דו"ח: מטא הפרה זכויות אדם של פלסטינים במבצע שומר החומות

דו"ח שהזמינה מטא מצא אמנם שהיא לא הסירה במהלך שומר החומות תכנים מסיתים לטרור, אבל גם שהיא ביצעה אכיפת יתר של תכנים בערבית, ופגעה בחופש הביטוי וההפגנה של פלסטינים ● האם החברה תיישם את ההמלצות?

דו"ח שומר החומות: מטא לא שומרת מספיק מפני דברי שנאה והסתה.

הפיקוח של מטא על ההסתה לטרור ברשתות החברתיות שלה במבצע שומר החומות היה לוקה בחסר, ומנגד – החברה פגעה בזכויות אדם של משתמשים פלסטינים; כך קובע צוות מארגון BSR, שעוסק בנושא, בדו"ח שהוזמן על ידי מטא עצמה ושמתפרסם היום (ה').

מטא הזמינה את הדו"ח בעקבות טענות ופניות משני הצדדים, שלפיהן היא הפלתה אותם באכיפת המדיניות שלה בפלטפורמות שבבעלותה, ובעיקר בפייסבוק וב-ווטסאפ. הדו"ח קובע שאמנם, לא היה מספיק פיקוח על התוכן המתפרסם, בפרט לא בשפה העברית, הזכויות של משתמשים פלסטינים הופרו והייתה הטיה, אם כי בלתי מכוונת.

דברי שטנה דו צדדיים

הדו"ח מתמקד בחודש מאי אשתקד, שבו אירע המבצע. על פי הממצאים, שני הצדדים פרסמו במהלך המבצע על גבי הפלטפורמות של מטא דברי שטנה והסתה לאלימות – פלסטינים נגד יהודים, בישראל ובחו"ל, ולהפך. בדו"ח נכתב כי "דומה כי הפעולות של מטא במאי 2021 השפיעו באופן שלילי על זכויות האדם של משתמשים פלסטינים לחופש ביטוי, חופש הפגנה, השתתפות פוליטית ואי אפליה, ומכאן על יכולתם של פלסטינים לשתף מידע ותובנות על חוויותיהם בזמן התרחשותן".

לדבריהם, התוצאה של הפעולות שנקטה מטא הייתה "הן אכיפת יתר בדמות הסרת תוכן שגויה והטלה שגויה של סנקציות על חשבונות, והן אכיפת חסר – אי הסרה של תוכן שמפר את מדיניות החברה ואי הטלת סנקציות על חשבונות שביצעו עבירות, ובפרט של מדיניותה ביחס לאנשים וארגונים מסוכנים".

ב-BSR מצאו אכיפת יתר "גבוהה במובהק" של תוכן בשפה הערבית ואכיפת חסר של תוכן בשפה העברית, אולם הם תולים זאת בכך שמדובר בשפה נפוצה הרבה יותר, ובגלל זה החברה שמה דגש רב יותר על פיקוח ואכיפה בשפה זו. סיבה נוספת היא שהחוק האמריקני, שלפיו מטא פועלת, מסווג ארגונים פלסטיניים מסוימים, כגון החמאס והג'יהאד האיסלאמי, כארגוני טרור וכי הוגדרו "ביטויים עוינים" רבים יותר בערבית מאשר בעברית. סיבה נוספת לאכיפת היתר היא העובדה שבמקרים רבים, התוכן שנחשב למפר הופנה לבודקי תוכן מטעם מטא שלא מדברים את הניב הערבי הספציפי.

מנגד, הדו"ח מצא אכיפת חסר של מקרי הסתה לאלימות ולטרור נגד ישראלים, ושל דברי שבח לחמאס. המחברים ממליצים למטא לשקול האם המדיניות שלהם בכל הנוגע לדברי האדרה ושבח של טרור שלא מכוונים לאדם או קבוצה מסוימים (או, כפי שהם מגדירים זאת, "אלימות חסרת הבחנה").

