"ה-IT עוזר 'לספר' סיפור רפואי טוב יותר על המטופל.ת"

קטי בר שלום, מנמ"רית מאוחדת, מספרת על התובנות שצוות המחשוב של קופת החולים הפיק מהקורונה, ועל ההתפתחויות הטכנולוגיות שיושמו בקופה בעקבותיהן

קטי בר שלום, מנהלת חדשנות ומנמ"רית קופת חולים מאוחדת.

הקורונה אמנם כבר אחרינו (כך אנחנו מרגישים – אבל לא אם תשאלו את קופות ובתי החולים), אלא שסביר להניח שהתובנות שצוותי המחשוב בארגונים שונים הפיקו ממנה תהיינה רלוונטיות לעוד לא מעט שנים. כך גם בקופת חולים מאוחדת. קטי בר שלום, מנמ"רית הקופה, דיברה על אותן תובנות ברב שיח שנערך באחרונה בנושא חדשנות ו-IT במערכות בריאות בהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

לדבריה, "כל הטכנולוגיות שהטמענו באחרונה, במסגרת הכנסת הדיגיטל לארגון ובעקבות הקורונה, עוזרות לנו לחבר את הנקודות ולספר סיפור כולל אודות המטופל.ת – עם תובנות לפעולה, למשל מהו סוג הטיפול הנדרש, וחיבור טוב יותר בין המטופל למטפל. הכול נעשה בהלימה אחת ואחודה לתוכנית הטיפול". "בעקבות מגפת הקורונה", ציינה, "אנחנו הרבה יותר מוכנים וחכמים. הפקנו לא מעט תובנות מהתהליכים. הקורונה תפסה אותנו לא מוכנים במובנים מסוימים, וכעת אנחנו, ה-IT של קופת חולים מאוחדת, נמצאים בחזית".

"המגפה גרמה לנו להבין שנדרש מאתנו להתמקד: עלינו לחזק את אמון המשתמשים העסקיים בטכנולוגיות, אחרי שהטמענו אותן, ולשים עוד דגש על הגנת הסייבר, עם הלימה לרגולציות ולתקנים. כמו כן, נדרש מאתנו להבין מה ניתן להעביר ממערכות הלגאסי אל הענן, במסגרת המעבר של הקופה לקלאוד", פירטה בר שלום. "אנחנו רוצים לקחת את כלל הטכנולוגיות שיעטפו, ש-'יחבקו' את המערך הרפואי, שיעשירו את צוותי הטיפול במידע, כדי שהם יוכלו לדעת טוב יותר מי המטופל שעומד מולם ומהי דרך הטיפול המועדפת עבורו", אמרה.

"מפעל המידע" של מאוחדת

בר שלום אמרה כי "הבנו שכדי לענות לדרישה של מסעות לקוח, עלינו לבנות 'מפעל מידע' – וכך עשינו: בנינו מערכת לניהול כלל המידע שברשותנו, שמחברת פריטי נתונים שונים ויוצרת מסע לקוח קליני. הדטה הוא הסיפור שלנו ושל המטופלים". "'מפעל המידע' מאפשר לנו להבין, למשל, האם החולה הסוכרתית מאוזנת, מתי היא נכנסה ויצאה מבית החולים, אילו בדיקות היא עברה וכיצד הצליח הטיפול בה", אמרה. "ביצענו מיכון לתהליך, וכך המטופלת יודעת שמחכות לה הוראות באפליקציה, והיא תימנע מביורוקרטיה מסורבלת".

"מעל 'מפעל המידע', שכולל נתונים משלל מערכות – מהלגאסי ועד ל-BI – שמנו מנוע מבוסס בינה מלאכותית, ומעליו קטלוג מידע עם מנוע חוקה קליני. כך ניתן לשקף את הנתונים לכלל המערכות התפעוליות ולחבר אותן למערכות הרב ערוציות, עם יכולת מעבר קלה מערוץ לערוץ", הוסיפה.

היא ציינה כי "על מנת להפוך את הטיפול הרפואי למותאם אישית, אנחנו מעלים תוכניות טיפול לחולים מסוגים שונים, למשל כרוניים, לפי הנתונים המתקבלים מבתי החולים".

מיכון תהליכים, שליטה ובקרה, ניטור ואבטחת מידע

"עולם הרפואה אין סופי בהתפתחות שלו", אמרה, "ואנחנו, במאוחדת, פועלים רבות לטובת מיכון תהליכים, שליטה ובקרה, ניטור ואבטחת מידע. בנוסף, במהלך המגפה בנינו מודלים מבוססי בינה מלאכותית שיביאו אותנו להחלטות מושכלות, לתובנות מבוססות נתונים".

בר שלום ציינה את המחסור בכוח אדם, שרלוונטי גם לתחום המחשוב קופת חולים מאוחדת. "יש בעיה קשה להשיג אנשים טובים – זה כל הסיפור, ונדרש לשים דגש על שימור ההון האנושי, כי העובדים הם בליבת העשייה שלנו", אמרה. היא הוסיפה כי "ההנהלה מבינה את חשיבות הIT, ויש לי ולצוות שלי גיבוי ממנה. לסיכום ניתן לומר שהקורונה חיזקה את ה-IT, והוכיחה שאי אפשר בלעדיו".

עוד השתתפו ברב שיח: ליאורה שכטר, סמנכ"לית וראשת חטיבת דיגיטל ומערכות מידע בשירותי בריאות כללית; ליאורה בן אפרים. סמנכ"לית מערכות מידע במכבי שירותי בריאות; רקפת יעקובי, סמנכ"לית מערכות המידע של לאומית שירותי בריאות; ראובן בן חיים, מנהל מרכז מצוינות ענן ב-נס; מיכאל חיון, מנהל חטיבת מיקרוסופט בחברה; וגבי גדג', מנהל תחום מרכזי תמיכה ושירות בקבוצת מיקור-החוץ שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים