוכל לפרט יותר".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. תומר וולף

    מקווה שהם באמת יודעים מה הם עושים ולא נכנסים לתוך מלכודת דבש של חברות הענן. כל מי שעבד עם העננים של החברות הגדולת נכווה קשות מהחשבון והעליות. יש להם תמחור עבור כל פעולה ואין שום דרך לדעת באמת מה יהיה החשבון בסוף החודש. העליות מופרכות. מאות אחוזים יותר מכל אפשרות אחרת. ושהיה לנו בהצלחה...

  2. אוהד

    אביתר בחור מקצועי מהמעלה הראשונה. עם יכולות כמו שלו צריך להודות על כך שהוא מניע תהליכים בשירות הציבורי לטובת המדינה ועומד מול הפיתויים של השוק הפרטי. בהצלחה אביתר!

אירועים קרובים