אין מעקב ספציפי אחרי תכנים אנטישמיים

הדו"ח מתייחס לטענות של ארגונים שעוקבים אחרי אנטישמיות שלפיהן מטא לא הסירה תוכן של שנאת יהודים. עולה ממנו כי לחברה אין מדיניות ספציפית לגבי ניטור תוכן אנטישמי והסרתו, אלא היא מתייחסת לדברי שטנה באופן כללי. לכן, למטא אין מדדים שיכולים לקבוע האם הייתה עלייה בתוכן האנטישמי המפורסם בפלטפורמת שלה במהלך מבצע שומר החומות או לא. בין היתר, נטען בו לא הייתה לבקרי התוכן של החברה "כשירות תרבותית" לבחון תכנים אנטישמיים, וכי "בקרב קובעי המדיניות הייתה יכולת לשונית בלתי מספקת בטווח השפות שבהן הופיע תוכן אנטישמי".

אנטישמיות? לא ספציפי.

אנטישמיות? לא ספציפי. צילום: BigStock

עוד צוין כי "הסבירות שפלסטינים יפרו את המדיניות של מטא גבוהה יותר בגלל הנוכחות של החמאס ברשתות".

ככלל, נכתב, "על סמך בדיקה של פניות ומשוב מבעלי עניין פנימיים, מתברר כי התפתחה בעיה משמעותית של אכיפת יתר במאי 2021, כאשר משתמשים צברו פסילות 'כוזבות', שהשפעיו על הנראות והמעורבות, לאחר שפוסטים הוסרו בשגגה. ההשפעות על זכויות אדם כתוצאה משגגות אלה היו חמורות בותר על רקע ההקשר, שבו נודעה חשיבות מוגברת לזכויות כמו חופש הביטוי, חופש ההפגנה והביטחון, במיוחד של אקטיביסטים ועיתונאים". עוד צוין כי נחשף "היעדר פיקוח במטא, שאפשר טעויות באכיפת מדיניות התוכן שבצדן השלכות משמעותית". כדוגמה לכך ניתנת חסימה שביצע אחד מעובדי החברה של התגית AlAqsa#.

הטיה כן, מכוונת לא

על פי הדו"ח, לא הייתה הטיה מכוונת בפעולות האכיפה והסרת התוכן שביצעה מטא במהלך שומר החומות. עם זאת, היו מקרים של הטיה בלתי מכוונת, שהיו לה "השפעות שונות", כהגדרתם, על זכויות אדם של משתמשים פלסטינים ודוברי ערבית.

ההמלצות

הדו"ח כולל 21 המלצות למטא, בהן לבחון האם לגבש אמצעי מדיניות לגבי תוכן שמשבח או מאדיר אלימות וכולל התקפות חסרות הבחנה; לתת נימוק ספציפי ומפורט יותר למשתמשים מדוע הם או התוכן שפרסמו נפסלו; להגביר את השקיפות לגבי הפעולות של החברה; לקבוע את מצבת כוח האדם, השפות שנדרש שהם ידעו והיכן הם ימוקמו במצבים מיוחדים ("מצבי כוננות"); לא לאפשר לספקים חיצוניים להוסיף מילת מפתח ל-"רשימה האסורה" של מטא; לבצע בקרת איכות על הוספת מילים חדשות לרשימה זו; לפתח מנגנון שעוקב אחרי תוכן של שנאה דוגמת אנטישמיות, איסלאמופוביה, אנטי ערביות והומופוביה; לממן מחקר ציבורי שיעמוד על "היחס האופטימלי" בין המדיניות של הרשתות החברתיות שמטע מפעילה לחובות החוקיות נגד ארגוני טרור; ולפתח שיטות חדשות שיאפשרו למטא לאחסן תוכן במקרים שבהם היא לא חייבת לעשות זאת מבחינה חוקית.

תגובת מטא

מטא ציינה שהיא התחייבה ליישם 10 מתוך 21 ההמלצות שניתנו באופן מלא, ארבע באופן חלקי ולבדוק את ההיתכנות של שש המלצות נוספות. לטענתה, "מדיניותנו כבר מכסה דברי שבח לאלימות הנוגעים לארגונים ולאנשים מסוכנים, ואנחנו מתכוונים לפעול במסגרת מדיניותנו לגבי אלימות והסתה על מנת למנוע פגיעה ממשית פוטנציאלית הנוגעת לתכנים. כמו כן, אנחנו בוחנים חידוד למדיניותנו בנוגע לאלימות בין אישית והגדרות של דברי שבח, תמיכה וייצוג של ארגונים מסוכנים".

באשר לנימוק סיבת הפסילה בפני אלה שהתוכן שלהם נפסל ציינה החברה כי "אנחנו עובדים על דרכים להיכת חוויית המשתמש בפסילות שלנו לפשוטה ושקופה יותר. אנחנו כבר מספקים נימוק מפורט וספציפי כאשר תוכן מוסר ומבוצעות פסילות, ברוב המקרים. מתבצעת עבודה להרחבת ההנמקה האמורה גם למספר התחומים המוגבל שבהם אנחנו עדיין לא נוקטים בספציפיות כזו".

יהודים וערבים מסרבים להיות מוסרים.

יהודים וערבים מסרבים להיות מוסרים. צילום: BigStock

בתגובה להמלצה להגביר את השקיפות, מטא נתנה תגובה כללית, שלפיה "אנחנו מחויבים לשיפור מתמיד במאמצים לעשות זאת, מעדכנים בקביעות את מרכז השקיפות שלנו ונבחן מתן הנחיות מפורטות וספות בנוגע לאופן שבו אנחנו מפרשים את מדיניותנו. כמו כן, אנחנו מחפשים דרכים להרחיב את דיווחי השקיפות שלנו בנוגע לבקשות של גופי ממשל להסיר או להגביל תוכן".

עוד צוין כי "אנחנו ממחויבים להבטיח השקעת משאבים נכונה על מנת לטפל באירועים קריטיים על בסיס קבוע, ובוחנים כיצד ליצור כוח עבודה גמיש, מגוון וזריז יותר". כמו כן, אומרים בחברה, "אנחנו כבר בוחנים ניתוח תוכן בערבית על פי ניב לבודקים בעלי מומחיות בניב המסוים".

באשר להמלצה לפתח מנגנון שעוקב אחרי תוכן שנאה ספציפי ציינה מטא כי "אנחנו מחויבים לעקוב אחר השכיחות הכוללת של דברי שטנה בפלטפורמה שלנו, אולם עומדים בפני אתגרים של מדידת השכיחות ברמת פירוט זו".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. A.C

    תמיד הישראלים מופלים לרעה, אין פלא שאין להם פיקוח ספציפי על אנטישימיות, כל העמים נגועים באנטישמיות כלפי מדינת ישראל השאלה רק באיזו דרגה שנע בין נמוך בינוני עד גבוהה מאד. הגיע זמן שנכיר בזה ולא נשלה את עצמינו.

  2. די לצביעות!

    קריאות לרצח ושיהיה כלפי יהודים וישראלים משתוללות ברשתות באים מפריע, ואפילו בכתבה מובא ש-״דו"ח שהזמינה מטא מצא אמנם שהיא לא הסירה במהלך שומר החומות תכנים מסיתים לטרור״. אבל הכותרת הריקה כמובן מתייחסת לזכויות האדם של הפלסטינים, בעוד זכות הקיום של ישראל וזכות הקיום הבסיסית ליהודים היא אסקופה נדרסת. כן, זה טוב וראוי, אפילו חיוני לבצע אכיפת יתר על תכנים מועדים לפורענות כמו תכנים בערבית. כמה בתי כנסת נשרפו? כמה מסגדים?! כל אחד מבין שבשכונות פשע צריך יותר משטרה מאזורים רגועים יותר. כך גם ברשת.

אירועים קרובים